Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jo, du uttalar dig om sånt du är okunnig om och tycker till om polisens agerande i det konkreta fallet.
Det jag har sagt är följande: Polisens och Åklagarnas arbete styrs inte av dina åsikter om vilka principer som gäller eller borde gälla. Rättsväsendets alla delar styrs av lagar, regelverk och interna rutiner.
För att ha en rimlig möjlighet att uttala sig om vad Polisen bör göra i det här läget behöver man veta ganska mycket. För det första behöver man ha kunskap om vilka lagar, regler och interna rutiner åklagare och Poliser har att följa. Dessutom behöver man vara insatt i själva utredningen. När man är det kan man möjligen uttala sig om vad Polisen bör göra i det här läget. Du har inga sådana kunskaper men det har inte hindrat dig från att uttala dig. Jag har försökt få dig att fatta detta.
Jag står fast vid att det är orimligt att Polisen mitt under en utredning avsätter personella resurser till att läsa Flashback och när de ser att spekulationerna tar fart här låter det styra deras beslut om vad de släpper ut om utredningen. Att det finns folk som inte begriper bättre och pekar ut gärningsmän utan att ha belägg för det borde leda till lagföring. Inte till att Polisen ändrar sina rutiner. Jag kan inte göra någonting åt att du inte förstår varför detta är den enda rimliga ordningen.
Förutsättningarna till en fortsatt saklig och rationell diskussion om detta saknas. Om jag ska fortsätta lägga tid på dig behöver du först och främst förklara hur mycket du vet om de lagar, regler och rutiner som styr Polisens arbete. Därefter behöver du förklara vad du vet om utredningen i sig. När du kan påvisa att du är MYCKET väl insatt i detta kommer du få min uppmärksamhet och jag lovar att lyssna på din motivering till vad Polisen gör fel. Om du inte kan göra det är din åsikt ointressant för mig.