Citat:
Ursprungligen postat av
NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.
Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.
Kul trådstart!
Jag har barn, och har ju sett fördelarna med att barn äter med sked när de är små. Och faktiskt tagit efter själv, så mer djup tallrik och sked för mig också.
Att äta med kniv och gaffel bör ju rimligen göras när det är befogat. Dvs när födan behöver delas, greppas, och kanske kombineras med tillbehör och sås. Att tex äta sushi med enligt konstens alla regler blir ju svårt med sked, och mest praktiskt med pinnar. Eller pizza. Själv tycker jag thailändska grytor med finfördelade ingredienser är utmärkta att äta med sked!
Vett och etikett nämndes av något, och vett är ju att använda sked när det funkar bra, och etikett har väl blivit omodernt idag när samhälle och kultur blivit så avslappnat att främst enbart äldre människor blir kränkta av om någon annan vuxen äter "barnsligt" men bekvämt, dvs med sked.