Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Alltså, fläker man ut sig på internet så får man helt enkelt tugga i sig att folk har åsikter om det innehåller man producerar och den persona man visar upp. Och nej, negativa men sakliga kommentarer är inte hat. Givetvis inte.

Exakt.
Citera
2025-12-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det är hat. Bara för att någon är känd är det ingen ursäkt att bete sig som en tönt. Det är avundsjuka. Folk tror att de har rätt att skiva vad som helst bara för att någon är känd. Att det skulle vara rättvist på nåt sätt.

Fast påpeka att någon har fått anorexia är inte hat eller avundsjuka. Fast det beror ju på också hur man skriver också. Att visa upp extrem smal kropp som kändis är inte hälsosamt speciellt när man en massa följare.
Citera
2025-12-24, 13:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Exakt.
Det är exakt som när en tjej pushar upp tuttarna till hakan och har urringning till hakan. Det är inte bara "rätt" snubbar som kommer att titta och det finns inget hon kan göra åt det för hon kan inte bestämma vem det är som tittar. Samma sak med influencers - dom kan inte bestämma vad andra ska tycka om ens content - och precis som Tuttfia får tugga i sig att även "creeps" tittar, så får dessa innehållsskapare tugga i sig att alla inte är odelat positiva för det.

Men det är ju också skillnad på underbyggd kritik och att bara spy ur sig galla, och visst är en del saker absolut bara rent hat. Allt hat är negativa åsikter, men alla negativa åsikter är inte hat.
Citera
2025-12-24, 13:55
Medlem
Citat:
Det är exakt som när en tjej pushar upp tuttarna till hakan och har urringning till hakan. Det är inte bara "rätt" snubbar som kommer att titta och det finns inget hon kan göra åt det för hon kan inte bestämma vem det är som tittar. Samma sak med influencers - dom kan inte bestämma vad andra ska tycka om ens content - och precis som Tuttfia får tugga i sig att även "creeps" tittar, så får dessa innehållsskapare tugga i sig att alla inte är odelat positiva för det.

Men det är ju också skillnad på underbyggd kritik och att bara spy ur sig galla, och visst är en del saker absolut bara rent hat. Allt hat är negativa åsikter, men alla negativa åsikter är inte hat.

Sant det också men jag tycker det är vanligt att folk skriver hat.
Jag följer ganska många människor och det är ofta jag ser både hat och som jag kallar det vanlig kritik. Jag tycker alla som är offentliga på sociala medier bör vara beredda på kritik.

Sen vet jag vissa kändisar som påstår att vanlig kritik är hat. Inte alltid kändisar bemöda sig att svara på all kritik men vissa tar upp det eller svara folk i kommentarsfälten. Men dom flesta kändisar tycker jag ignorera totalt.

Som han killen jag tog upp i ex, han kör utan bilbälte och inte ens hans fru och barn har bilbälte och barnstol. Här förstår jag att folk är upprörda och det är självklart att man ska kritisera det eftersom det handlar om liv och död men han gör det hela tiden så onödigt också att skriva det hela tiden även om dom har rätt. Han svarar aldrig på några kommentarer men det är uppenbart att han läser kommentarerna då han har ändrat sitt beteende på vissa saker.
Citera
2025-12-24, 14:50
Medlem
bl-gr-ns avatar
Om man kritiserar en "kändis" som propagerar för globalist agendan, så är det hat.

Om vänster "kändisen" kritiserar någon som inte för globalist agendan, så är det att stå upp mot Nazism, fascism, islamofobi, homofobi och klimatförnekare.
Citera
2025-12-24, 21:46
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Sant det också men jag tycker det är vanligt att folk skriver hat.
Jag följer ganska många människor och det är ofta jag ser både hat och som jag kallar det vanlig kritik. Jag tycker alla som är offentliga på sociala medier bör vara beredda på kritik.
Om man inte klarar av hettan, så ska man inte jobba i kök helt enkelt.
Citat:
Sen vet jag vissa kändisar som påstår att vanlig kritik är hat. Inte alltid kändisar bemöda sig att svara på all kritik men vissa tar upp det eller svara folk i kommentarsfälten. Men dom flesta kändisar tycker jag ignorera totalt.
Det vet jag inget om, dom jag följer är inte "kändisar" i den bemärkelsen, och dom jag följer tycker jag har god kommunikation med sina fans. Kanske inte via kommentarsfälten alla gånger men ändå.
Citat:
Som han killen jag tog upp i ex, han kör utan bilbälte och inte ens hans fru och barn har bilbälte och barnstol. Här förstår jag att folk är upprörda och det är självklart att man ska kritisera det eftersom det handlar om liv och död men han gör det hela tiden så onödigt också att skriva det hela tiden även om dom har rätt. Han svarar aldrig på några kommentarer men det är uppenbart att han läser kommentarerna då han har ändrat sitt beteende på vissa saker.
Ja men det är väl bra och ett tecken på att det fungerar och att han är i kontakt med sin publik ändå?
Sen behöver man ju inte skriva "Jävla idiot, hoppas du dör i en bussolycka" vid varje jävla klipp utan man kan uttrycka som en normal, rimligt vuxen människa.
Citera
2025-12-25, 13:31
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Återigen så är det skillnad på hat och på underbyggd kritik. Det ena är problematiskt men det andra är nödvändigt.

Vem är jag avundsjuk på, och varför? Du vet ju inte vad jag skriver i kommentarsfält, eller hur?

Varför ska du ge "underbyggd kritik"? Du är avundsjuk på sådana som kan bre ut sig på nätet och bli kända.
Citera
2025-12-25, 13:32
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Fast påpeka att någon har fått anorexia är inte hat eller avundsjuka. Fast det beror ju på också hur man skriver också. Att visa upp extrem smal kropp som kändis är inte hälsosamt speciellt när man en massa följare.

Varför ska du påpeka att någon har fått anorexia? Det är ju hat.
Citera
2025-12-25, 13:39
Medlem
Nej, är man en offentlig person kommer man få kritik oavsett vad man gör. Det är inte hat. Men kan säkert vara skitjobbigt. Att kommentera att en person ser ut att vara ätstörd tycker inte jag är hat men gör inget bättre att kommentera. Personen som lägger ut vet ju hur hen ser ut och baitar förmodligen med det för att få mer visningar.

En 34 åring som håller på så mot unga kvinnor är ju ett creep såklart. Och det är inte hat att han blir kritiserad för det. Ska han bete sig som ett creep får han tåla att folk blir arga. Han fortsätter nog även där för att han får visningar och dvs mer pengar. Annars hade man väl tagit till säg av kritiken och reflekterat?
Citera
2025-12-25, 16:33
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Varför ska du ge "underbyggd kritik"? Du är avundsjuk på sådana som kan bre ut sig på nätet och bli kända.
Jasså? Kul att du vet saker om mig själv sln
som jag inte ens vet. Och hur vet du om jag är känd eller inte. Känner vi varandra?
Citera
2025-12-25, 16:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jasså? Kul att du vet saker om mig själv sln
som jag inte ens vet. Och hur vet du om jag är känd eller inte. Känner vi varandra?

Var det ett uppvaknande för dig att du fick reda på att du resonerade på ett avundsjukt sätt?
Tror inte du är känd. Nej.
Citera
2025-12-25, 16:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Var det ett uppvaknande för dig att du fick reda på att du resonerade på ett avundsjukt sätt?
Tror inte du är känd. Nej.
Aha. Det där kan jag på något sätt köpa. Att du uppfattar det som avundsjukt. Det är inte samma som att jag faktiskt är avundsjuk. Men det är okej, du har så klart rätt till sin upplevelse . Det blir dock inte de facto sanning för det, oavsett hur självsäkert eller ofta du upprepar det.

Det är ju just det som är det fina med anonymiteten. Du kan som bäst tro nånting men du har ingen som helst aning.

Men snälla, berätta fler saker om mig som inte ens jag vet om mig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in