2025-12-26, 16:54
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxellerlax
Jag vet inte helt vilken värld du upplever som riktig men i den riktigt riktiga världen så råder inget konsensus kring detta ämne. Kolla bara denna tråden. Men du ska väl förneka betydelsen av ordet konsensus som betyder enhälligt.

Som jag sa så har jag knappt träffat någon som inte tror på vaccinet. Jag rör mig i kretsar där det finns väldigt få konspirationsteoretiker. Jag går rätt sällan in i den typ av trådar som rör sånt heller. Jag skulle även säga att det råder konsensus kring att jorden är rund, att man inte blir autistisk av mässling-vaccin samt att Israel inte låg bakom 9/11. Finns det folk som tror annorlunda? Självklart, men samhället i stort tar ingen notis om vad några få människor i samhällets utkant trollar ihop i sina huvuden.

Citat:
Sen misstänker jag att du inte riktigt förstår grafen. Den gröna är norge som inte har någon överdödlighet innan vaccineringen. Daremot efter. Den blå linjen är Sverige. Där kan man se en överdödlighet innan vaccinering som dalar redan innan vaccineringen påbörjas. Sen stiger den igen. Överdödligheten användes som ett bevis för att detta var en sjukdom utöver den normala förkylningen. Nu är det överdödlighet i typ alla länder så vad beror det på. Är det corona så måste man väl ändå säga att vaccinet inte fungerade. Då ska man väl åtminstone ha pengarna tillbaks. Eller fanns det inga garantier?

Inte lönt du försöker förklara den för mig då den uppenbarligen ser lite annorlunda ut. Min graf för Sverige är röd och den norska blå. Att överdödlighet går upp och ner är väl ganska vanligt. Det som stack ut var ju att vi hade drygt 50% överdödlighet utanför "ordinarie" influensasäsong. I det läget var det självklart att ta fram vaccin samt för befolkningen i stort att vaccinera sig.
Citera
2025-12-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Som jag sa så har jag knappt träffat någon som inte tror på vaccinet. Jag rör mig i kretsar där det finns väldigt få konspirationsteoretiker. Jag går rätt sällan in i den typ av trådar som rör sånt heller. Jag skulle även säga att det råder konsensus kring att jorden är rund, att man inte blir autistisk av mässling-vaccin samt att Israel inte låg bakom 9/11. Finns det folk som tror annorlunda? Självklart, men samhället i stort tar ingen notis om vad några få människor i samhällets utkant trollar ihop i sina huvuden.

Inte lönt du försöker förklara den för mig då den uppenbarligen ser lite annorlunda ut. Min graf för Sverige är röd och den norska blå. Att överdödlighet går upp och ner är väl ganska vanligt. Det som stack ut var ju att vi hade drygt 50% överdödlighet utanför "ordinarie" influensasäsong. I det läget var det självklart att ta fram vaccin samt för befolkningen i stort att vaccinera sig.

50% överdödlighet? Dvs om 90.000 ca dör varje år så dog det nu 90+45 tusen? Hör du inte hur det låter? Det dog så pass många att slår man ihop det med underdödligheten 2019 så finns där ingen överdödlighet. Det låter inte så farligt i mina öron. Men visst kunde man ta vaccin. Det är inte där problemet ligger utan hur ni hetsade fram inskränkningar som inte hade någon effekt. Och nu när en idrotrsman dör där han både haft problem med vaccinet och bär en mask så slår det bakut i hjärnan. Då är man plötsligt foliehatt för att påpekar der mest uppenbara
Citera
2025-12-26, 18:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Sluta gissa.

Okej, jag kollade upp det. Det stämde. 😅
Citera
2025-12-26, 18:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Så i vilken utredning utredde man dom olika inskränkningarnas resultat? Nu har vi väl ändå lite statestik att titta på. Ett tag visades statestiken dagligen på tv. Är den inte intressant nu?

Om det är jobbigare att andas så förbrukar man också mer syre.

Men helt uppenbart är att med en plastpåse över huvudet så inandas man sin gamla luft till 100%. När man andas helt fritt återvinner dom flesta människor även då en del av sin gamla luft. Kanske inte om lyckas tömma hela lungan men ingen andas ju så. Så att ha ett filter framför munnen ökar givetvis graden av återvunnen luft i lungan. Det är samma om det är kallt när man sover och gömmer sig under täcket. Tom ett rum kan ha dåligt med syre. Eller det kanske egentligen är problemet , för bra med koldioxid.

Har höghöjdstränade mindre syre i blodet? Nej det har man inte då kroppen försöker anpassa sig. Precis som vid masken. Att få minskad syre i kroppen är ju såklart förödande.

Snälla tänk lite kritiskt ibland!!

Det du skriver säger emot forskningen, vilket är det som jag baserar mina texter på.

Och Ja. Höghöjdstränare har mindre syre i blodet. Eftersom det finns mindre syre att tillgå i varje andetag. Det är ju senare som kroppen börjar anpassa sig. Det är ju det som är hela grejen med att utsätta kroppen för denna syrebrist för att simulera just hög höjd.
Citera
2025-12-26, 18:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Para.Bellum.
Tragiskt att dö på grund utav perikardit orsakat av covid vaccinen. Har man redan opererat hjärtat och haft komplikationer innan är det kanske inte så smart att ta vaccin och ha höjd mask på sig. Hur tänkte hans tränare egentligen? RIP.

Jag misstänker faktiskt att Bakkens tränare inte hade vetskap om hans användande av höjdmask, som verkar ha varit utanför ett träningspass. Det låter för mig som att det här är någon han gjorde på eget bevåg, och jag tror andra har gjort det också.
Om det är någonstans läkarteamet isåfall har brustit i så är det att lyfta fram farorna med användandet, och också i att nämna att det faktiskt inte finns tillräcklig vetenskaplig evidens för att de där maskerna ger det resultatet som eftersträvas.
Senast redigerad av Netherworld 2025-12-26 kl. 18:34.
Citera
2025-12-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Eftersom han låg i sängen död med höjdmasken på, han kanske kvävdes av spyor i sömnen, lr så drog han en skinnhiss med masken på och tuppade av p.g.ā syrebrist och dödde.

Vilken idiot.

Hur kan man sova med masken på? Knappast va? Kanske lugnande medicin i så fall för att kunna sova.
Citera
2025-12-26, 18:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Eftersom han låg i sängen död med höjdmasken på, han kanske kvävdes av spyor i sömnen, lr så drog han en skinnhiss med masken på och tuppade av p.g.ā syrebrist och dödde.

Vilken idiot.

Jag har noga läst nyheter om fallet, men inte sett någon uppgift på att han låg i sängen när han hittades. Var läste du det..?
Citera
2025-12-26, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har noga läst nyheter om fallet, men inte sett någon uppgift på att han låg i sängen när han hittades. Var läste du det..?

Dagens expressen lr aftonbladet
Citera
2025-12-26, 18:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag misstänker faktiskt att Bakkens tränare inte hade vetskap om hans användande av höjdmask, som verkar ha varit utanför ett träningspass. Det låter för mig som att det här är någon han gjorde på eget bevåg, och jag tror andra har gjort det också.
Om det är någonstans läkarteamet isåfall har brustit i så är det att lyfta fram farorna med användandet, och också i att nämna att det faktiskt inte finns tillräcklig vetenskaplig evidens för att de där maskerna ger det resultatet som eftersträvas.
Sluta tro.
Citera
2025-12-26, 19:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Dagens expressen lr aftonbladet
Det är du som har svårt med läsförståelse.
Citera
2025-12-26, 19:06
Medlem
Tragisk dödsolycka där jag absolut kan tänka mig att det inte finns en enskild orsak, t.ex. hans problem med hjärtat i samspel med höjdmask.

Jag är också tveksam till att tränare varit med i detta beslut. Man tycks gärna ducka ansvarsfrågan vid direkt tillfrågande, troligtvis eftersom det brustit här och aktiva gjort detta på eget bevåg eftersom "alla gör det".

Höghöjdsforskare Carsten Lundby som uttalat sig för VG menar att det finns kända risker med höjdmasker dels eftersom piloter som plötsligt utsätts för runt 8000 m brukar svimma efter ca 10 minuter utan acklimatisering, och dels eftersom dessa maskiner är ganska otydliga i hur mycket O2 man faktiskt får ut, att det är vred som används för att rätt grovt ställa syremängden utan i sig monitorering på vad som exakt kommer ut. Därför behövs i regel experter som kontrollerar den faktiska syremängden.

Men som sagt, jag är högst osäker på att någon sådan fanns där, då allt verkar ha kommit som överraskningar här.

Sammantaget gör man nog inte bättre än deras eget skidförbund, att vänta på mer resultat om dödsorsak m.m.

Tycker det är rimligt att åtminstone tillfälligt stoppa höjdmasker medan man utreder eventuella risker och om tydligare rekommendationer på användning behövs (t.ex kanske närvarande expert i rummet, ungefär som att det inte är att rekommendera att pressa sig i bänkpress utan spotter).

Källa: https://www.vg.no/sport/i/bO5qgd/slik-fungerer-hoeydemasker-aapenbart-en-risiko
Citera
2025-12-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradia
Tragisk dödsolycka där jag absolut kan tänka mig att det inte finns en enskild orsak, t.ex. hans problem med hjärtat i samspel med höjdmask.

Jag är också tveksam till att tränare varit med i detta beslut. Man tycks gärna ducka ansvarsfrågan vid direkt tillfrågande, troligtvis eftersom det brustit här och aktiva gjort detta på eget bevåg eftersom "alla gör det".

Höghöjdsforskare Carsten Lundby som uttalat sig för VG menar att det finns kända risker med höjdmasker dels eftersom piloter som plötsligt utsätts för runt 8000 m brukar svimma efter ca 10 minuter utan acklimatisering, och dels eftersom dessa maskiner är ganska otydliga i hur mycket O2 man faktiskt får ut, att det är vred som används för att rätt grovt ställa syremängden utan i sig monitorering på vad som exakt kommer ut. Därför behövs i regel experter som kontrollerar den faktiska syremängden.

Men som sagt, jag är högst osäker på att någon sådan fanns där, då allt verkar ha kommit som överraskningar här.

Sammantaget gör man nog inte bättre än deras eget skidförbund, att vänta på mer resultat om dödsorsak m.m.

Tycker det är rimligt att åtminstone tillfälligt stoppa höjdmasker medan man utreder eventuella risker och om tydligare rekommendationer på användning behövs (t.ex kanske närvarande expert i rummet, ungefär som att det inte är att rekommendera att pressa sig i bänkpress utan spotter).

Källa: https://www.vg.no/sport/i/bO5qgd/slik-fungerer-hoeydemasker-aapenbart-en-risiko
ko[/url]

Man tappar omdömet först, sedan går det fort
[/quote]
rl]
[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in