2025-12-26, 10:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Han är mellan 20-25 det är vad 20 års åldern innebär.
Normalt är det så ja. Men ibland kan de uttrycka sig i 20 års åldern fast han är över 25. Lite för att inte göra det för enkelt för allmänheten. Men jag tror att han är mellan 18-25 någonstans.
Citera
2025-12-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har inte alls samma bild. Det är extremt sällan polisen lämnar information om GM:s namn. Om en MGM begärs häktad så framkommer det ju däremot i handlingar från tingsrätten.

Lagstöd... Ja alltså det finns ju alldeles uppenbart inget i lagen som säger att polisen på eget initiativ ska delge information om misstänkta. Men om du frågar dem skulle de nog hänvisa till förundersökningssekretess, och det har ju lagstöd.

När förundersökningen läggs ned? Jag vet faktiskt inte. När det gäller så här pass allvarliga brott brukar det ju komma fram ändå, och vet inte om det processats mot polisen nån gång.

Ja kan bara hålla med. Kan inte minnas att man någonsin att man släppt nån identitet för att stilla hungern bland fantasifulla flashbackare iaf.

Vet att reglerna här delvis är till för att undvika att oskyldiga hängs ut så det ansvaret kanske borde läggas på moddar och admin istället för på polisen…

Men har du hört något mer om den person du blivit tipsad om?
Citera
2025-12-26, 10:51
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Han är mellan 20-25 det är vad 20 års åldern innebär.
Läst media skriva både i 18 års ålder och 25 års åldern tidigare fall. Jag lägger min 5a på att GM är mellan 19 och 24 år. Gissningsvis 20 år gammal. Koppling till militären. Fått någon fylle knark knäpp. Men vi får se vad som kommer fram med tiden.
Citera
2025-12-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Normalt är det så ja. Men ibland kan de uttrycka sig i 20 års åldern fast han är över 25. Lite för att inte göra det för enkelt för allmänheten. Men jag tror att han är mellan 18-25 någonstans.

Man benämns inte som 20 års åldern om du inte är över 20.
Citera
2025-12-26, 10:53
Medlem
henkesss avatar
Boden är litet alla känner alla. Så att det inte kommut ut än på FB om vem GM är, lär betyda personen inte bodde i Boden. Jag tippar på en invandrare som fått fnatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Söker jag på hitta.se så "hon står ensan på adressen, iallafall ingen mer över 18 är skriven där".

Barnen är under 18år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavu
Kan nån vara snäll och komma med en snabb uppdatering? Orkar inte läsa ikapp 80 sidor
(FB) Kvinna avliden, 2 skadade, GM skjuten till döds av polisen, Boden (2025-12-25)
Citera
2025-12-26, 10:56
Medlem
allegragellers avatar
Den här händelsen är allvarlig, dramatisk och av allmänintresse. Jag hoppas att polisen beslutar sig för att kalla till presskonferens under dagen för att berätta vad de vet.
Citera
2025-12-26, 10:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Man benämns inte som 20 års åldern om du inte är över 20.
Kan nämnas så. För det är inte säkert att de vill säga i artonårsåldern. Språkligt har du helt rätt, men vi har ju tidigare sett att det inte alltid är så polisen gör. Jag menar inte att agga emot dig på något sätt, men det är inte så att den här typen av omnämnande av en GM eller ett BF sker helt korrekt rent språkligt.
Citera
2025-12-26, 10:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, nu kan ju i 20 års åldern betyda allt från 18-29 men jag gissar att han är något över 20 och något yngre än 25. I den åldern har man ofta ändå viss kontakt eller viss kännedom om gamla klasskamrater, särskilt på en sån ort av den storleken, även om inte umgåtts.

Så det lutar lite mot någon inflyttad, nyankommen blatte, gästarbetare.

Jag jag lutar också mot det. Att GM och offer inte känner varandra är ovanligt. Sedan är tidpunkten på dygnet så konstig också. Är det knark eller alkohol inblandat brukar det ske bråk på kvällen/natten.
En 20-årig knarkande svensk borde ligga och sova på juldagsförmiddagen.

Har nämnt det tidigare i tråden, men en muslimsk utlänning kan tro att svenskar firar jul den 25:e precis som andra kristna länder och valt den tidpunkten för att ta gisslan.
Citera
2025-12-26, 11:00
Medlem
okok1s avatar
TV4:
Citat:
Polisen är ännu mycket förtegen om vad som skett på adressen, men poliskommissarie P-O Andersson beskriver det händelsen som en skräckfilm.

– Egentligen kan jag inte säga så mycket mer än vad som redan gått ut. Det är ett tragiskt drama som skett på den här adressen, säger poliskommissarie P-O Andersson.

Stackars barn som har gått igenom detta.
Citera
2025-12-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så länge du inte kan ge ett exempel på en rimlig anledning att inte publicera namnet på mördaren finns det ingen anledning.

Jag har gett dig argument för att det är rimligt att släppa namnet.

Jag skrev att det var högfärdigt att tro att polisen ska förändra sitt arbetssätt pga hur vissa beter sig på Flashback. Det kunde inte du tåla.

Skrev även att det kan finnas olika anledningar, men är knappast dig nåt svar skyldig.

Men det skulle kunna handla om att det finns oklarheter gällande identiteten eller kontakt med anhöriga tex.
Eller att man helt enkelt väldigt sällan går ut med identitet i ett såpass tidigt läge.

Du behöver inte svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in