Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 00:15
Medlem
Äter det mesta med kniv och sked hemma- just för att det går snabbt, ser inget konstigt med det.
Samtidigt kunde jag inte bry mig mindre heller om folks blickar eller synpunkter.

Men vill folk avnjuta en pyttipanna med gaffel i 30 minuter så.......visst
Citera
2025-12-26, 00:21
Medlem
needAlifes avatar
När jag är hemma själv äter jag det mesta jag kan med sked. Finns ingen anledning att göra det svårare för sig och använda sämre verktyg för ändamålet. Skär ofta upp saker på förhand också och slevar sedan i mig medelst sked.

Kan hända att jag äter med sked på jobbet också men mer sällan. På restaurang gör jag det givetvis inte.
Citera
2025-12-26, 00:32
Medlem
jugbandbluess avatar
rätt normalt, och rationellt. äter ofta med sked ur lunchlådan på jobbet. kan vara grytor, fiskgratäng etc med ingredienser som är finfördelade eller mjuka nog att rymmas i en sked. om detta strider mot någons homofila 1700-talskonventioner ber jag inte om ursäkt..
Citera
2025-12-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.
Det är ok att göra det i sin ensamhet fast när du äter bland andra så är det vett och etikett som gäller.
Citera
2025-12-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.

Kul trådstart!

Jag har barn, och har ju sett fördelarna med att barn äter med sked när de är små. Och faktiskt tagit efter själv, så mer djup tallrik och sked för mig också.

Att äta med kniv och gaffel bör ju rimligen göras när det är befogat. Dvs när födan behöver delas, greppas, och kanske kombineras med tillbehör och sås. Att tex äta sushi med enligt konstens alla regler blir ju svårt med sked, och mest praktiskt med pinnar. Eller pizza. Själv tycker jag thailändska grytor med finfördelade ingredienser är utmärkta att äta med sked!

Vett och etikett nämndes av något, och vett är ju att använda sked när det funkar bra, och etikett har väl blivit omodernt idag när samhälle och kultur blivit så avslappnat att främst enbart äldre människor blir kränkta av om någon annan vuxen äter "barnsligt" men bekvämt, dvs med sked.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-12-26 kl. 00:53.
Citera
2025-12-26, 00:54
Medlem
ElakBolls avatar
I min mening är det viktigaste ur synpunkten vad som ser barnsligt ut hur du håller besticken. Få saker får en vuxen människa att se så mycket ut som en 5-åring som folk som klämmer fast gaffeln eller skeden under tumbasen med fingerspetsarna och "skyfflar" in maten med armbågen högt upp i luften och tummen funktionslöst spretande ovanpå bestickhandtaget.

Men för att svara på den specifika frågan - ja, jag skulle tycka att det såg barnsligt ut om någon åt "gaffelmat" med sked, däremot skulle jag inte döma personen särskilt hårt för det utan bara notera att den är en av alla primitiva simpletons därute som tycker att det här med finmotorik är svårt och sannolikt har en IQ en hyfsad bit under genomsnittet.

För den specifika anledningen till att det ser barnsligt ut är just att det INTE tar särskilt mycket längre tid att äta saker som ris och pytt-i-panna med gaffel som vissa i tråden påstår. Tycker man att det gör det så beror det bara på en enda sak - att man inte lyckats lära sig att äta effektivt med gaffel ännu, vilket i sin tur tyder på en högst infantil mentalitet och inställning till livet i stort.

Sen håller jag ändå med om att man i stort bör köra sitt eget race i livet och inte bry sig nämnvärt om vad folk tycker och tänker om en hela tiden, så pluspoäng på det iaf.
Citera
2025-12-26, 01:26
Medlem
Minns när jag blev serverad sked på en restaurang i Turkiet, jag var väl 14 och blev mycket kränkt. Mina föräldrar förklarade att man fick sked serverad när man beställde spagetti bolognese, men jag tror de ljög. barn äter med sked, och vuxna äter endast soppa och dessert med sked.

Så är det.
Citera
2025-12-26, 02:03
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Jo, det ser nog en aning fånigt ut om du äter med sked. Men är du hemma så tycker jag att du kan äta som du vill. Förstår dock inte hur det kan vara så svårt att äta en pytt med gaffel?

Men skulle jag sitta med en polare och käka ute och han drar fram en sked och äter med den; då går jag nog därifrån, för det ser lite barnsligt ut.

En annan sak man aldrig gör på restaurang är att mosa potatisen; något som jag gör när jag är hemma.
Citera
2025-12-26, 02:55
Medlem
Om man tycker det går fortare att äta exempelvis en pytt med sked, så beror det på att man inte lärt sig använda kniv och gaffel, alternativt att man har problem med finmotoriken.
Citera
2025-12-26, 03:05
Medlem
Det är inte barnsligt att äta med sked. 🥄
Man behöver inte äta med gaffel hela tiden.
Citera
2025-12-26, 03:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tycker premissen är fel, gaffel är imo mera praktisk egentligen t.ex till makaroni och köttbullar når man använder den på ett sätt som maximerar dens utformnlng. Altså man spiddar inte maten, men för den lite som en sked för att få med mycket samtidigt som man utnyttjar dens spjutor att få fäste.
Det är kanske detta barn inte lärt sig än, så ja, då ser det ut som TS förlorat viktig kunskap i sin uppväxt hur man äter.
Citera
2025-12-26, 03:41
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Kul med folk som äter glass med gaffel!
För dom fina finns ju dessertgaflar till glass, yoghurt med gaffel blir lite värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in