2025-12-26, 16:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men det stämmer ju?
Jag valde aldrig Ursula von lögnare till EU ledare. Röstade du på henne och om så fall hur gjorde du det.

NIGEL HADE HELT RÄTT, DET FINNS INGEN DEMOKRATI KVAR I EU ELLER EUROPA.

Skrämmande vad EU har förändrats till om man ser från idag till hur det var på 90-talet. Alla som inte gör som EU vill sanktioneras eller straffad på annat sätt.
Aa, du har representativ demokrati i EU. Du röstar för EU parlamentet som röstar fram en president. Om du menar att detta inte är demokrati finns det ingen demokrati kvar.

Fungerar exakt likadant i Storbritannien, vilket Nigel är väl medveten om, men eftersom lata idioter inte orkar kolla upp vad som gäller i EU fick lögnen leva kvar i idioters huvuden.
Senast redigerad av Teu 2025-12-26 kl. 16:25.
Citera
2025-12-26, 16:28
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har ingen aning vad den här idioten sagt den senaste tiden, tidigare han har sympatiserat med och försvarat Bashar al-Assad och också påstått att Ukraina själv iscensatte den ryska invasionen för att kunna bli NATO-medlem.

Men han är antingen helt korkad, gaggig (omkring 70 år) eller ryskbetald, eller allt på en gång. Att han är understödd av Ryssland är rätt tydligt, eftersom han med jämna mellanrum dyker upp i ryska propagandaprogram.

"Torr är nyter" är han alltså inte, som "bäst" är han en sinnesjuk, ryssvänlig konspiratoriker som är övertygad om att den alternativa verklighet han har mellan öronen är på riktigt. Som "värst" är han en ryskbetald och ryskunderstödd cynisk propagandist, som tjänar pengar på att sprida lögner på sociala medier. Det senare är enligt mig "the lowest of the low" man kan sjunka till...

- - -

Extra plus till EU för att man klarar av tolka yttrandefrihet korrekt.

"Freedom of speech" är inte och ska aldrig vara "freedom to lie", de enda som vinner på det är de som ljuger.

Ja du.
Då får du väl hoppas att det inte är någon fiende till dig som får makten.
Citera
2025-12-26, 17:21
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Aa, du har representativ demokrati i EU. Du röstar för EU parlamentet som röstar fram en president. Om du menar att detta inte är demokrati finns det ingen demokrati kvar.

Fungerar exakt likadant i Storbritannien, vilket Nigel är väl medveten om, men eftersom lata idioter inte orkar kolla upp vad som gäller i EU fick lögnen leva kvar i idioters huvuden.

Det är precis vad jag menar att de som sitter nere i Bryssel själva kan välja vilken ledare de ska ha eller så kallad president och det är så långt ifrån demokrati man kan komma.

Och om du bara tror att det är jag som tycker att det är väldigt konstigt att man inte fick rösta själv vilka som skulle vara ledare för EU. Så tror du mycket fel.

Till och med Ryssland hade lagt märket det här och tyckte det var ovanligt lustigt att svenska och europeiska befolkningen inte själva kunde säga till någonting utan de bara satte Ursula där igen på nytt. Och det är fan ingen demokrati.
Citera
2025-12-26, 18:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Det är precis vad jag menar att de som sitter nere i Bryssel själva kan välja vilken ledare de ska ha eller så kallad president och det är så långt ifrån demokrati man kan komma.

Och om du bara tror att det är jag som tycker att det är väldigt konstigt att man inte fick rösta själv vilka som skulle vara ledare för EU. Så tror du mycket fel.

Till och med Ryssland hade lagt märket det här och tyckte det var ovanligt lustigt att svenska och europeiska befolkningen inte själva kunde säga till någonting utan de bara satte Ursula där igen på nytt. Och det är fan ingen demokrati.
KGB Putin har suttit vid makten i 25 år i Ryssland, så vad Kvinnoboxarna till öst har att säga om demokrati kan man i stort sett torka sig i röven med. I övrigt är det bara jobbigt att återigen behöva påpeka att vi väljer representanter som i sin tur väljer en ordförande. Fullt normalt förfarande i en fungerande demokrati. Men om dina förebild är Pseudodemokratin Ryssland med skenval och envåldshärskare som invaderar sina grannländer så förstår jag att du tycker att EU inte är demokratiskt.
Citera
2025-12-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Lagen är mycket bredare än så. Det omfattar Civilsamhället i mycket högre grad än några tjänstemän som redan är genomlysta av myndigheter så det räcker och blir över

" Here’s how it works in practice: if someone writes something online that refers to a person or organisation labelled a “foreign agent”, the Ministry of Justice may issue a formal warning stating that the post fails to disclose the individual’s status. The phrase used in these cases is “without indicating their designation”.

From there, the person has two months to “rectify the violation”—either by adding a disclaimer noting the subject’s status or by deleting the post entirely. If they fail to do so, the case goes to court, where the offender can be fined between 30,000 and 50,000 roubles (~$360–600 at the current exchange rate). "

https://en.zona.media/article/2025/04/17/foreignagents

Det är alltså " guilt by association" Med undantaget att en ordinär Ryss knappast kan veta vilket misstag han/hon gjort då jag tvivlar på att listan över foreig agents är offentliggjort.

jag googlade och vips så fanns det listor och förklaringar
Citera
2025-12-27, 06:19
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad jag försöker säga, är att det handlar om vad regimen och den allmänna åsikten är. Vem är fienden till staten. Så demokratier agerar på samma sätt som diktaturer i det fallet.

Så utifrån det, måste man anse att diktaturer handlar rätt, när de slår ned på människor som de ser som en fiende till staten. För båda handlar utifrån samma grund. Att bevara den nuvarande ordningen och till stor del sin egen makt.

Så medan man menade att det var fel att göra som i DDR, menar man att det är rätt att göra här, utifrån sin egen syn på vilka som är en fara för staten. Men utifrån en annan syn, från andra människor med andra perspektiv, kan de ses som frihetshjältar som vill störta en samhällsordning som förtrycker folket och tvingar på dem maktens åsikter. Som i DDR. Kanske med viss rätt också.
Man behöver inte vara pro DDR för att vilja ha ett rättssäkert EU
Citera
2025-12-27, 06:22
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Jag har ingen aning vad den här idioten sagt den senaste tiden, tidigare han har sympatiserat med och försvarat Bashar al-Assad och också påstått att Ukraina själv iscensatte den ryska invasionen för att kunna bli NATO-medlem.

Men han är antingen helt korkad, gaggig (omkring 70 år) eller ryskbetald, eller allt på en gång. Att han är understödd av Ryssland är rätt tydligt, eftersom han med jämna mellanrum dyker upp i ryska propagandaprogram.

"Torr är nyter" är han alltså inte, som "bäst" är han en sinnesjuk, ryssvänlig konspiratoriker som är övertygad om att den alternativa verklighet han har mellan öronen är på riktigt. Som "värst" är han en ryskbetald och ryskunderstödd cynisk propagandist, som tjänar pengar på att sprida lögner på sociala medier. Det senare är enligt mig "the lowest of the low" man kan sjunka till...

- - -

Extra plus till EU för att man klarar av tolka yttrandefrihet korrekt.

"Freedom of speech" är inte och ska aldrig vara "freedom to lie", de enda som vinner på det är de som ljuger.
Då är du skyldig att visa en lögn han någonsin sagt eller så vet vi att du helt enkelt är väldigt efterbliven krabat som försöker vara övertygande.
Citera
2025-12-27, 06:26
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Inte mer med det än att EU också håller efter kreml-agenter inom olika nationer.

Förstår inte vad som skulle vara så oerhört "revolutionerande"

Ryzzarna har sedan starten av 2025 en ny lag "foreign agent" som är rent av repressiv mot ALLA medborgare. Konstigt nog så nämns det aldrig här på FB när det kryssar fram div. västhatare och tycker en massa irrelevant skit om det är passande att sanktionera eller begränsa rysk påverkan inom EU, i alla dess former

Då spelar man i fel lag
Att ryssarna har inhuma lagar borde inte vara katalysator för att EU ska tävla om att bli sämre
Citera
2025-12-27, 09:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Då är du skyldig att visa en lögn han någonsin sagt eller så vet vi att du helt enkelt är väldigt efterbliven krabat som försöker vara övertygande.

Jacques Baud påstod bl.a. att kriget i Ukraina började redan den 16 februari (åtta dagar innan Putins invasion) genom att Ukraina invaderade Donbas, utförde en massaker på Donbas befolkning, inklusive användning av kemiska vapen. Enligt Baud gjorde detta att Putin helt enkelt var tvungen att ingripa för att "rädda människoliv".

Det är alltså lögn, lögn, och lögn. De attacker som skedde i Donbas utfördes av pro-ryska "observatörer", som själva både iscensatte och "observerade" dem. Det var fake och det var i liten skala (inga massakrar). Och den "kemiska attacken" var t.o.m. filmad på förhand, och använde ljudklipp stulna från en finsk sajt. Och att Putin, som dag ut och dag in fortsätter att bomba civila mål i Ukraina och offrar sina egna landsmän vid fronten skulle bry sig om "människoliv" är rent ut sagt skrattretande.

Baud, som de facto inte jobbat inom säkerhetstjänsten sedan 1990 () men ändå hela tiden framställer sig själv som "expert" (med militärgrad och allt) är en bluff och en lögnare, och inget annat än en smutsig politisk "ryzznews"-spridare på sociala medier.
Citera
2025-12-27, 09:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Man behöver inte vara pro DDR för att vilja ha ett rättssäkert EU
Jag tror du missuppfattade vad jag sa. Jag menar att EU agerar som DDR i det här fallet, utifrån vilka de ser som fienden..

Vad är rättssäkert och vad är åsiktsförtryck och totalitarism. Jag lägger egentligen ingen moral i det jag sa, utan förklarade att skillnaderna kanske inte är så stora som man vill tro. Men utifrån det jag sa, kan man fundera över hur det ser ut även här och fundera över det.

I en demokrati ska man väl ha åsiktsfrihet och yttrandefrihet? Det är väl vad demokrati bygger på?

Om man då skapar fiktiva hot och skrämmer människor med dem och sedan anser det nödvändigt att tysta vissa åsikter och övervaka vad människor säger, menar jag att man inte är bättre än DDR. Speciellt när EU inte kan ses som en demokrati.

Som i det här fallet kan man även se att man har skapat nya metoder, där man stoppar människor genom att ta ifrån dem deras tillgångar och möjligheter att verka i samhället, bara utifrån deras åsikter. Det sker även här. Brottet är åsikterna, på samma sätt som man agerade i DDR.

Så jag försvarade inte EU, utan visade bara att de agerar på liknande sätt och anser att de har rätt att göra det för att bevara den nuvarande ordningen. Men det i sin tur leder till att man avskaffar demokratin och möjligheter att ändra den nuvarande ordningen, utifrån folkviljan. Att man begränsar demokratin, yttrandefriheten och åsiktsfriheten och blivit totalitära, som i DDR. Egentligen som du sa i TS.
Citera
2025-12-27, 17:40
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Jacques Baud påstod bl.a. att kriget i Ukraina började redan den 16 februari (åtta dagar innan Putins invasion) genom att Ukraina invaderade Donbas, utförde en massaker på Donbas befolkning, inklusive användning av kemiska vapen. Enligt Baud gjorde detta att Putin helt enkelt var tvungen att ingripa för att "rädda människoliv".

Det är alltså lögn, lögn, och lögn. De attacker som skedde i Donbas utfördes av pro-ryska "observatörer", som själva både iscensatte och "observerade" dem. Det var fake och det var i liten skala (inga massakrar). Och den "kemiska attacken" var t.o.m. filmad på förhand, och använde ljudklipp stulna från en finsk sajt. Och att Putin, som dag ut och dag in fortsätter att bomba civila mål i Ukraina och offrar sina egna landsmän vid fronten skulle bry sig om "människoliv" är rent ut sagt skrattretande.

Baud, som de facto inte jobbat inom säkerhetstjänsten sedan 1990 () men ändå hela tiden framställer sig själv som "expert" (med militärgrad och allt) är en bluff och en lögnare, och inget annat än en smutsig politisk "ryzznews"-spridare på sociala medier.
Skicka gärna källor på detta, att attacken från Ryssland på något sätt startade 8 dagar innan kan möjligtvis stämma genom specifika händelser, kemiska vapen, ingenting förvånar mig från MI6 terrorism i världen.Jag har lyssnat på gubben flertalet gånger och han verkar balanserad till skillnad från en hel del andra, tex du.
Citera
2025-12-27, 17:48
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tror du missuppfattade vad jag sa. Jag menar att EU agerar som DDR i det här fallet, utifrån vilka de ser som fienden..

Vad är rättssäkert och vad är åsiktsförtryck och totalitarism. Jag lägger egentligen ingen moral i det jag sa, utan förklarade att skillnaderna kanske inte är så stora som man vill tro. Men utifrån det jag sa, kan man fundera över hur det ser ut även här och fundera över det.

I en demokrati ska man väl ha åsiktsfrihet och yttrandefrihet? Det är väl vad demokrati bygger på?

Om man då skapar fiktiva hot och skrämmer människor med dem och sedan anser det nödvändigt att tysta vissa åsikter och övervaka vad människor säger, menar jag att man inte är bättre än DDR. Speciellt när EU inte kan ses som en demokrati.

Som i det här fallet kan man även se att man har skapat nya metoder, där man stoppar människor genom att ta ifrån dem deras tillgångar och möjligheter att verka i samhället, bara utifrån deras åsikter. Det sker även här. Brottet är åsikterna, på samma sätt som man agerade i DDR.

Så jag försvarade inte EU, utan visade bara att de agerar på liknande sätt och anser att de har rätt att göra det för att bevara den nuvarande ordningen. Men det i sin tur leder till att man avskaffar demokratin och möjligheter att ändra den nuvarande ordningen, utifrån folkviljan. Att man begränsar demokratin, yttrandefriheten och åsiktsfriheten och blivit totalitära, som i DDR. Egentligen som du sa i TS.
ok . det jag menar är värre med EU är att dissidenter i EU inte får en vecka eller så förvarning så som de fick i DDR.
Att vi har personer i tråden som tycker att det är en bra utveckling i EU är häpnadsväckande .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in