2025-12-26, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Såvitt jag har kunnat läsa mig till så reglerar man i allra högsta grad syrenivån i de här maskerna som jag misstänker att norrmannen har använt. Det du beskriver är nåt annat.

Här har vi en klinik som erbjuder just höghöjdsträning och så här skriver de:

https://hagertkliniken.se/halsa/hoghojdstraning-cellgym/

Höjdmasker/träningsmasker som man själv har ändrar inte syrenivån i syret. Men gör det jobbigare att andas. Sådana används utan kontroll. Det är därför många säger att de inte fungerar*** i artiklar. Men är du på en klinik så kan du få luft med lägre syrehalt.

Sen kan jag inte veta om den döde har experimenterat själv. Men det tror jag inte på.

Jag tror vi pratar om två olika saker. Syrenivån är den samma i masken, som luften utanför. Men masken gör att man får mindre luft in i lungorna. Det är inte samma sak som syrenivå/Koncentration. Så han befinner sig högre upp i atmosfären 1800m*, Där syrekoncentrationen är redan lägre i den tunna luften.

Så du har en person, som har haft hjärtsäcksinflammation**, befinner sig på hög höjd (lägre syrekoncentration för tunnare luft), använder sig av höjd/träningsmask, som sin tur gör det jobbigare att andas.

Folk kan bli dumma i huvudet när man får för lite luft (syre) i kroppen. Ex israeler dog under Kuwaitkriget med "felaktiga" gasmasker på sig. De tog dem inte av sig, utan dog med dem på sig. De kvävdes till döds.

Obducenten lär se om det är något fel på hjärtat eller om han kvävdes. Eller möjligen kombination av de två.

*Glömde ta med det tidigare.

**Kan i vissa fall ge permanenta skador. Men det antivaxxare inte fattar det är extremt sällsynt.

***De ger starkare andningsmuskulatur men inte fler röda blodkroppar.
Citera
2025-12-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
I den riktiga världen är det konsensus att vaccinet är ett riktigt, fungerande vaccin mot ett riktigt virus. Jag har bara träffat lågutbildade människor från tredje världen som varit antivaxxers, trodde knappt det fanns någon sådan rörelse i Sverige.

Jag vet inte hur du läser grafen, men du har alltså toppar på närmre 50% överdödlighet våren 2020. Att det sedan fortfarande är en överdödlighet alls efter att folk började vaccineras behöver ju inte ha någonting med vaccinet att göra. Det fanns ju fortfarande en massa ovaccinerade människor.

Jag vet inte helt vilken värld du upplever som riktig men i den riktigt riktiga världen så råder inget konsensus kring detta ämne. Kolla bara denna tråden. Men du ska väl förneka betydelsen av ordet konsensus som betyder enhälligt.

Sen misstänker jag att du inte riktigt förstår grafen. Den gröna är norge som inte har någon överdödlighet innan vaccineringen. Daremot efter. Den blå linjen är Sverige. Där kan man se en överdödlighet innan vaccinering som dalar redan innan vaccineringen påbörjas. Sen stiger den igen. Överdödligheten användes som ett bevis för att detta var en sjukdom utöver den normala förkylningen. Nu är det överdödlighet i typ alla länder så vad beror det på. Är det corona så måste man väl ändå säga att vaccinet inte fungerade. Då ska man väl åtminstone ha pengarna tillbaks. Eller fanns det inga garantier?
Citera
2025-12-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att det är jobbigare att andas genom masken har med motståndet som maskens filter ger. Då behövs det mer muskelkraft. Precis som att det är jobbigare att andas om du har en tyngd över bröstet. Motståndet kräver mer muskelkraft, men det har inte att göra med att luften du andas in har mindre syre.

Den "jobbiga" känslan förstärks också av den sensoriska och psykologiska upplevelsen skapad av att masken ligger mot ansiktet och begränsar känslan av fri in- och utandning. För vissa hjärnor tolkas det som att ”luften inte räcker till", även om syrenivåerna i blodet är normala.
Det kan så klart skapa en upplevelse av andnöd eller stress, för vissa mer känsliga individer.

Det har för övrigt gjorts en mängd statliga utredningar rörande pandemin. En hel kommision startades ju för det arbetet (Coronakommisionen). Sen har andra statliga utredningar gjorts också från flera myndigheter, bland annat Riksrevisionen.

Så i vilken utredning utredde man dom olika inskränkningarnas resultat? Nu har vi väl ändå lite statestik att titta på. Ett tag visades statestiken dagligen på tv. Är den inte intressant nu?

Om det är jobbigare att andas så förbrukar man också mer syre.

Men helt uppenbart är att med en plastpåse över huvudet så inandas man sin gamla luft till 100%. När man andas helt fritt återvinner dom flesta människor även då en del av sin gamla luft. Kanske inte om lyckas tömma hela lungan men ingen andas ju så. Så att ha ett filter framför munnen ökar givetvis graden av återvunnen luft i lungan. Det är samma om det är kallt när man sover och gömmer sig under täcket. Tom ett rum kan ha dåligt med syre. Eller det kanske egentligen är problemet , för bra med koldioxid.

Har höghöjdstränade mindre syre i blodet? Nej det har man inte då kroppen försöker anpassa sig. Precis som vid masken. Att få minskad syre i kroppen är ju såklart förödande.

Snälla tänk lite kritiskt ibland!!
Citera
2025-12-26, 08:49
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Haha sopa, du förstår inte och det är ok. Argumentera kan du inte heller. Självklart vaccinerar jag, som frisk 40-åring, mig inte mot en förkylning som var helt ofarlig för mig. Har för övrigt inte varit sjuk på snart 10 år. Fortsätt vaccinera dina barn så att ni får dör ut illa kvickt.
Jag lyssnar inte på idioter som uttalar sig inom ämnet medicin och jag bryr mig inte om huruvida idioter skyddar sig själva eller inte.
Citera
2025-12-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"I den riktiga världen är det konsensus att vaccinet är ett riktigt, fungerande vaccin mot ett riktigt virus."
Öh, nej. Ett riktigt vaccin innehåller avdödade eller försvagade patogener.

mRNA-"vaccinerna" innehåller syntetiskt mRNA omslutet i starkt inflammatoriska lipidnanopartiklar, som gör att mRNA:t kan ta sig till alla celler i kroppen. Dvs. det kan passera blod-hjärn-barriären och ta sig in i könsceller. Väl där uttrycker det spikproteiner, den farligaste delen av viruset SARS-Cov-2, på cellernas yta i en omfattning som inte går att styra. Det får immunförsvaret att attackera kroppens egna celler.

När detta sker i hjärtat kan det få förödande konsekvenser.

Stora studier från bl.a. Japan visar hög överdödlighet bland vaccinerade och denna varierar kraftigt tidsmässigt, till skillnad från ovaccinerade som har en betydligt flackare kurva.

En hel del data visar att "vaccinerna" snarare ökar smittspridningen.

Nej, proteinproduktionen induceras huvudsakligen lokalt vid injektionsstället och till mindre del i närbelägna lymfkörtlar. Den systemiska produktionen är väldigt liten. Lipidnanopartiklarna har funktionen att föra mRNA:t över cellväggen så att det kan processas i cellernas proteinsyntesmaskineri.

Framförallt är det en tillfällig proteinproduktion som försvinner på några veckor.

En väldigt mild och fin och exakt väg att tillföra proteinet jämfört med att tillföra olika framrenade viruskomponenter.

Och naturligtvis har vaccineringarna haft enorma positiva effekter på både smittspridning och för sjukdomsförloppet hos dem som trots vaccineringen ändå fått sjukdomen.

Hur tragiskt det här dödsfall än månde vara har det knappast något med någon vaccinering att göra.

Karln har tränat på sig hjärtsjukdom och det är välkänt att elitidrottare ofta gör det. Samma med alla "elitmotionärer" som belastar sjukvården.

Förvisso är det bra med rörelse och motion men det är inte nyttigt att pressa kroppen för hårt.

Det ska vara måtta i allt.
Citera
2025-12-26, 10:42
Medlem
Snubchurps avatar
Sedan covid är det väldigt många som blivit experter inom medicin, inte minst på Flashback och som litar mer på sig själva än de som jobbat lång tid inom området eller forskat.

Folk skulle dö i drivor av covid-vaccinet. Varje plötsligt avliden offentlig person har dött av vaccinet när man läser kommentarerna som strömmar in på forumet.

Varje dödsfall eller komplikation som faktiskt visats orsakas av vaccinet ses som ett bevis på att vaccinet är farligt. Detta trots att det förekommer kring alla mediciner och vaccin.
Citera
2025-12-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Sedan covid är det väldigt många som blivit experter inom medicin, inte minst på Flashback och som litar mer på sig själva än de som jobbat lång tid inom området eller forskat.

Folk skulle dö i drivor av covid-vaccinet. Varje plötsligt avliden offentlig person har dött av vaccinet när man läser kommentarerna som strömmar in på forumet.

Varje dödsfall eller komplikation som faktiskt visats orsakas av vaccinet ses som ett bevis på att vaccinet är farligt. Detta trots att det förekommer kring alla mediciner och vaccin.

Det är väl ändå inte hälften så illa som när myndigheter far med osanningar. Det fanns helt enkelt ingen grund att utlysa undantagstillstånd. Samhället var inte i fara. Rent påhitt!!
Citera
2025-12-26, 11:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Såvitt jag har kunnat läsa mig till så reglerar man i allra högsta grad syrenivån i de här maskerna som jag misstänker att norrmannen har använt. Det du beskriver är nåt annat.

Här har vi en klinik som erbjuder just höghöjdsträning och så här skriver de:

https://hagertkliniken.se/halsa/hoghojdstraning-cellgym/

Vanskligare att syssla med dessa saker på egen hand, kan man förmoda.

Rätt intressant VG-artikel där bl.a. en höjdträningsforskare vid namn Lundby på ett danskt universitet ger sina synpunkter:

https://www.vg.no/sport/i/bO5qgd/slik-fungerer-hoeydemasker-aapenbart-en-risiko

Citat:
Forbundet opplyser at de jobber med å få klarhet i hvordan Bakkens maske ble anskaffet og brukt.

Lundby mener man må bruke dem med varsomhet.

– Hvis det brukes med målesystemer og fagfolk, ser jeg i utgangspunktet ikke noe problem. Men hvis man ikke har kontroll på hvor mye oksygen som fjernes av maskinen, og heller ikke vet nøyaktig hva man tåler, så vil jeg si at de er uforsvarlige å bruke.

Olympiatoppens veileder stiller høye krav til utøver og treners kompetanse- og kunnskapsnivå ved bruk av simulert høyde.

Det er ikke kjent hvilken maske (og eventuelt generator) Bakken skal ha blitt funnet med.

Bakken ble funnet død i Lavazé, som ligger på 1800 meters høyde.

Det kan være fordeler ved å bruke en høydemaske, selv om man er i høyden, ifølge både Lundby og Olympiatoppen.

Ved Frankrikes høydesenter Font Romeu har de til eksempel installert flere høyderom – for å sove i høyere simulert høyde enn det man oppholder seg i.

Ifølge Olympiatoppens veileder er det mangelfull kunnskapsbase, men antydninger om at dette kan ha en positiv effekt på prestasjon og hemoglobinmasse.
Citera
2025-12-26, 11:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Här är en väldigt intressant beskrivning med bra bilder om hur höghöjdsmasken fungerar och hur man kan ha olika inställningar beroende på hur höjden och hur mycket luft som släpps in, 4 eller 2 gaten eller 1 (öppningar).

https://www.matchusports.se/ovningsmaterial/elevation-mask/
Man läser texten och förundras:

Citat:
…du kan förbättra din kondition och se ut som en tuffing på samma gång!
Citera
2025-12-26, 11:52
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

Fanns många fall av plötsligt hjärtstopp för proffsidrottare, särskilt unga, i början av 00-talet. Långt innan covidvaccinerna fanns. Man blir mörkrädd av hur hjärntvättade folk har blivit sedan Alex Jones och andra foliehattar blev tillgängliga för allmänheten.
Citera
2025-12-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Det är ju en känd biverkan av vaccinet och det drabbade en oerhört liten del av dom vaccinerade."
Nej, det var inte en oerhört liten del, särskilt inte för unga män.

"Om det nu var vaccinet som orsakde hans hjärtproblem så var det ju för några år sedan."
Hjärtceller hos vuxna har en ytterst begränsad förmåga att regenerera sig.

"Efter det har han ansetts vara frisk nog för att vara elitidrottare och även tävlat på högsta nivå utan några problem."
Det tog flera år för honom att komma tillbaka. Det är fortfarande oklart om han skulle ha tillåtits att tävla.

"Hur stor sannolikhet anser du att det beror på vaccinet?"
Minst 90 %.
Jo enligt gjorda undersökningar bla i Norden var det en liten del som drabbades av Myokardit.
Konspirationsteoretiker som du får tycka vad du vill, jag litar på vetenskapen.

Återigen, läkare har godkänt att han efter sjukdom varit så pass frisk att han kunnat träna som en elitidrottare i flera år och dessutom godkänd för att tävla på högsta nivå.
Återigen tror jag mer på läkare och vetenskapen än "foliehattar".

Kan du visa, vad som helst, någon fakta som säger att det är 90% sannolikhet??????
Citera
2025-12-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Fast det vet du ju inte. Mörkertalet kan ju vara enormt.
Ja, och jorden KAN ju vara platt................
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in