Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 20:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Givetvis måste maträtt och servering matcha varandra, redskapen som läggs fram ska alltså vara funktionella. Sedan finns det traditioner som ofta följs, bland annat för att de flesta ska känna igen sig. Traditionell svensk pytt i panna borde gå bra att servera med pinnar om så önskas, det handlar bara om att lägga upp den på lämpligt sätt, samt att innan servering dela rödbetorna och det stekta ägget på lämpligt sätt. När det gäller ägget så skulle man exempelvis kunna separera det och servera äggvitan stekt och strimlad och äggulan rå som en sorts dipp.
Att bara köra allt i en mixer och sedan svepa blandningen i två klunkar må vara effektivt, men det visar inte respekt för den som slitit med tillagning och presentation.
Vid tillfälle ska jag prova om man får med sig mer pyttipanna med pinnar än med gaffel, ska även se hur mycket mer pytt det blir på en sked det kan bli intressant
Citera
2025-12-26, 20:38
Medlem
Sladdarens avatar
I persiska köket äter man ibland med sked vad jag minns

Ex. https://zeinaskitchen.se/persisk-lobia-polo-med-kottfars/
https://www.littlespicejar.com/ghormeh-sabzi/
https://zeinaskitchen.se/persisk-lobia-polo-med-kottfars/

Orsaken till det är att riset inte ska trilla av antar jag men det används oftast avlånga skedar som är mindre breda för att det ska se mindre barnsligt ut antar jag

Har gjort många rätter som är persiska iaf

AI svar =

Citera
2025-12-26, 20:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vid tillfälle ska jag prova om man får med sig mer pyttipanna med pinnar än med gaffel, ska även se hur mycket mer pytt det blir på en sked det kan bli intressant
Handlar det bara om att trycka i sig pytten effektivt så bör sked vinna, följt av gaffel och med pinnarnaa långt bakom.
Men att plocka i sig den med pinnar bör inte vara svårt, jag har, i övningssyfte, ätit jordnötter med pinnar. Pytten är i samma storlek, men oftast inte lika rund. Ägg och rödbetor behöver dock anpassas för pinnätning.
Citera
2025-12-26, 21:15
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
rätt normalt, och rationellt. äter ofta med sked ur lunchlådan på jobbet. kan vara grytor, fiskgratäng etc med ingredienser som är finfördelade eller mjuka nog att rymmas i en sked. om detta strider mot någons homofila 1700-talskonventioner ber jag inte om ursäkt..

Det är nog faktiskt du som är 1700-talsmässig om du äter det mesta med sked. Gaffeln var sällsynt i större delen av befolkningen på den tiden
(Om det också är homofilt låter jag vara osagt, även om bögarna på Karl XII:s tid givetvis gjorde på detta sätt.)
Citera
2025-12-26, 21:27
Medlem
Kan tänka mig att amerikaner och balkanfolk äter med sked när de slevar runt
Citera
2025-12-26, 21:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.
Nej inte om du äter det som din matlåda i lunchrummet. Men skulle du äta det på restaurang skulle det nog kanske vara lite märkligt.
Citera
2025-12-26, 21:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej inte om du äter det som din matlåda i lunchrummet. Men skulle du äta det på restaurang skulle det nog kanske vara lite märkligt.

Mat på restauranger brukar kräva kniv/gaffel å andra sidan generellt.

O försöka äta lövbiffar,potatis,brunssås o gröna äter med bara sked skulle se ut som.en psykpatient leker med maten.

Men pytt,stoganoff o liknande - sked
Citera
2025-12-26, 21:52
Medlem
Dishys avatar
Äta makaroner med sked hamnar i samma grupp som att ha vuxenblöja på sig av sexuella anledningar.
Citera
2025-12-26, 22:14
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Sked äter man soppa med, ingenting annat. Små barn och autister utan utvecklad finmotorik äter mat med sked.

Vad äter du gröt med? Pinnar?
Citera
2025-12-26, 22:20
Medlem
tandskadas avatar
Proffsigt ju.
Citera
Igår, 00:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Vad i helvete? Vem fan bryr sig om vad andra tycker? Ät med sked om du vill och skit helt i omgivningens åsikter.
Citera
Igår, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Har du som vuxen förstått var man får en sked till sin pasta då?

Jodå, man ska tydligen snurra pastan på den. Men har jag använt det? Nej.

Känns rätt meningslöst faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in