2025-12-26, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Ren spekulation, men jag tror ändå att det kommer riktas viss kritik mot polisen som sköt. Men vad fan vet jag, ingen vet vad som hänt.

Det ligger nära tillhands att tänka sig att gärningspersonen vägrat lägga ifrån sig en kniv på polisens uppmaning och istället gjort utfall mot polisen.

Helt rätt att i ett sådant läge skjuta verkanseld.
Citera
2025-12-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonggalge
trådsanning eller källa på det ?
Trådsanning givetvis, det var därför jag skrev det.
Citera
2025-12-26, 00:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Tycker det varit rätt tyst om gärningen och då menar jag inte att det inte skrivits något utan att informationen varit väldigt begränsad om vad som skett eller spekulationer. Halva dagen så stod det bara om ett grovt brott och inget mer än så. Efter en dag bör det kommit fram mer än att en man dödat en kvinna kan man tycka
Citera
2025-12-26, 00:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Eftersom tillhygget är kniv och två personer är förda till sjukhus så kan man nog förutsätta att misstanken om mordförsök inte handlar om att gärningsmannen kastat en kniv i väggen.
Det kan du knappast tro själv.

Uppgiften om att han uppehållit sig en längre tid i bostaden talar ju också i någon grad för att han kanske haft andra motiv än enbart att mörda. Det framstår ju lite som att upplevelsen av kontroll och dominans gentemot kvinnor kan ha viss betydelse.

Så det finns nog gott om öppningar för betydligt mer groteska händelser än lite planlösa knivhugg.

Döttrarna har förts till två olika sjukhus enligt uppgift. Så ja, de är nog skadade…

Har det framkommit om det rör sig om ett eller två misstänkta fall av försök till mord?
Citera
2025-12-26, 00:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag bor i villa i en annan liten stad i Sverige och jag har en machete hemma. Vad är konstigt med det?

Det är konstigt, ja.
Citera
2025-12-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
https://www.balkanweb.com/en/krim-makaber-ne-suedi-nje-person-vret-me-hanxhar-nje-grua-plagos-dhe-dy-te-tjere-autori/?cat_id=26#gsc.tab=0

A serious incident occurred this Thursday in Boden, Sweden. A man killed a woman with a machete while they were in a residence.

According to information from Swedenherald, the perpetrator injured two other people before killing the woman. The perpetrator is suspected to be around 20-30 years old.

https://swedenherald.com/article/large-police-operation-in-central-boden-suspected-violent-crime

Police were called to the villa at lunchtime on Christmas Day. The suspect, a man in his 20s, had, according to police, attacked people at the address in question with a cleaver.

Nu kan man ifrågasätta tillförlitligheten i det där. Det är ju mer stor sannolikhet hopskrivet utifrån bästa förmåga baserat på svenska texter.
Anar att kvällspress har bra källor inom polisen och dessa uppger kniv.
Hade det varit helt fel hade nog någon pressis hos polisen korrigerat den uppgiften, antingen officiellt genom att förneka att det var en kniv eller inofficiellt genom att avslöja det verkliga vapnet - om det hade funnits en poäng i det.
Det senare är knappast aktuellt här när gärningsmannen är död och det bör vara relativt enkelt att utreda.

Notera också att i de engelska texterna nämns både machete och köttyxa. Så det spretar lite.
Citera
2025-12-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fått ett namn. Boende i Boden. Svårbedömd person (inte så närvarande på sociala medier) men med de ytterst få spår som jag hittat skulle jag inte bli förvånad om det ligger någon psykisk sjukdom eller personlighetsstörning och puttrar i grunden. Kallar sig för ett annat namn på Facebook än vad han faktiskt heter.

Får se om mer dyker upp som kan bekräfta eller vederlägga ovan.
Kläm fram namnet men maska det, vet jag! Det kryllar ju alltid av spekulationer här på Fb…
Citera
2025-12-26, 00:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyharry1357
Kläm fram namnet men maska det, vet jag! Det kryllar ju alltid av spekulationer här på Fb…

Så snappas det upp av lokalinvånare som sedan sprider namnet vidare, och så kommer det tillbaka till tråden och anses vara en ”bekräftelse”. Nej tack.
Citera
2025-12-26, 00:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Grannen med hunden som hörde liv inifrån huset men inte ringde polisen måste ha ångest. Hen kunde ha förhindrat ett mord kanske.
Citera
2025-12-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tycker det varit rätt tyst om gärningen och då menar jag inte att det inte skrivits något utan att informationen varit väldigt begränsad om vad som skett eller spekulationer. Halva dagen så stod det bara om ett grovt brott och inget mer än så. Efter en dag bör det kommit fram mer än att en man dödat en kvinna kan man tycka
Instämmer vid detta laget om gärningsmannen varit bodensare eller annan norbottning hade namnet varit känt redan på honnom
Citera
2025-12-26, 00:35
Avslutad
Citat:
Fått ett namn. Boende i Boden. Svårbedömd person (inte så närvarande på sociala medier) men med de ytterst få spår som jag hittat skulle jag inte bli förvånad om det ligger någon psykisk sjukdom eller personlighetsstörning och puttrar i grunden. Kallar sig för ett annat namn på Facebook än vad han faktiskt heter.

Får se om mer dyker upp som kan bekräfta eller vederlägga ovan.

Har personen bild på fb?
Citera
2025-12-26, 00:36
Medlem
Citat:
Döttrarna har förts till två olika sjukhus enligt uppgift. Så ja, de är nog skadade…

Har det framkommit om det rör sig om ett eller två misstänkta fall av försök till mord?

Låter udda. Rimligast vore att köra båda till Sunderbyn eftersom det är nära och har mest kapacitet.
Men kanske vill man kunna höra dem på olika håll utan att deras uppgifter kladdas ihop med varandra?

SVT redogjorde inte för numerär, så om det innebär ett fall eller bara en språklig förenkling i texten vågar jag inte gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in