Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-08, 15:11
Medlem
DraconianTimess avatar
Först fick vi höra att turister inte var välkomna. Turisthatet fanns både på Kanarieöarna och spanska fastlandet.
Nu kommer larmrapporter från Gran Canaria om att det är massor av ficktjuvar och inbrott i turistbussar.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-pa-turistfavoriten--ar-varre-an-nagonsin/
Källa till norsk artikel: https://flysmart24.no/2025/12/04/slar-tyveri-alarm-verre-enn-noen-gang/#google_vignette

Man har en nivå av stölder som aldrig rapporterats tidigare. Maria Lezcano är ordförande för Gran Canarias professionella guider säger att hon blev utsatt för rånförsök av 4 ficktjuvar på 30 minuter.

Vad beror detta på? Kan det ha varit den senaste tidens trend att ge sig på och ibland till och med slå ner ficktjuvar i olika Europeiska städer som gjort att ficktjuvarna till sist har dragit till Gran Canaria?
Är spanska polisen för slapp?
Har ni själva råkat ut för dessa figurer?
Citera
2025-12-08, 15:15
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Tror inte detta är Canarier utan andra ”turister”
Citera
2025-12-08, 15:23
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Dom kanske försöker minska turismen genom att måla upp en bild av att det är otrevligt i Spanien.
Citera
2025-12-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ja. Mycket "flyktingbåtar" kommer dit.
Citera
2025-12-08, 15:42
Medlem
Connykrims avatar
Hur blir man utsatt för rånförsök av ficktjuvar? Då är de väl rånare?
Citera
2025-12-08, 15:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Som jag misstänker så lär det nog vara ligor från andra länder. Har också svårt att tänka mig lokala Canarier som robbar turister.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Dom kanske försöker minska turismen genom att måla upp en bild av att det är otrevligt i Spanien.

Låter lite långsökt. Tror dessutom inte att en orförande för Gran Canarias professionella guider vill minska turismen, då hon direkt lever på turister.

Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja. Mycket "flyktingbåtar" kommer dit.

Jo tack, det är en och annan. Fast aftikaner brukar mest sälja skräp på stranden eller hålla på med sina "vänskapsarmband". Detta låter snarare som en av de där ligorna som härjar i Rom, Paris, London och andra Europeiska storstäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fickstöld är inte samma sak som rån. Trådstarten har alltså en missvisande rubrik och trådstartaren har en fundamental okunskap om ämnet som ska diskuteras. Jag föreslår papperskorgen som lämplig åtgärd.

Jag återgav vad orförande för professionella guider hade sagt i artikeln.
Citera
2025-12-08, 15:49
Medlem
Hellesylts avatar
Det finns många romer i Spanien. De ockuperar gärna hus vilket polisen inte kan göra någonting åt.
Citera
2025-12-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det finns många romer i Spanien. De ockuperar gärna hus vilket polisen inte kan göra någonting åt.

Nej de har en märklig lagstiftning i Spanien där man ställer sig på ockupantens sida. Det är dock inte spanjorer som utnyttjar denna galna lag, men däremot spanjorer som röstar fram politikerna som möjliggör det. Då Spanien är beroende av turismen och även de pengar säsongsboende genererar så verkar de ha lika stprt självskadebeteende som vi med invandringen och islamiseringen.
Citera
2025-12-08, 16:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Hur blir man utsatt för rånförsök av ficktjuvar? Då är de väl rånare?
Motsätter man sig ficktjuveriet kan de bli tal om rån. ungefär som snatteri (ringa stöld) kan bli till rån om de slår eller hotar personal som försöker stoppa tilltaget.
Citera
2025-12-08, 16:29
Medlem
Antexs avatar
Dom hade problem med blånegrer redan för 20 år sedan.
Och det har säkert inte blivit bättre med åren.

Det är inte lokala förmågor utan ditresta skurkar från den närbelägna kontinenten.
Citera
2025-12-08, 16:36
Medlem
När jag läste om rånen och ficktjuveriet på GC blev jag påmind av vad som hände mig för exakt 2 år sedan just i Playa del Ingles. När jag väntade på taxin för transport till flygplatsen blev jag bestulen på ett handbagage innehållande pass, pengar, bilnycklar, betalkort och mobiltelefon. Det var just ett en "turist" som tog kontakt med mig och började samtala och distrahera mig medans en annan lyckades stjäla den lilla väskan. Ingen rolig påminnelse.
Citera
2025-12-08, 17:39
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Först fick vi höra att turister inte var välkomna. Turisthatet fanns både på Kanarieöarna och spanska fastlandet.
Nu kommer larmrapporter från Gran Canaria om att det är massor av ficktjuvar och inbrott i turistbussar.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/larmet-pa-turistfavoriten--ar-varre-an-nagonsin/
Källa till norsk artikel: https://flysmart24.no/2025/12/04/slar-tyveri-alarm-verre-enn-noen-gang/#google_vignette

Man har en nivå av stölder som aldrig rapporterats tidigare. Maria Lezcano är ordförande för Gran Canarias professionella guider säger att hon blev utsatt för rånförsök av 4 ficktjuvar på 30 minuter.

Vad beror detta på? Kan det ha varit den senaste tidens trend att ge sig på och ibland till och med slå ner ficktjuvar i olika Europeiska städer som gjort att ficktjuvarna till sist har dragit till Gran Canaria?
Är spanska polisen för slapp?
Har ni själva råkat ut för dessa figurer?

De har ett eskalerande problem med noggers och ziggar. Spanien har en retarderad vänsterregering så därför blir det på detta vis. På olika ställen så står det VOX = Spaniens högerextrema parti, spanjorerna blir alltmer förbannade. Har själv utsatts ett antal ggr på Gran Canaria av dessa grupper, men jag tror inte på Vox jag tror att ju mer arbetslöshet det blir tack vare AI ju mer kommer spanjorerna att rösta vänster, inte minst alla invandrare från Spaniens forna kolonier - som vänstern importerar - kommer att rösta vänster.

Vänta bara till taxi-, lastbils- och buss-chaufförer blir ersatta av FSD (Full Self-Driving)-bilar då lär det bli turisthat, våld och hot.

På sikt också dramatiskt höjda skatter vilket kommer att leda till att rika människor flyr Spanien, sen blir det ännu mer höjda skatter och ökat förtryck för att hålla allt på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in