Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Om slagskeppen blir relevanta igen så kommer det bero på framtagande av antidrönarsystem både ovan och under vattenytan samt effektiva skyddssystem mot robotangrepp. Något som är på gång och med tanke på hur lång tid det kommer ta att utveckla och tillverka dessa nya slagskepp så är det rimligt att anta att de är på plats samtidigt som dessa sjösätts.
Klarar slagskeppen av att försvara sig så kommer de bli viktiga vapenplattformar som kan vara effektiva särskilt ihop med hangarfartyg.
Det finns redan operativa system för att hantera högkvalificerade robotar, torpeder och ytmål. Undervattendrönare (d.v.s. extremt långsamma torpeder med stor räckvidd) kan med lätthet köras ifrån. drönare kan hanteras med alla vapen som kan skjuta ner robotar och ytdrönare kan bekämpar med existerande pjäser. Dock så är redundansen på relevanta vapensystem relativt låg och de valda 30mm akan är egentlig odugliga mot allt utom just ytdrönare. 4st 57mm akan istället för 30mm akan skulle vara ett stort och rimligt lyft, på dessa relativt sin storlek extremt underbestyckade fartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Du räknar upp några ubåtar, vi pratade ryssland och usa inte specifikt ubåtar
Nej, jag räknade upp ubåtar, ytstridsfartyg, landstigningsfartyg och ICBM. Men om du inte vet skillnaden mellan en svävare och en ubåt, så är det inte mitt problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Det heter fribord, det pansar som var avsett för torpeder dvs vid vattenlinjen gick ej upp till däcket.
Nej, det heter vattenlinjepansar (som skyddade mot projektileld över och under vattenlinjen) och torpedskyddssystem. Fribord är något helt annat, d.v.s. höjden från vattenlinjen till väderdäcket. Ja eller till relingen på en öppen båt.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Man hade och har hellre flera tunnare pansardäck en ett tjockt då det är svårare att penetrera, det är exakt så dit sk ubåtsskyddsystem vad konstruerat på Bismarck. Dubbla bottnar har man för brundstötning och minor.
Nej, man hade helst ett enda tjockt däck som däckspansar, eftersom det fungerar bäst på pansarprojektiler. Torpedskyddssystem är något helt annat, då de inte är skydd mot projektiler, utan mot explosioner. Dessa var generellt sett konstruerade som att antal lager, med omväxlande tomrum och vätskefyllda (olja eller vatten) fack, som tillsammans skulle stoppa övertrycket från en torped eller mina. Sedan fanns det även andra torpedskyddssystem. T.ex. det italienska pugliesisystemet, men även där handlade det om att absorbera en explosion.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Ubåtar är båtar och kallas för ubåtar i den svenska marinen din besserwisser, rörade mitt exempel synd att endast en civilare råkade säga fartyg då. Har aldrig någon sagt Ge dig till dig?.
Ubåtar i den svenska flottan är fartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Skepp är något helt annat och avser flytetyg som är är större än 12x4 meter.
Det finns massvis med olika definitioner för var gränsen mellan båtar och skepp går. När det gäller sjöfartsreglerna så går gränsen vid >24m LÖA, för flottan så går gränsen någonstans mellan 4000 ton och 8000 ton.
Definitionen av vad som är ett fartyg varierar också. Den civila definitionen är att ett fartyg är något som används för förflyttning på havet, d.v.s. allt från en SUP till en oljetanker.
Flottans definition (från 1987) är att ett fartyg är allt som har en mönstrad besättning, d.v.s. bojar, livbåtar, torpeder och USV:er är inte fartyg, men från en gruppbåt och uppåt är ett fartyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
TU144 flög reguljärt i ett par år huruvida alla dess turer krävde godkännande från TU högsta chef tror jag absolut inget på, men kom fram med ett bra bevis så ska jag ändra min uppfattning.
Nej, Tu-144 flög aldrig reguljärt. Man flög med passagerare, men syftet med folk ombord var enbart propaganda och att kunna låtsas att flygplanet var operativt innan Concorde.
Man flög "kommersiella" flygningar under totalt sett ungefär ett halvår (november 1977 till juni 1978).
Under denna tid flög man 102 planerade "kommersiella" flygningar, med totalt 80st försenade eller inställda flygningar. Av dessa 102 flygningar, var 55st med passagerare. Men då bara med i snitt 60 av 150 platser fyllda, p.g.a. den extremt höga ljudnivån i kabinen. Vi pratar om 90-95dB på de platser som man använde, meden akterdelen av kabinen lämnades tom eftersom ljudnivån där var så hög att den var ett hälsoproblem. På dessa 102 flygningar hade man 80st förseningar, och 226st olika system eller apparatfel.
Concorde flög som en jämförelse 1000 gånger så många passagerare, dubbelt så långt och i komfort.
Och chefskonstruktören för Tupolev, samt två vice-ministrar från flygministeriet var tvungna att närvara vid Domodedovo för att godkänna varje flygning.
Under den värsta flygningen så hade 7-8 fel innan man ens startade, men valde ändå att lyfta, eftersom det fanns utländsk TV på plats. Under flygningen så tillkom ytterligare 15-16 fel på flygplanet och hela flygningen genomfördes med tjutande varningssirener, som tjöt så högt att de t.o.m. överröstade den normala ljudnivån i kabinen.
Citat:
Ursprungligen postat av
minfagel
Ta nu inte och prata militära fartyg någe mer, läs mer lyssna mer