2025-12-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Känd av polisen sedan tidigare" är väldigt luddigt och kan innebära alltifrån begångna brott, psykisk sjukdom med polisiärt stöd för LPT, narkotika för eget bruk, alkohol i ung ålder med LOB, eller invandrare med flera brott under sitt bälte.

Frågan är dock, hur många svenskar är kända för polisen i sagda ålder, INTE många där polisen på rak arm kan säga så, dock desto fler invandrare. Nu vet vi inte heller om GM var där oönskad eller inbjuden, känd eller okänd för familjen samt om det skedde spontant eller planerat.

Att polisen är tystlåten, vägrar uttala sig om det under helgen trots jouråklagare, anhöriga till GM påstås vara underrättade samt att GM är dödad vid ingripande ger intrycket att polisen vill lägga locket på. Att dra på information riskerar inte utredningen, men kan tysta intresset och få folk att "glömma" om det är "fel" GM.
Visst, men att man säger till viss del tyder på att knappast handlar om en främst kriminell person. Det säger absolut ingenting om ursprung.
Citera
2025-12-26, 12:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja.

Min bedömning är att det inte finns sakliga skäl att hemlighålla identiteten i det konkreta fallet och är vad jag uttrycker.

Ja det kan du ju ta strid för. Men det vore ett brott mot praxis om polisen skulle nämna i en presskonferens, intervju eller liknande vad GM heter. (Eller MGM är det väl fortfarande, rent formellt.)
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Det förekommer, men håller med dig om att det är mycket osannolikt. Tycker däremot inte att det går att helt utesluta baserat på vad som är kännt just nu.

Ett historiska exempel på dåd hemma hos någon förmodat slumpmässigt utvald.

Kvinna dödad i sitt hem i Stockholm – man ska ha ryckt upp olåst dörr (Omni)

Samma med detta historiska kriminaldåd:

Citat:
På väldigt kort tid kommer tre samtal in till SOS Alarm. En taxichaufför ringer efter polisen efter att ha släppt av två personer i Örebro som inte betalat för sig. En ambulans plockar upp en blodig man utanför en snabbmatsrestaurang i Linköping, och i ett område strax intill tjuter ett brandlarm från en liten etta på första våningen.

En kille som blev mördad totalt slumpmässigt inne i sin lägenhet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Undra om han bor i närheten av boden? Det förklarar varför ingen vet något om GM. Eller sett avspärrningar vid GMs bostad.
Citera
2025-12-26, 12:10
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Bodenborna verkar vara tystlåtna om vem som är GM. Men självklart måste det pratas bland dem.

Jag tolkar det som att det är en svensk alt. en blatte från en väletablerad familj och inte en gästarbetare eller chaos blatte.
Citera
Medlem
Citat:
Platser som är intressanta för polisen i utredningen spärras vid behov av oavsett om identiteten är känd eller inte.

Ja, att det råder förundersökningssekretess är det ingen tvekan om, åklagaren/fu-ledaren har dock rätt att släppa uppgifter till allmänheten som bedömt inte kan skada utredning och åtal.

Jag vet inte hur gammal du är men ”platser som är intressanta” liksom övriga kopplingar framkommer inte förrän identiteten på GM är känd. Nu är den känd och då är det med stor sannolikhet husrannsakan på flera ställen, det skall kollas igenom datorer, USB-minnen mm mm.

Info från polisen tidigast om någon vecka eller mer, särskilt med tanke på att det är julhelg och risken för upprepad brottslighet är bedömt noll.
Citera
Medlem
Det kan ju absolut spela roll. Det finns ju levande brottsoffer och kan inte tänka mig nått annat än att polisen vill få in så mycket information som möjligt. Fick till exempel en notis från tidningen för en stund sen om att polisen efterlyser vittnen.

Citat:
Spelar ingen roll vad grannarna sett, brottsplatsen är säkrad och teknisk undersökning kommer att visa vad som har hänt i huset, skuldfrågan är i princip redan klargjord och mördaren kommer inte att åtalas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja det kan du ju ta strid för. Men det vore ett brott mot praxis om polisen skulle nämna i en presskonferens, intervju eller liknande vad GM heter. (Eller MGM är det väl fortfarande, rent formellt.)

Sitter du fortfarande på ett bra tips om vem ev. GM kan vara? Eller du har avfärdat det tipset?
Citera
2025-12-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/16nWMJ/polisen-efter-mordet-i-boden-vi-forsoker-forsta
Ska jag tolka det som att den misstänkta hade kunnat gå in i vilket hus som helst i det här området?

– Det är det vi försöker ta reda på. Men det finns ingen fara för allmänheten, vi bedömer det som en isolerad händelse, säger P-O Andersson.

Men det kan ha funnits en fara för andra tidigare under juldagen?

– Jo, men den faran finns ju inte längre, säger P-O Andersson.

Det skulle ju kunna tolkas som att vem som helst hade kunnat bli ett offer för GM.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Undra om han bor i närheten av boden? Det förklarar varför ingen vet något om GM. Eller sett avspärrningar vid GMs bostad.

Eller att GM var en enstöring. Kanske med någon form av diagnos.

Rickard Andersson och Daniel Nyqvist var inte heller så kända.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Sitter du fortfarande på ett bra tips om vem ev. GM kan vara? Eller du har avfärdat det tipset?

Nej jag har inte avfärdat det.
Citera
2025-12-26, 12:12
Medlem
Citat:
Jo, du uttalar dig om sånt du är okunnig om och tycker till om polisens agerande i det konkreta fallet.

Det jag har sagt är följande: Polisens och Åklagarnas arbete styrs inte av dina åsikter om vilka principer som gäller eller borde gälla. Rättsväsendets alla delar styrs av lagar, regelverk och interna rutiner.

För att ha en rimlig möjlighet att uttala sig om vad Polisen bör göra i det här läget behöver man veta ganska mycket. För det första behöver man ha kunskap om vilka lagar, regler och interna rutiner åklagare och Poliser har att följa. Dessutom behöver man vara insatt i själva utredningen. När man är det kan man möjligen uttala sig om vad Polisen bör göra i det här läget. Du har inga sådana kunskaper men det har inte hindrat dig från att uttala dig. Jag har försökt få dig att fatta detta.

Jag står fast vid att det är orimligt att Polisen mitt under en utredning avsätter personella resurser till att läsa Flashback och när de ser att spekulationerna tar fart här låter det styra deras beslut om vad de släpper ut om utredningen. Att det finns folk som inte begriper bättre och pekar ut gärningsmän utan att ha belägg för det borde leda till lagföring. Inte till att Polisen ändrar sina rutiner. Jag kan inte göra någonting åt att du inte förstår varför detta är den enda rimliga ordningen.

Förutsättningarna till en fortsatt saklig och rationell diskussion om detta saknas. Om jag ska fortsätta lägga tid på dig behöver du först och främst förklara hur mycket du vet om de lagar, regler och rutiner som styr Polisens arbete. Därefter behöver du förklara vad du vet om utredningen i sig. När du kan påvisa att du är MYCKET väl insatt i detta kommer du få min uppmärksamhet och jag lovar att lyssna på din motivering till vad Polisen gör fel. Om du inte kan göra det är din åsikt ointressant för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in