Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2016-11-05, 13:38
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
[url]

Visst finns där inslag av andra genrer men skräcken tar över enligt mig. Är det förresten ett krav på skräckfilm att protagonisten ska vara under direkt fara? För i så fall är t ex The Conjuring 2 (skitfilm) inte skräck.

Där har du istället de övernaturliga elementen. Det gäller väl att göra en avvägning för varje film. Jag tycker helt enkelt att thrillerkänslan tar över i När Lammen Tystnar.

Nu gör jag det man aldrig ska göra, jag citerar wikipedia.

Citera
2016-11-05, 13:55
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Där har du istället de övernaturliga elementen. Det gäller väl att göra en avvägning för varje film. Jag tycker helt enkelt att thrillerkänslan tar över i När Lammen Tystnar.

Nu gör jag det man aldrig ska göra, jag citerar wikipedia.

Jag skulle säga att horror thriller inte finns då skräck per definition innebär ett visst mått av suspense, tension and adrenaline. Psycho, Scream, The Exorcist är alltså halvthrillers - jo tjena. Listan i den första spoilern är ju helt bananas för övrigt, det är som att författaren tror att allt som är spännande betyder thriller.
Citera
2016-11-05, 14:02
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Jag skulle säga att horror thriller inte finns då skräck per definition innebär ett visst mått av suspense, tension and adrenaline. Psycho, Scream, The Exorcist är alltså halvthrillers - jo tjena. Listan i den första spoilern är ju helt bananas för övrigt, det är som att författaren tror att allt som är spännande betyder thriller.

Det var inte listan över filmerna som jag fann intressant. The Exorcist är inte filmad som en skräckfilm, men det är ändå en. Den är filmad på ett typiskt Friedkinmanér. Förklara för mig istället varför just När Lammen Tystnar inte är en Crime Thriller? När den fyller upp fler kriterier för sådant än skräck.

Förövrigt är huvudkaraktärer i Conjuring 2 inom direkt fara, för de som bor i huset är också huvudkaraktärer.
Senast redigerad av Black.Lips 2016-11-05 kl. 14:07.
Citera
2016-11-05, 14:21
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Det var inte listan över filmerna som jag fann intressant. The Exorcist är inte filmad som en skräckfilm, men det är ändå en. Den är filmad på ett typiskt Friedkinmanér. Förklara för mig istället varför just När Lammen Tystnar inte är en Crime Thriller? När den fyller upp fler kriterier för sådant än skräck.

Det gjorde jag iofs i mitt första inlägg men jag tar det väl igen. Det är ingen whodunnit, det är faktiskt inget mysterium med i filmen överhuvudtaget. Det är en mörk, blodig och trippig jakt på en galen transa med en galen kannibal flåsandes i nacken, kryddat med lite ångestfyllda djurplågeriminnen och en kvinna som plågas i botten av ett hål. Det är fan autobahnskräck.

Citat:
Förövrigt är huvudkaraktärer i Conjuring 2 inom direkt fara, för de som bor i huset är också huvudkaraktärer.

Någon drömmer mardrömmar och någon pratar med rösten av en surgubbe. Grymt farligt hörrudu.
Citera
2016-11-05, 14:30
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Det gjorde jag iofs i mitt första inlägg men jag tar det väl igen. Det är ingen whodunnit, det är faktiskt inget mysterium med i filmen överhuvudtaget. Det är en mörk, blodig och trippig jakt på en galen transa med en galen kannibal flåsandes i nacken, kryddat med lite ångestfyllda djurplågeriminnen och en kvinna som plågas i botten av ett hål. Det är fan autobahnskräck.

Det finns ingen regel som säger att krimfilmer måste vara en whodunnit, varför har du fått för dig det?
Det du rabblar upp funkar utmärkt för en psykologisk thriller, eftersom flåsandet med en kannibal är ett samtal mellan två personer, den innehåller en jakt på en mördare, som aldrig är ett reellt hot mot huvudpersonen förrän mot slutet. Den innehåller inte ens ett hot mot huvudpersonen när Kannibalen bryter sig ut, utan istället är det ett mysterium om vart han tar vägen. Förövrigt ligger hetsen i att rädda ett offer, de inte ens vet om hon egentligen lever. Jag bara snubblar så mycket thriller har det hamnat i vägen här.

Citat:
Någon drömmer mardrömmar och någon pratar med rösten av en surgubbe. Grymt farligt hörrudu.

Du, övernaturligt, filmen öppnar med att huvudpersonen är hotad utav någon ful nunna som är ett spöke. Jag vet inte ens varför du bråkar om den filmen, vi båda anser den vara skräck.
Citera
2018-12-06, 03:30
Bannlyst
Filmen var ganska otäck vad jag minns den vara. Gillar ni den? Hur reagerade ni på filmen?
Citera
2020-11-15, 10:00
Medlem
CyberIngmars avatar
Hur kände Gumb Bimmels boss? Kvinnan vars hus han nu ockuperar? Det var lite flummigt.

Jag har sett om filmen några gånger. En perfekt film som definierar 90-tals psykologiskt thriller. Se7en är en annan. Jodie Foster gör rollen perfekt. Julianne Moore fyller verkligen inte hennes skor i Hannibal.

Filmen blir än bättre om man känner till vilka de fiktiva seriemördarna är inspirerade av eller verkliga fall som går att se likheter emellan utan att det behöver vara inspiration för boken och filmen.
Citera
Igår, 12:48
Medlem
Jag hade fram till nyligen inte sett den här filmen. Den är ju något av en klassiker, har jag förstått, som man bör se. Och nu när jag har sett den så tycker jag den innehöll klart annorlunda drag och karaktärer om man jämför med mer moderna filmer. Filmen var spännande. Det enda som inte höll måttet var hur polisen höll sina vapen. Varför pekade de sina vapen upp i luften när de letade efter någon? En annars mycket spännande film med fantastiska skådespelarinsatser drabbas negativt av polisens beteende. Det blir mer komiskt än något annat vilket kontrasterar dåligt med resten av filmen.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
. Filmen var spännande. Det enda som inte höll måttet var hur polisen höll sina vapen. Varför pekade de sina vapen upp i luften när de letade efter någon?

Ofarlig riktning?, det var ett par år sedan filmen gjordes.
Citera
Igår, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Ofarlig riktning?, det var ett par år sedan filmen gjordes.

Det stämmer inte överens med hur polisen arbetar idag, det har du rätt i. Men om man jagar en farlig person pekar man väl knappast tjänstevapnet upp i taket? Jag tyckte att det var orealistiskt i alla fall. Och sett till övriga filmen så blev det ett komiskt inslag.
Citera
Igår, 14:45
Medlem
Tycker Hannibal, och Red Dragon är bättre.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in