Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 03:41
Medlem
Amsvartners avatar
Vilket trams, vill man äta med sked gör man det.
Titta på vissa asiatiska länder, där ska man äta med sked, punkt.
Citera
2025-12-26, 03:44
Medlem
glockenreins avatar
Nej absolut ingen normal människa bryr sig om vilket bestick andra äter med så länge den inte har dåligt bordsskick.
Citera
2025-12-26, 03:52
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Sked äter man soppa med, ingenting annat. Små barn och autister utan utvecklad finmotorik äter mat med sked.

Makaroner och sked fungerar fint ihop.

Då får man både god barnmat med barnmatsverktyg
Citera
2025-12-26, 04:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Det är inte barnsligt att äta med sked. 🥄
Man behöver inte äta med gaffel hela tiden.

Det är spensliga autister som inte kan äta med sked för dom ser ut som barn då.

Riktiga män klarar sig med sked

👍
Citera
2025-12-26, 05:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Mycket barnsligt men scoutmässigt.
Citera
2025-12-26, 05:21
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.

nej det är inte barnsligt,det är dock barlsligt att starta en tråd om det då det är något du går runt o tänker på det.
Citera
2025-12-26, 05:34
Medlem
girigfans avatar
äter till och med glass med gaffel ibland
Citera
2025-12-26, 05:44
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Jo, det ser nog en aning fånigt ut om du äter med sked. Men är du hemma så tycker jag att du kan äta som du vill. Förstår dock inte hur det kan vara så svårt att äta en pytt med gaffel?

Men skulle jag sitta med en polare och käka ute och han drar fram en sked och äter med den; då går jag nog därifrån, för det ser lite barnsligt ut.

En annan sak man aldrig gör på restaurang är att mosa potatisen; något som jag gör när jag är hemma.

Äter allt med sked, förutom sådant som måste skäras. Bryr mig inte. Bara kvinnor och betas som bryr sig.
Citera
2025-12-26, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Så även om det är det mest praktiska så är ni oroliga för att det "inte ser bra ut" ?

Det är stillöst och tyder på bristande uppfostran.

Vidare är det ett socialt stigma. Bättre uppfostrade människor som ser dig äta på det viset förpassar dig omgående till ett mentalt "barnbord" lite vid sidan av - där de icke tillräkneliga kan sitta och pladdra om sitt, medans vuxna kan avhandla viktigare ting ifred.

Bordsskick är en av de sista tunga klassmarkörerna. Nästan allt annat kan köpas för pengar, men vett, etikett och uppfostran för framtida framgång lärs ut från 1 års ålder i familjer med självrespekt och ansvar för sin avkomma.

Det är aldrig för sent att lära sig ett vettigt bordsskick för framtiden, men du är för evigt bränd hos de människor och chefer som sett dig äta mat med sked.
Citera
2025-12-26, 06:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Barnsligt att äta med sked?

När jag väljer att äta framför datorn när jag jobbar så blir det alltid en skål eller direkt ur matlådan och en sked. Nej, det är helt klart effektivast.

När man går ut på krogen eller är bortbjuden får man väl försöka skärpa sig däremot.
Citera
2025-12-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
äter till och med glass med gaffel ibland

Efterrätter SKALL ätas med gaffel. Gaffel som absolut inte får användas som stickande gaffel, utan som sked - där man delar och scoopar upp det goda.

Glass är dock ett undantag - och undantaget från undantaget torde vara Omelette Norvégienne (Glace au four för populasen)
Den äts med kniv och gaffel inledningsvis.
Citera
2025-12-26, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Nej absolut ingen normal människa bryr sig om vilket bestick andra äter med så länge den inte har dåligt bordsskick.

Att äta riktig mat med sked ÄR dåligt bordsskick och respektlöst mot både kock och bordssällskap.

Att inte veta i vilken ordning bestickuppsättningarna i en flerrättersmiddag skall användas är lätt att klara sig ifrån genom att snegla på andra, bättre uppfostrade deltagare - men att greppa skeden och sleva i sig mat i andras sällskap är en frivillig idiotförklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in