Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 23:06
Medlem
NeverForgetKirks avatar
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.
Citera
2025-12-25, 23:09
Medlem
One2Manys avatar
Sked äter man soppa med, ingenting annat. Små barn och autister utan utvecklad finmotorik äter mat med sked.
Citera
2025-12-25, 23:10
Medlem
Grin-Days avatar
Ja de ser inte bra ut, men är jag hemma och ingen ser så kan beroende på mat och om man ska halvligga som ett jävla fetto i soffan och äta välja sked.
Citera
2025-12-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverForgetKirk
Jag äter ofta mat som inte behöver skäras så därför äter jag nästan alltid med sked, något som genererar blickar från kollegor. Tar ju en evighet att äta med gaffel.

Då är min enkla fråga: Är det barnsligt att äta med sked trots att det är det mest praktiska? Tänk makaroner och köttbullar eller ris och kycklinggryta.
Håller med dig, gärna djup tallrik till all mat som inte behöver skäras.
Citera
2025-12-25, 23:21
Medlem
NeverForgetKirks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Sked äter man soppa med, ingenting annat. Små barn och autister utan utvecklad finmotorik äter mat med sked.

Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Ja de ser inte bra ut, men är jag hemma och ingen ser så kan beroende på mat och om man ska halvligga som ett jävla fetto i soffan och äta välja sked.

Så även om det är det mest praktiska så är ni oroliga för att det "inte ser bra ut" ?
Senast redigerad av NeverForgetKirk 2025-12-25 kl. 23:27.
Citera
2025-12-25, 23:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Självklart.

Äta ris, makaroner eller pyttipanna med en gaffel går ju inte, det tar ju en timma att få i sig maten som hinner bli kall eftersom det ramlar av hela tiden
Citera
2025-12-25, 23:30
Avstängd
Den viktiga frågan för den här trådstarten borde vara vad för sked väljer du?

I sociala sammanhang äter jag som folk.. fast lite bakvänt ändå.
Det viktiga för mig är att man följer lite vett och etikett i större sällskap, jobbsammanhang (inte närmsta kollegorna) eller om man tyvärr måste närvara på en bankett eller liknande.
Tycker ändå att det visar på respekt.

Hemma äter jag som jag vill -> sked.
Citera
2025-12-25, 23:34
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Så även om det är det mest praktiska så är ni oroliga för att det "inte ser bra ut" ?

"Praktiskt"

Det är inte speciellt praktiskt med sked för en människa som kan hantera en gaffel.
Citera
2025-12-25, 23:36
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Kul med folk som äter glass med gaffel!
Citera
2025-12-25, 23:51
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Kul med folk som äter glass med gaffel!
Varför är det kul?
Citera
2025-12-25, 23:55
Medlem
Guzs avatar
Har aldrig tänkt på det som en estetisk fråga, däremot minskas smakupplevelsen av fast föda avsevärt om man äter den med sked vs gaffel eller likande (t.ex. ätpinnar).
Citera
2025-12-26, 00:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Håller med dig, gärna djup tallrik till all mat som inte behöver skäras.

Använder gaffel men självklart djup tallrik om det är något rinnigt. Plågat mig i onödan i flera år att äta sådant på flat tallrik. Flat tallrik använder man om man har kniv och gaffel, inte bara gaffel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in