Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-09, 16:06
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Exakt. Gran Canaria och därmed Spanien i stort är topic.

Vi är överens så långt men inte i en större kontext, där har du lite kvar att fråga om.

Vad babblar du om?
Citera
2025-12-09, 17:47
Moderator
Amirons avatar
Rubrik korrigerad.

Först turisthat, nu blir du robbad på Gran Canaria -->> Först turisthat, nu blir du rånad på Gran Canaria

//Mod
Citera
2025-12-10, 07:33
Medlem
Sun Rulers avatar
Även på spanska fastlandet passar ficktjuvar på, speciellt när det är festligheter och tämligen trångt på gatorna.
Citera
2025-12-10, 08:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det finns många romer i Spanien. De ockuperar gärna hus vilket polisen inte kan göra någonting åt.

Citat:
Ursprungligen postat av machineman
De har ett eskalerande problem med noggers och ziggar. Spanien har en retarderad vänsterregering så därför blir det på detta vis. På olika ställen så står det VOX = Spaniens högerextrema parti, spanjorerna blir alltmer förbannade. Har själv utsatts ett antal ggr på Gran Canaria av dessa grupper, men jag tror inte på Vox jag tror att ju mer arbetslöshet det blir tack vare AI ju mer kommer spanjorerna att rösta vänster, inte minst alla invandrare från Spaniens forna kolonier - som vänstern importerar - kommer att rösta vänster.

Vänta bara till taxi-, lastbils- och buss-chaufförer blir ersatta av FSD (Full Self-Driving)-bilar då lär det bli turisthat, våld och hot.

På sikt också dramatiskt höjda skatter vilket kommer att leda till att rika människor flyr Spanien, sen blir det ännu mer höjda skatter och ökat förtryck för att hålla allt på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Tyvärr jävligt vanligt att ziggisar lurpassar just vid flygplatser och järnvägsstationer. Sedan rusar de fram och tar vad som ser ut att vara handbagage.
Själv ser jag till att ha mobil och pass på mig. Skulle de få med sig den lilla svarta väskan som de tror är värdefull, så lär det visa sig att den bara innehåller, bok hörlurar, laddare och mineralvatten.

Känns som att Spanien inte förstår sitt eget bästa. Vänstern flirtar ju med samhällsbyramidens botten och denna finns det gott om i Spanien. Problemet är att det skall en höger-Margaret Thatcher till som genomför ett stålbad för att vända skutan.
Jag tror att turister kommer att fortsätta åka dit, men den spanska kulturen håller på att utraderas och det blir ett dött resmål som enbart säljer sol och strand. Alla inköp från mat till souvenirer kommer att göras från ett multinationellt riskkapitalbolag. Inget spanskt unikt hantverk kommer att synas på mils avstånd.
Jag tror att vi redan är halvvägs dit.

Sorry, jag har skapat tråden, skapat en diskussion och bidrar med något till Flashback. Vad har du gjort? En enkel slagning på ditt användarnamn visar en tragisk incel som blivit avstängd för ohörsamhet. Så vem är det som är korkad och inte fattar?
Har du inget att komma med, så dra från den här tråden.

Jag tror att du har riktigt rätt i din analys. Någonstans läste jag att man inte kommer inte i Storbritannien om man är dömd, vilket det där patrasket lär ha blivit X-antal gånger.
Då blir ju London inget alternativ för patrasket mer.
Och ja, kontanter kan faktiskt spela en viss roll. I somras var jag i Kroatien (Split & Dubrovnik). Split är rent, städat utan slödder på gatorna. Tog en tur till Mostar i Bosnien-Hercegovina och vi blev genast varnade för ficktjuvar och att inte lämna några värdesaker i bussen i händelse av inbrott. På stan i Mostar kryllade det av skumma typer och ziggisar.

Det räcker med att backa tillbaka bandet till 2020 för att se hur spanjorerna bölade över utebliven turism och hur deras kära Kanarieöar höll på att gå under. "Go home tourists"-kommunisterna kommer snart inse att lakritstomtarna med bismak av gubbibåt inte genererar några intänkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Tror också faktiskt det handlar om romer. Just fickstölder har alltid varit deras specialitet och de brukar finnas där de tror att de kan få tag i bra med pengar. Om det skulle varit araber eller svartingar, så hade det gått mycket mer brutalt till innan de väl hade åkt dit.
Ni tycks ha rätt. Romer.

https://www.canariajournalen.se/nyheter/2025/11/polisen-sprangde-tjuvliga

https://www.facebook.com/groups/6196114814/posts/10168622963499815/
https://www.facebook.com/groups/6196114814/posts/10168578980094815/
Se upp! Nu är dom i farten igen - FICKTJUVARNA -
Idag, på min vanliga strandpromenad San Agustin - Maspalomas såg jag ett par i 25-30 årsåldern som var igång med en fickstöld (plånbok) från en äldre man.
Som typisk svensk reagerade jag och högg ett ordentligt och fast tag i stöldkvinnans arm. Hon släppte då den stulna plånboken. Samtidigt hojtade jag för att få ett verbalt övertag. Alla runtomkring applåderade. Höll fast föröverskan ett tag men eftersom offret inte ville anmäla så släppte jag loss henne.
Såg under samma promenad minst två par till som spanade in tilltänkta offer.
Förövarna kommer från Rumänien/Bulgarien och är mycket propert klädda.
Citera
2025-12-10, 09:53
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ni tycks ha rätt. Romer.

https://www.canariajournalen.se/nyheter/2025/11/polisen-sprangde-tjuvliga

https://www.facebook.com/groups/6196114814/posts/10168622963499815/
https://www.facebook.com/groups/6196114814/posts/10168578980094815/
Se upp! Nu är dom i farten igen - FICKTJUVARNA -
Idag, på min vanliga strandpromenad San Agustin - Maspalomas såg jag ett par i 25-30 årsåldern som var igång med en fickstöld (plånbok) från en äldre man.
Som typisk svensk reagerade jag och högg ett ordentligt och fast tag i stöldkvinnans arm. Hon släppte då den stulna plånboken. Samtidigt hojtade jag för att få ett verbalt övertag. Alla runtomkring applåderade. Höll fast föröverskan ett tag men eftersom offret inte ville anmäla så släppte jag loss henne.
Såg under samma promenad minst två par till som spanade in tilltänkta offer.
Förövarna kommer från Rumänien/Bulgarien och är mycket propert klädda.

Vi får hoppas att gripandet och spränging av tjuvliga (enligt den bifogade artikeln) verkligen ger resultat.
Säg vad man vill om Gran Canaria, stället har sina fläckar, men samtidigt är det något av ett paradis och det blir vad vi människor gör det till.
Därför blir jag bara så jävla förbnnad på zigenartjuvar som förstör för folk som vill koppla av och ha en bra tid där nere.
Tur att Guardia de Civil plockade dem. I övriga städer börjar folk tröttna och misshandla ficktjuvar.
De var en ziggis-gubbe i Barcelona som åkte på däng.
Problemet med våld är om ficktjuvarna är beväpnade med kniv eller att man på grund av missuppfattning misshandlar någon oskyldig som råkar vara lite mörkhyad och misstas för att vara ziggis.
Citera
2025-12-11, 12:09
Avstängd
george.sthlms avatar
Ficktjuveri och rån är lika Spanskt som Paella.
Vet av egen erfarenhet sedan 1976

Bara Italien ( Milano, Rom ) är värre.
Citera
2025-12-12, 12:46
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Napoli måste vara värre. Stället är helt sinnessjukt.
Citera
2025-12-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Utöver ficktjuveri är Milano fullt med migranter som "bjuder" på ett armband.
Citera
2025-12-26, 23:22
Medlem
machinemans avatar
Befinner mig på Gran Canaria sedan en tid tillbaka. Är precis som vanligt här. Turisthatet lyser med sin frånvaro.

Åker in till Las Palmas om några dagar, återkopplar om det mot förmodan existerar något turisthat där.
Citera
2025-12-27, 21:47
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Befinner mig på Gran Canaria sedan en tid tillbaka. Är precis som vanligt här. Turisthatet lyser med sin frånvaro.

Åker in till Las Palmas om några dagar, återkopplar om det mot förmodan existerar något turisthat där.

Jag har bott på ön nu i snart 5år, det finns inget hat riktat mot turister. Däremot mot att turismen i sig har gjort att lokalbefolkningen inte hittar boenden till priser de har råd med. Demonstrationerna här har främst riktats mot politiker och markägare.

Ficktjuvar kommer och går, polisen plockade nyligen ett gäng Marockaner i Las Palmas och även i PdI har det plockats både langare och ficktjuvar, även här främst marockaner.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Jag har bott på ön nu i snart 5år, det finns inget hat riktat mot turister. Däremot mot att turismen i sig har gjort att lokalbefolkningen inte hittar boenden till priser de har råd med. Demonstrationerna här har främst riktats mot politiker och markägare.

Ficktjuvar kommer och går, polisen plockade nyligen ett gäng Marockaner i Las Palmas och även i PdI har det plockats både langare och ficktjuvar, även här främst marockaner.

Precis kommit hem från en kortare runda till Las Palmas. Inte direkt någon vacker stad trots enorm potential. Såg dock några riktigt snygga skrapor nere i hamnen.

Körde förbi Puerto Rico också. Där är det mycket kineser numera medan indierna tagit över Ingles och delar av Maspalomas.

Pratade med en anställd på Yumbo som hade en svensk chef som "ligger vid poolen och sippar pina colada" enligt damen ifråga, "svenska män jobbar inte här", sa hon, "bara vi spanjorer".

Så ska de tas spanjackerna och ändå lyser allt turisthat med sin frånvaro. Människor är trevliga och solen skiner.

Nä dags för lunch vid poolen nu.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in