Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-26, 00:42
Medlem
Ja, det har ju varit minst två rundor med åtstramningar.

I första omgången som - om jag minns rätt - drog igång för ungefär 15 år sedan så blev man väldigt hårda med allt som var "off-topic". Till viss del var det en förbättring, men man hackade också av forumets själ när många roliga och tänkvärda inlägg togs bort och användare stängdes av. I gengäld så slapp man en stor mängd skräp som annars tyngde ner de mer aktiva trådarna.

I den andra omgången som verkat dragit igång ganska nyligen så går man "all-in" på att anpassa sig till den numera förlegade åsiktskorridoren där vissa ämnen är tabu och förbjudna att diskutera. Detta är nog dödsstöten för Flashback skulle jag tro och den sista svenska siten där man kunde diskutera om allt med alla går i graven. Om man tidigare amputerat forumet så får väl detta sägas vara dersamma som att man sålt sin själ.

Det är sorgligt faktiskt. Inte oväntat, men sorgligt. Flashback betydde nog mer för mig än vad jag trodde, speciellt de två trådarna som ligger mig varmt om hjärtat! Kanske kommer det något alternativ men det känns mycket osannolikt, inte minst som Flashback ibland känns som en relik från svunna tider, ett urtidsdjur som mot alla odds överlevt ända in i våra dagar.

Finns det hopp om förbättring? Det har jag svårt att tro, men kanske är jag alltför pessimistisk.
2025-12-26, 00:50
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

I första omgången som - om jag minns rätt - drog igång för ungefär 15 år sedan så blev man väldigt hårda med allt som var "off-topic". Till viss del var det en förbättring, men man hackade också av forumets själ när många roliga och tänkvärda inlägg togs bort och användare stängdes av. I gengäld så slapp man en stor mängd skräp som annars tyngde ner de mer aktiva trådarna.

I den andra omgången som verkat dragit igång ganska nyligen så går man "all-in" på att anpassa sig till den numera förlegade åsiktskorridoren där vissa ämnen är tabu och förbjudna att diskutera. Detta är nog dödsstöten för Flashback skulle jag tro och den sista svenska siten där man kunde diskutera om allt med alla går i graven. Om man tidigare amputerat forumet så får väl detta sägas vara dersamma som att man sålt sin själ.

Det är sorgligt faktiskt. Inte oväntat, men sorgligt. Flashback betydde nog mer för mig än vad jag trodde, speciellt de två trådarna som ligger mig varmt om hjärtat! Kanske kommer det något alternativ men det känns mycket osannolikt, inte minst som Flashback ibland känns som en relik från svunna tider, ett urtidsdjur som mot alla odds överlevt ända in i våra dagar.

Finns det hopp om förbättring? Det har jag svårt att tro, men kanske är jag alltför pessimistisk.

Jag tycker forumet och moderering fungerar ypperligt.
2025-12-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Fint. Olika åsikter är bra.
2025-12-26, 00:57
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Jag tycker det fungerar lite så där, men att ts överdriver lite.

Tjohej tjoho
2025-12-26, 01:00
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Varit med tlll och från sen ” starten ”.

Håller med om att dagens Flashback inte är som då .
Men att det började redan för 15 år sen är jag skeptisk till .
2025-12-26, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Varit med tlll och från sen ” starten ”.

Håller med om att dagens Flashback inte är som då .
Men att det började redan för 15 år sen är jag skeptisk till .
Jag skulle kanske förtydliga lite:

Tidigare så tycker jag man balanserat ganska bra i gränslandet av yttrandefrihet och andra lagar (även om man raderat alldeles för mycket som ansetts vara off-topic).

Men senaste tiden så har man svängt över till sidan där all annan Svensk massmedia befinner sig (även om det är "minst illa" här). Nu finns liksom inte längre någon opposition på Svenska kvar. Det känns märkligt också att det sker just nu när pendeln i västvärlden börjat svänga och "Woke" inte längre är så självklart. Förstår inte riktigt varför, vill man in i finrummet? Sitta i morgonsoffan?
2025-12-26, 01:12
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Jag skulle kanske förtydliga lite:

Tidigare så tycker jag man balanserat ganska bra i gränslandet av yttrandefrihet och andra lagar (även om man raderat alldeles för mycket som ansetts vara off-topic).

Men senaste tiden så har man svängt över till sidan där all annan Svensk massmedia befinner sig (även om det är "minst illa" här). Nu finns liksom inte längre någon opposition på Svenska kvar. Det känns märkligt också att det sker just nu när pendeln i västvärlden börjat svänga och "Woke" inte längre är så självklart. Förstår inte riktigt varför, vill man in i finrummet? Sitta i morgonsoffan?

Är helt med på det som rör nutid
2025-12-26, 01:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kan hålla med TS till viss del, man kastar ur sig ”trams och off-topic varningar” på löpande band bara för att man svarar på ett annat inlägg med kanske en lite fyndig tvist.

Har själv fått rätt många av dessa varningar och sen kommer det en för ”ohörsamhet” och man blir avstängd.

Problemet är att man inte kan försvara sig då man inte kommer någonstans alls vid avstängningar.
2025-12-26, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan hålla med TS till viss del, man kastar ur sig ”trams och off-topic varningar” på löpande band bara för att man svarar på ett annat inlägg med kanske en lite fyndig tvist.

Har själv fått rätt många av dessa varningar och sen kommer det en för ”ohörsamhet” och man blir avstängd.

Problemet är att man inte kan försvara sig då man inte kommer någonstans alls vid avstängningar.
Ja, exakt.

Det är ju självklart det här, men för tydlighetens skull:

Moderatorerna på Flashback är inte oberoende granskare med utbildning eller hög intelligens, utan vilka nötter som helst med en internetuppkoppling - precis som alla andra användare. Det är förstås meningslöst att ens diskutera en varning eller lämna klagomål till dem. Går man igång på att man får vara med i innegänget så finns det naturligtvis inget incitament att kritisera gänget, precis som i skolan. Och därav kan ett forum som detta aldrig fungera med hårdare moderering.

Ju fler regler och hårdare moderering, desto större blir godtycket och neposimen bland moderatorerna. Forumet blir sämre.

Det kommer sluta med att Flashback försvinner och det är faktiskt ganska sorgligt. Kanske inte imorgon eller ens nästa år, men till slut kommer det bara finnas en bråkdel av användarna kvar som alla är rörande överens om allt. Och det är ju ganska långt från tanken på yttrandefrihet i min värld. Har själv sett detta hända på ett annat forum jag besökte ofta innan det gick samma öde till mötes.
2025-12-26, 01:30
Medlem
FantomenOchGurans avatar
Citat:

Oj vad överdrivet.
2025-12-26, 01:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
Flashback är inte yttrandefrihet på riktigt.
2025-12-26, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Oj vad överdrivet.
Nee, det tycker jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Flashback är inte yttrandefrihet på riktigt.
Nej, det finns förstås ingenstans (riktig yttrandefrihet) förutom i vårt eget inre, men det blir tragiskt att man använder sig av denna slogan här.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in