2025-12-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det kanske är av hänsyn till brottsoffren man inte vill spekulera desto mer om just motivet. Om det visar sig att en av döttrarna haft någon slags relation med GM som lett till denna tragedi kan det vara nog tungt att veta att man dragit olycka till sin familj utan att det också ska basuneras ut i media.

Min tanke också.
Mamman kanske förbjöd sin dotter att träffa honom. Eller så hade dottern gjort slut med GM.
Citera
2025-12-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Det är styvpappan jag pratat om! Han bodde i lgh tillsammans med MGM brodern och mamman när de var små. Då måste de ha skiljt sig/flyttat isär.

Fast senare flyttat ihop i Kalix?
Citera
2025-12-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att du går till personangrepp säger absolut ingenting om sanningshalten i polisens information.

Vad polisen säger om verkanseld är vad vi har att utgå ifrån.

Det är ju du som ägnar dig åt personangrepp. När du uppenbarligen inte har koll på vad du skriver om.
Citera
2025-12-26, 23:06
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Argjavelskold!

Här har du tolv gubbar att välja bland. En av dem skulle kunna vara styvfadern till MGM. Känner du igen någon av dem? Vi numrerar dem 1-12 i den ordning de står.

https://ibb.co/dw6YdhLy

NR 8
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast senare flyttat ihop i Kalix?

Ingen aning det jag vet är att det är namnet på styvpappan som bodde i lägenheten när barnen var små.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HughJazzburn
Nej, det är inte allmänt känt!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/daliga-skyttar-hos-polisen-avvapnas

Jo det är så.
Med tanke på att kraven sänks för att bli polis hela tiden sänks så har det förmodligen bara blivit sämre.
Citera
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag söker på GM's namn så får jag upp en facebook profil som heter "Is@k Lundholm".
Profilen är vän med GM's bror.

Finns även en profil som heter "Is@k M@ndino L@r@"

Vännerna är i GM's ålder, möjligt att detta är hans profil.

Varför kalla sig för Is@k?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.

Snyggt! Och tack!
Citera
2025-12-26, 23:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ok, vilken form av kontakt och varför tror du det?

Det är ju lätt att luta sig mot statistik när det gäller brottsfall men det verkar inte finnas något som tyder på att det handlar om ännu ett brott i mängden.

Tex är ju omfattningen som vi känner den väldigt ovanlig överlag. Ingen har kunnat påvisa ens den minsta koppling mellan GM och BO men ändå måste den finnas?

Det är rätt märkligt att andra vansinnesdåd kan ske lite då och då men detta kan inte vara ett av dom.
Jag undrar varför men har inte fått ett enda vettigt svar på den frågan.

Citerar mig själv.

Citat:
Jag har iof fått ett rykte till mig att mördaren är anmäld av mamman för ett brott och att mördarens ärende till fastigheten var att få mamman att återta denna anmälan.

Ovanstående rimmar med annan information jag fått från olika källor, därför tror jag just nu att någon form av koppling fanns mellan mördaren och någon i hushållet.
Citera
2025-12-26, 23:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
NR 8

Japp, stämmer bra.
Citera
2025-12-26, 23:09
Medlem
rubbergirls avatar
Jag undrar om MGM haft ngn flickvän el. hur det sett ut på den fronten?
Alltså inga namn på hans ex i tråden tack utan rent allmänt.
Citera
2025-12-26, 23:09
Avstängd
Tanachs avatar
Ja, för i en rättsstat ska inte polisen leka bödel, oavsett hur avskyvärt brottet är. När GM redan var omringad och situationen under kontroll, valde Dirty Harriet att tömma magasinet istället för att ta fram elpistolen. Det är just den sortens “insats” som får rättsstater att börja likna bananrepubliker.

Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
En man har dödat en kvinna och möjligen torterat och förgripit sig på både henne och hennes döttrar under flera timmar. Men det som du bekymrar sig över är att den kvinnliga polis som sköt ihjäl GM ska straffas?

Du vill att det här fallet ska handla om att vissa poliser ingriper för hårdhänt mot kvinnomördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in