Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vilken skittråd… bara för att du har köpt någon bajshydda ute i obygden liksom. I Stockholm får du ge minst 7-8 miljoner för en villa i ett OK område, standard ingen lyx. Sedan underhåll och renovering på det.
Jag sålde mitt hus. I Stockholm för drygt 8 millar. Det var i superbra skick och stort och faktiskt ganska lyxigt. Stor tomt med garage och otroligt billiga driftkostnader.
Nu bor jag på liten ort men mitt i stan och med massa pengar över och låga driftkostnader.
Räknar jag in hyresinntäkterna bor jag gratis.
Citera
2025-12-25, 16:03
Medlem
Alla bor inte i hus för en del saknar den mentala kapaciteten som krävs för att få lönen att räcka till en kontantinsats.
Citera
2025-12-25, 16:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jaha, vet inte riktigt varför du såg behov av att redovisa dina elkostnader faktiskt.
Jo för du skrev om att din fasta avgift var som den totala kostnaden jag har under sommarmånaderna.
Du har elbil och troligen betydligt högre uppsäkrat än de 25A jag har vilket kan vara orsaken.

Eller så beror de på att där jag har elen ifrån så har man olika kostnader för låglast resp. höglast.
Citera
2025-12-25, 16:31
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadskatt
Vart får du ett hus för den summan? Vatten , el och uppvärmning mm kostar minst det dubbla.
Det beror väl på var och hur man bor? Jag betalade totalt 12 000 kronor för elen sista 12 månaderna, eller då en tusenlapp i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Underhåll 3000kr/mån???? Har jag har bott i hus i en jävla massa år. Tillsammans med min sambo hade vi ett hus under 15år på 195kvm, vi la 1000kr/månaden och dom gick aldrig åt trots ny luftvärmepump, splitter ny stor uteplats mm.
Nu bor jag i ett litet hus själv och lägger 500kr/månad. Ser ut att bli pengar över här med.
Fast kan bli väldigt stora summor emellanåt, speciellt så när man börjar bli äldre och inte kan göra så mycket själv.
Senast redigerad av hakro807 2025-12-25 kl. 16:33.
Citera
2025-12-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo för du skrev om att din fasta avgift var som den totala kostnaden jag har under sommarmånaderna.
Du har elbil och troligen betydligt högre uppsäkrat än de 25A jag har vilket kan vara orsaken.

Eller så beror de på att där jag har elen ifrån så har man olika kostnader för låglast resp. höglast.

20A säkring. 25A skulle kosta 400 kr till i månaden

Var bara ett exempel på hur mycket det kan skilja. Jag får betala 11000 året även om jag har huvudbrytaren avslagen
Citera
2025-12-25, 17:59
Medlem
Citat:

Var bara ett exempel på hur mycket det kan skilja. Jag får betala 11000 året även om jag har huvudbrytaren avslagen
Antar vi pratar 3-fas då?
Citera
2025-12-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antar vi pratar 3-fas då?
Vad annars?
Citera
2025-12-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad annars?
1-fas, 20A eller om det är 25A, som jag har till min lägenhet.
Citera
2025-12-25, 18:05
Medlem
Att bo i hus skulle vara mysigt men vafan, jag föredrar att lägga pengarna på en nyare bil istället.
Citera
2025-12-25, 18:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Helt galet.
Då ska jag vara nöjd med mina kostnader för el. För år 2024 blev det ca 20.000 kr fasta plus förbrukning.
Citera
2025-12-25, 18:28
Medlem
Citat:
Man måste ju kolla lite mer än så. Pannorna kanske byttes för 10 år sen, men ingen har kollat till hur råsponten ser ut sen dess. Man bör lägga lite omvårdnad om taket varje år, tex kontrollera om nån panna är trasig, kolla insidan om det finns tecken på läcker osv.

Vissa här i tråden stoltserar ju med att de inte gjort nått underhåll på 20 år, kan bli jävligt dyrt när en takpanna för 10 kr sprucket och det läckt in vatten i 10 år...

Haha byta takpannor kostar ju inget för man fick ju med ett lager.
Pst stoltserar! jag har inget fel på mitt tak från 1951 enl Anticimex.

Det mesta var nytt på kåken när jag köpte det Ex nya fönster o dörrar och kyl o frys o dylikt,inredd källare nybyggd mysig inglasad altan.

Visst nu börjar det bli lite luggslitet men inte några allvarliga fel typ fukt,avloppet har jag relinat fast det var säkert onödigt.

Sitter fattiglappar på utsidan så det är väl inte så väldigt snyggt,men i princip underhållsfritt.
Citera
2025-12-25, 18:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
1-fas, 20A eller om det är 25A, som jag har till min lägenhet.
1 fas till hus är mycket ovanligt.
Värmepanna, ugn, spishäll brukar oftast vara 2-3 faser.
Lägenheter kan vara 1-fas men då är oftast fastigheten med 3-fas och uppdelad så man får relativt jämn fördelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in