Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-26, 19:51
Medlem
En del säger att det inte är det men andra säger att det är det. Har sett bagerier och kondis som säljer kladdkaka som tårta eller under den kategorin. Så jag har tänkt att om experterna kallar det tårta så kan väl jag det också.

Är det så att kladdkakan är en tårta? Det blev ett litet fiasko på julfirandet när jag sa att jag skulle ta med mig tårta och kom med en kladdkaka. Det var ju snopet och min popularitet ökade inte när jag framlade min disputation i ämnet.
Citera
2025-12-26, 19:53
Medlem
Grin-Days avatar
Nej, kladdkaka är en kaka.
Citera
2025-12-26, 19:57
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De säljer i samma frysdisk som Frödingetårtorna, man kan bli lurad, men heter de kaka så är de väl en kaka
Citera
2025-12-26, 19:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Säg kladdkaka tyst för dig själv några gånger. Kladdkaka. Kladdkaka. Kladdkaka.

Vad tror du att det bet6när du säger kladdkaka och inte kladdtårta?

Kan det helt enkelt vara så att det inte är en tårta utan en kaka?

En tårta är vanligtvis uppbyggd av flera lager eller åtminstone 'monterad' av olika ingredienser där kaka oftast är en av dem.

Man kan göra en tårta av kladdkakor, men om den inte är något som monterats är det inte en tårta utan bara en kaka...
Citera
2025-12-26, 20:17
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
En del säger att det inte är det men andra säger att det är det. Har sett bagerier och kondis som säljer kladdkaka som tårta eller under den kategorin. Så jag har tänkt att om experterna kallar det tårta så kan väl jag det också.

Är det så att kladdkakan är en tårta? Det blev ett litet fiasko på julfirandet när jag sa att jag skulle ta med mig tårta och kom med en kladdkaka. Det var ju snopet och min popularitet ökade inte när jag framlade min disputation i ämnet.
Kladdkaka som säljs som tårta på bageri är ingen simpel brun jävla deg du tar direkt från ugnen med lite grädde ovanpå som dina skitbakverk
Citera
2025-12-26, 20:20
Medlem
Om man tittar på många konditoriers hemsidor så ligger kladdkakan, om den finns i sortimentet, under kategorin Tårta. Så antagligen så anser i alla fall experterna att det är en slags tårta.
Citera
2025-12-26, 20:32
Avstängd
Om du säger att du ska ta med en tårta förväntar sig folk ex. en princesstårta.
Det brukar bli en besvikelse om man säger att man ska ta med en tårta och så tar man med en kladdkaka eller budapestrulle.

En tårta brukar bestå av flera lager.
Citera
2025-12-26, 20:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER

Självklart är kladdkaka en kaka.

Måhända har någon anglofiering smugit sig in hos vissa där de missförstått "cake".
Citera
2025-12-26, 20:34
Medlem
cebejs avatar
Som sagt så är det en kaka, inte en tårta.
Citera
2025-12-26, 20:37
Moderator
Jultrollets avatar
Möjligen om man lägger ihop två med grädde emellan? Då skulle jag se den som en tårta.

Ofta säljer konditorierna Sachertårta som är något helt annat, men som en del har fått för sig är en rejäl kladdkaka.
Citera
2025-12-26, 21:35
Medlem
liten.igelkotts avatar
Det är är en kaka. Den går dock att använda som botten i en tårta om man vill det.
Citera
2025-12-26, 22:14
Medlem
KlasLunds avatar
Alltså nu får det fan vara nog!!

Det heter KLADDKAKA.
Inte kladdtårta.
Inte kladdbakelse.
Inte kladd-“jag-har-läst-någon-konditors-hemsida-och-fått-hybris”.

Det är en KAKA. Punkt. Slut. Amen.

Det här är som att stå och undra om en köttbulle är en stek för att den ligger på samma tallrik på IKEA. Eller om en folköl är en drink för att Systembolaget existerar. Logiken är på förskolenivå.

“Men konditorer säljer den som tårta”
JA OCH PRESSBYRÅN SÄLJER SUSHI, DET BETYDER INTE ATT DE ÄR EN JAPANSK FISKMARKNAD!

En tårta är monterad. Lager. Fyllning. Någon form av ambition.
En kladdkaka är en brun, kompakt ångestdisk som skärs i trianglar för att folk ska sluta prata.

Att komma till ett julfirande och säga “jag tar med tårta” och sedan langa fram en kladdkaka är exakt samma energi som att lova flyttbil och dyka upp med en Fiat!

Det här är inte ett gränsfall.
Det här är inte en definitionsfråga.
Det här är inte filosofi.

Det här är bakverkens motsvarighet till att inte veta skillnaden på en STOL och en CHAISE LONGUE!
Andas. Gå vidare. Ät kakan.
Men kalla den för fan inte tårta, för då har du förbrukat ditt ordkonto för resten av livet!
Senast redigerad av KlasLund 2025-12-26 kl. 22:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in