Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Effektiva motmedel utvecklas nu för att neutralisera hotet från drönare, den teknologin kommer vara ännu mer avancerad i framtiden så drönares effektivitet kan ju minska i framtiden.

Självklart. Men det innebär inte att jättefartygen kommer vara viktiga i framtiden. Alla motmedel som tas fram tar man fram nya motmedel mot. Stora fartyg är i slutändan alltid sårbara ute till havs.
Citera
2025-12-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man skulle faktiskt kunna tänka sig en framtida "slagskeppsroll".

Det är som förråds- och moderfartyg åt ett stort antal autonoma mindre ytfarkoster.

"Slagskeppet" ligger då, med stor uthållighet, utanför fiendens räckvidd och kontrollerar/tankar upp de mindre farkosterna, vilka sköter själva striden. Detta förutsätter förstås att man är ensam ute på det stora havet samt att man kan försvara sig mot t ex ballistiska robotar.

Lite som ytstridsfartygens motsvarighet till carrier groups blir det då.

Kanske men då ska det inte kanske kallas slagskepp. Enligt wikipedia ska det se ut så här

https://en.wikipedia.org/wiki/Trump-class_battleship

USA har flera gånger efter WWII försöka uppfinna nya Battleship/Slagskeppsroller men kommit fram till att det var inte värt det.

Slagskeppen försvann, och jag säger det igen. De var dyra och kunde endast skjuta saker på nära håll. Och när man ville sätta på saker på det så de kunde skjuta långt, så upptäckte man att det var billigare och bättre att sätta på dessa saker på andra mindre fartyg i stället.

Det finns en framtid när man kan tänka sig att det är bättre att ha stora (Slag)skepp igen. Jag kan tänka mig det när man behöver så mycket energi för göra det skeppet ska kunna utföra sin roll att det är värt att bygga slagskepp igen. Ex massor med eldrönare/robotfartyg som måste laddas hos någon, som måste kan försvara sig. Men om det skeppet ska kallas moderskepp eller slagskepp lämnar jag till den framtida flottledningen att bestämma. Men skulle man fylla ett fartyg med raiguns och laserkanoner skulle jag nog kunna kalla der slagskepp om rollen var att att förstöra motståndarens slagskepp och alla andra fartyg hos fienden.
Citera
2025-12-26, 08:27
Medlem
Ratads avatar
Gubbjäveln är senilare än Biden och hans demens kostar de medberoende skattebetalarna miljarder.
Citera
2025-12-26, 08:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kanske men då ska det inte kanske kallas slagskepp. Enligt wikipedia ska det se ut så här

https://en.wikipedia.org/wiki/Trump-class_battleship

USA har flera gånger efter WWII försöka uppfinna nya Battleship/Slagskeppsroller men kommit fram till att det var inte värt det.

Slagskeppen försvann, och jag säger det igen. De var dyra och kunde endast skjuta saker på nära håll. Och när man ville sätta på saker på det så de kunde skjuta långt, så upptäckte man att det var billigare och bättre att sätta på dessa saker på andra mindre fartyg i stället.

Det finns en framtid när man kan tänka sig att det är bättre att ha stora (Slag)skepp igen. Jag kan tänka mig det när man behöver så mycket energi för göra det skeppet ska kunna utföra sin roll att det är värt att bygga slagskepp igen. Ex massor med eldrönare/robotfartyg som måste laddas hos någon, som måste kan försvara sig. Men om det skeppet ska kallas moderskepp eller slagskepp lämnar jag till den framtida flottledningen att bestämma. Men skulle man fylla ett fartyg med raiguns och laserkanoner skulle jag nog kunna kalla der slagskepp om rollen var att att förstöra motståndarens slagskepp och alla andra fartyg hos fienden.

Jag tror förstås inte på den här trumpska idén jag heller. Jag bara påpekar att eftersom utvecklingen går mot autonoma mindre farkoster så uppstår ett räckviddsproblem. Små båtar har ju helt enkelt inte samma räckvidd och uthållighet som större.

Så då kan det ju behövas något stort kärnkraftsdrivet skepp i bakgrunden som stödjer alla de mindre autonoma.

Men nej, Trump-klassen ser mest ut som en förvuxen fregatt och en sådan har man ingen nytta av nu och inte heller inom förutsägbar framtid.
Citera
2025-12-26, 08:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jo, sannerligen. Och det pinsamma är att han vill namnge skeppsklassen efter honom själv. Och nästa år då USA firar 250 år som självständig stat kommer det att ges ut jubileumsmynt med en bild av honom själv på framsidan, helt mot alla tysta principer om att det är en hedersbetygelse som endast tillkommer döda personer.

FöMan skulle kunna skratta åt eländet om man inte visste att han är världens mäktigaste man.

Han är kanske synsk? Nu verkar det som impeachment kommer närmare. Politiker på bägge sidor har fått nog. Landet blir ett åtlöje och sjunker i aktning. Bara alla hans domar och problem med Epstein verkar vara skäl nog att peta bort honom för evigt.

Bygga slagskepp är bara trams.
Citera
2025-12-26, 08:45
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Enl. Aftonbladet ska de vara på mellan 30 och 40 tusen ton. Det är ganska medelmåttigt för ett slagskepp. George V-klassen hade ett deplacement på 40 0000 ton. De var ca 225 meter långa och 30 meter breda. (En Polen-färja är 240 meter lång och 30 meter bred.)

Världens största slagskepp någonsin, Yamato, var på 72 000 ton, 260 meter långt och 39 meter brett.

Kirovklassen, sovjetisk beteckning Projekt 1144 Orlan (ryska: Орлан, bokstavligen 'havsörn'), är en klass av kärnkraftsdrivna tunga kryssare med styrda missiler i den sovjetiska och ryska flottan, de största och tyngsta ytstridsfartygen (dvs. inte ett hangarfartyg eller amfibiskt anfallsfartyg) i drift i världen. 5 st planerade, 4 byggda, två fartyg i tjänst, Pyotr Veliky (Peter den store). Hon tjänstgör för närvarande som flaggskepp för Rysslands norra flotta. Admiral Nakhimov, lades i malpåse 1999 och återaktiverades 2005. Hon genomgår för närvarande översyn och modernisering vid Severodvinsk varv.

Mått:
Längd 252 m
Bredd 28.5 m
Djupgående 9.1 m
Deplacement 28 000 ton (full last)
Citera
2025-12-26, 10:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om fartygen byggs i USA med materiel från USA, så har en fallande dollar ingen betydelse.

I princip ja, men om frågan är om USA har råd att bygga fartyg på det här sättet, så är ekonomin för hela USA högst väsentlig. Och i.o.m. att dollarn har tappat kraftigt i värde, så har USA blivit fattigare. Därtill så måste nuvarande kongress vara med på tåget och anse att man har råd med det här. Samt kongressen 2026, 2028, 2030, 2032, 2034, 2036, 2038, 2040 o.s.v.

Än så länge är detta ett önsketänkande från Trump, på något som vare sig flottan eller kongressen har efterfrågat.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Deras nuvarande skeppsvarv klarar inte ens av att bygga en fregatt. Oavsett det så klarar även de små fartygen av att genomföra samma roll och kan bära samma beväpning som dessa hittepåfartyg, bara att det inte är samlat på ett gigantiskt mål utan utspritt på flera = minskad sårbarhet. Finns en anledning till att Sovjet endast byggde två st fartyg i Kirov-klassen och att inget annat land gjort det hittills.

Deras skeppsvarv kan bygga allt från små RIB-båtar till hangarfartyg. Och de bygger fregatter as we speak.

Vad gäller Kirovklassen så byggde Sovjetunionen 4st, med ytterligare 1 fartyg avbeställt 1990.

Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Slagskeppen behövs inte öht allt görs med långdistansrobotar o dyl nuförtiden.
Men det sätter väl fingret på trumpetens oförmåga och okunskap om det mesta.

Slagskepp har ingenting med kanoner eller robotar att göra, utan om vilken uppgift de ska lösa. De tänkta fartygen är då f.f.a. bestyckade med just robotar.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Självklart. Men det innebär inte att jättefartygen kommer vara viktiga i framtiden. Alla motmedel som tas fram tar man fram nya motmedel mot. Stora fartyg är i slutändan alltid sårbara ute till havs.

Stora fartyg är i slutändan alltid svårare att sänka och de kan i slutändan alltid ha fler och bättre motmedel.
Citera
2025-12-26, 11:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Deras skeppsvarv kan bygga allt från små RIB-båtar till hangarfartyg. Och de bygger fregatter as we speak.

Ja, och hur bra går det? Förseningar på flera år och stora kostnadsökningar, både för fregattens och hangarfartyg. De har också STOR personalbrist på de flesta varven, så att hitta resurserna för att utöka varvskapaciteten till att bygga både de nya ffx-fregatterna OCH gigantiska slagkryssare förefaller vara en tioårsplan eller ännu mer innan man kunnat etablera tillräcklig produktionskapacitet.
Citera
2025-12-26, 11:50
Medlem
Min största fundering är vilken roll som dessa skepp ska uppfylla.

Som plattform för missiler så finns det mängder av andra fartyg som redan idag både kan bära SM-2/3 samt Tomahawk.

Som artilleristöd för marinkåren så funkar flygplan och helikoptrar eller landsatt artilleri minst lika bra. Dessa fartyg kommer snarare vara ivägen för flyg och helikoptrar eftersom de kommer att skapa en flygförbudszoner i det luftrum där dess granater kommer att färdas.

Som stabsfartyg fyller de inte någon roll som inte redan fylls av t.ex. hangarfartygen.

Den enda kvarvarande rollen som jag kan se är som ett skrytbygge i en felaktig tro om att större alltid är bättre. Dessa skep kommer enbart sluka en massa pengar och besättningar som hade varit bättre att spendera på t.ex. fler Arleigh Burke.
Citera
2025-12-26, 12:00
Medlem
EnCartes avatar
Vad jag undrar är väl hur de här är bestyckade. Jag utgår från att de ska ha raketartilleri med lång räckvidd.

Att hangarskeppen ersatte slagskeppen hade med deras längre räckvidd att göra. Ett slagskepp kunde skjuta ca: 2 mil som mest. Medan hangarskeppen kunde angripa andra skepp inom flygplanens räckvidd. Vilket var betydligt längre.

Idag med allt mer effektivt och billigt luftvärn, är det lättare att skjuta ned flygplan, vilket gör dem mer sårbara och varje förlust av ett är dyrbart och de tar stor plats på skeppen.

Men kan även övervaka skepp med satelliter idag och hålla avstånd. Så jag menar att som alltid, är de de som har längst räckvidd som kommer att vinna striden, då de kan slå ut den andra före den kommer inom sin räckvidd.

Däremot vet jag inte hur de funderat över de här och varför de tror att de behövs. Men USA är hela tiden beroende av att kunna snabbt anfalla fienden i andra delar av världen och föra över trupper. Egentligen följer man samma doktrin som romarna och britterna tidigare, som visat sig väldigt effektiv.

Så jag tror de har en avsikt med de här, inte att bara bygga stora slagskepp för att skryta med.
Citera
2025-12-26, 12:12
Medlem
Frågan är om ändå inte Arleigh Burke klasen börjar bli lite för små för att bära de nya uppgraderingarna för elektronisk krigsförföring som kommer. De har har ju löst det med "muffin top" men det börjar bli rätt trångt.

https://www.twz.com/destroyer-looks-radically-different-after-electronic-warfare-upgrade
Senast redigerad av Hui 2025-12-26 kl. 12:14.
Citera
2025-12-26, 12:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Kirovklassen, sovjetisk beteckning Projekt 1144 Orlan (ryska: Орлан, bokstavligen 'havsörn'), är en klass av kärnkraftsdrivna tunga kryssare med styrda missiler i den sovjetiska och ryska flottan, de största och tyngsta ytstridsfartygen (dvs. inte ett hangarfartyg eller amfibiskt anfallsfartyg) i drift i världen. 5 st planerade, 4 byggda, två fartyg i tjänst, Pyotr Veliky (Peter den store). Hon tjänstgör för närvarande som flaggskepp för Rysslands norra flotta. Admiral Nakhimov, lades i malpåse 1999 och återaktiverades 2005. Hon genomgår för närvarande översyn och modernisering vid Severodvinsk varv.

Mått:
Längd 252 m
Bredd 28.5 m
Djupgående 9.1 m
Deplacement 28 000 ton (full last)
Kirov har väl någon udda hybriddrift? Kärnkraft för långsam patrullering eller förflyttning och någon sorts olja för strid eller snabb förflyttning. Vilket i praktiken innebär obegränsad räckvidd så länge inget händer.
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Min största fundering är vilken roll som dessa skepp ska uppfylla.

Som plattform för missiler så finns det mängder av andra fartyg som redan idag både kan bära SM-2/3 samt Tomahawk.

Som artilleristöd för marinkåren så funkar flygplan och helikoptrar eller landsatt artilleri minst lika bra. Dessa fartyg kommer snarare vara ivägen för flyg och helikoptrar eftersom de kommer att skapa en flygförbudszoner i det luftrum där dess granater kommer att färdas.

Som stabsfartyg fyller de inte någon roll som inte redan fylls av t.ex. hangarfartygen.

Den enda kvarvarande rollen som jag kan se är som ett skrytbygge i en felaktig tro om att större alltid är bättre. Dessa skep kommer enbart sluka en massa pengar och besättningar som hade varit bättre att spendera på t.ex. fler Arleigh Burke.
Enda som jag kan komma på är plattform för groteskt många robotar och diverse framtida vapen med stor elförbrukning. Lägg till ordentlig kapacitet för helikoptrar och liknande samt kanske någon sorts drönarbåtar. Men det förutsätter ett rejält stort skrov och kärnkraftsdrift, alltså något annan än det som visades på Trumps bilder. I praktiken ett hangarfartyg med engångsflygplan, alltså robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in