Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 17:22
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag kan se dig framför mig, med krökt rygg hängande över kastrullen framför din gaminglaptop, krampaktigt greppande en sked i näven för glatta livet eftersom din underutvecklade motorik förhindrar dig från att hålla den med tre fingrar, skyfflandes maten i din slappt hängande mun.

Slår vad om att du går runt i solkiga mjukisbyxor offentligt också. Skammen är död hos sluskarna.
Du har fel i precis allt du skrev, men jag kör en om dig också.

Osäker liten fjant som inte ens vågar äta glass med sked, sitter där med en gaffel, trots att det är väldigt opraktiskt och tänker att jag, tillhör den högre klassen, medans fattighjonen sitter och äter glass med sked som luffare.

Gärna iklädd någon Dressman-kavaj som du tror är fin, men det är det billigaste OK segmentet. Sedan går du ut och sniffar dina fisar i Teslan, ja, visst räddar du klimatet
Citera
2025-12-26, 17:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Jag kan se dig framför mig, med krökt rygg hängande över kastrullen framför din gaminglaptop, krampaktigt greppande en sked i näven för glatta livet eftersom din underutvecklade motorik förhindrar dig från att hålla den med tre fingrar, skyfflandes maten i din slappt hängande mun.

Slår vad om att du går runt i solkiga mjukisbyxor offentligt också. Skammen är död hos sluskarna.

Så äter män när man är osynlig eller så.

Bara bögar klär sig i kostym hemma o äter med massa specialbestick
Citera
2025-12-26, 17:56
Medlem
Använd du sked. Gaffel är en modern uppfinning för sprättar. Om dina kollegor inte äter med såssked så är de bönder. https://blogg.vett-och-etikett.com/vad-ar-en-sassked/
Eller sitter de och skrapar med gaffeln?
Citera
2025-12-26, 18:05
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Heter det inte Goffa när vi män äter utan vittnen

Moffa, goffa... Kärt barn har många namn.

Mvh
just, medelst sked, färdigmoffad med kvällens gryta
Citera
2025-12-26, 18:22
Medlem
Äter allt med guldsked.
Citera
2025-12-26, 18:30
Medlem
slagskotts avatar
På jobbet jar jag alltid matlåda med en spork
Citera
2025-12-26, 19:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nja, klippet avslutas med kommentaren att någon hade setts äta M&M med sked. För övrigt äter jag ibland bulle med bestick. Inte en vanlig svensk kanelsnäcka, men en del bullar ute på stan kan vara lite väl fyllda med kladd, då är det ett bra sätt att slippa kladda ner händerna.

Samma här.

Jag har konstigt nog "ärvt genen" att jag ogillar sötsaker. Farfar var samma sak, han ogillade sötsaker också.

Men kniv och gaffel är oslagbart, när det kött etc.
-Det går inte att äta en saftig biff med sked..
Astronauterna gjorde det runt månlandningen cirka 1969, men det smakade hemskt.

Sked är bra, men inte till allt..
-Astronauterna fick sin mat genom "tandkrämstuber". På den tiden.
Citera
2025-12-26, 19:11
Medlem
Alejandro6s avatar
Tycker att det är nice att äta med sked samt att det är effektivare!
Citera
2025-12-26, 19:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du har fel i precis allt du skrev, men jag kör en om dig också.

Osäker liten fjant som inte ens vågar äta glass med sked, sitter där med en gaffel, trots att det är väldigt opraktiskt och tänker att jag, tillhör den högre klassen, medans fattighjonen sitter och äter glass med sked som luffare.

Gärna iklädd någon Dressman-kavaj som du tror är fin, men det är det billigaste OK segmentet. Sedan går du ut och sniffar dina fisar i Teslan, ja, visst räddar du klimatet

Kristian Wedel är den typen du beskriver ,dom klarar inte av o ta körkort,cyklar vilse på en fotbollsplan och är som autistiska elefanter i porslinsbutiker - dessa sover t.o.m i kostym o grejar med bestick för o dölja flanen för folk.

Denna man klädde sig så här när han skulle säga till riktiga män att dom är flanar , sen såg han ut så här o alla skrattade
https://postimg.cc/CR6qJs0M
Citera
2025-12-26, 19:21
Medlem
hippilis avatar
Grannen är på besök och vi började diskutera tråden han sa såhär:

Vanligt ris, ärtor, makaroner eller pyttipanna går visst att äta med gaffel om man håller upp tallriken till munnen, har gaffeln och bara skyver in maten så funkar det, men eftersom tråden verkar som att det ska se fint ut.

Så ser det inte vackert ut att sitta och peta i maten med en gaffel en timma och få på lite mat och dutta med gaffeln och se dum ut då kan dom äta hemma istället för att leka märkvärdiga.

Vi andra äter för det smakar gott eller är hungrig så används sked när det är "småkraffs" mat.

Jag håller med han, att sitta och peta i maten hos någon annan som slitit med matlagningen är inte att visa uppskattning för maten är till för att ätas och inte leka uppfostrad märkvärdig tönt som gör sig till, ät krafset med sked medan det är varmt punkt slut.
Citera
2025-12-26, 19:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Grannen är på besök och vi började diskutera tråden han sa såhär:

Vanligt ris, ärtor, makaroner eller pyttipanna går visst att äta med gaffel om man håller upp tallriken till munnen, har gaffeln och bara skyver in maten så funkar det, men eftersom tråden verkar som att det ska se fint ut.

Så ser det inte vackert ut att sitta och peta i maten med en gaffel en timma och få på lite mat och dutta med gaffeln och se dum ut då kan dom äta hemma istället för att leka märkvärdiga.

Vi andra äter för det smakar gott eller är hungrig så används sked när det är "småkraffs" mat.

Jag håller med han, att sitta och peta i maten hos någon annan som slitit med matlagningen är inte att visa uppskattning för maten är till för att ätas och inte leka uppfostrad märkvärdig tönt som gör sig till, ät krafset med sked medan det är varmt punkt slut.
Givetvis måste maträtt och servering matcha varandra, redskapen som läggs fram ska alltså vara funktionella. Sedan finns det traditioner som ofta följs, bland annat för att de flesta ska känna igen sig. Traditionell svensk pytt i panna borde gå bra att servera med pinnar om så önskas, det handlar bara om att lägga upp den på lämpligt sätt, samt att innan servering dela rödbetorna och det stekta ägget på lämpligt sätt. När det gäller ägget så skulle man exempelvis kunna separera det och servera äggvitan stekt och strimlad och äggulan rå som en sorts dipp.
Att bara köra allt i en mixer och sedan svepa blandningen i två klunkar må vara effektivt, men det visar inte respekt för den som slitit med tillagning och presentation.
Citera
2025-12-26, 20:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Minns när jag blev serverad sked på en restaurang i Turkiet, jag var väl 14 och blev mycket kränkt. Mina föräldrar förklarade att man fick sked serverad när man beställde spagetti bolognese, men jag tror de ljög. barn äter med sked, och vuxna äter endast soppa och dessert med sked.

Så är det.
Har du som vuxen förstått var man får en sked till sin pasta då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in