Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 10:44
Medlem
guderis avatar
Om man räknar de större varienaterna, som man kan köpa var som helst i landet så är det västerbottenost. Sen finns det små lokala tillverkare som håller hög kvalitet.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
PeterJihadis avatar
Minimunk.
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Mikaelias avatar
Det det finns alldeles för många typer av ostar för att säga att just en ost är bäst.
Man bör därför dela in en sådan utmärkelse i kategorier.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Amsvartners avatar
Hur kan nån ha missat den lätt plastiga "hamburgerosten", skivad och klar för den kräsnaste av ost-gommar?
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fwdig
Sverige tillhör absolut inte världseliten när det gäller ost generellt. Vi har Västerbottenost som internationellt är känd bland ostnördar, annars ligger vi långt efter de europeiska toppländerna, t ex Frankrike. Då räknar jag inte små hantverksostar som bara äts på ost-tävlingar. Herrgård/Grevé saknar helt igenkänning utomlands.
Kommer man på höga placeringar i ost-VM så tillhör man visst världseliten!
Citera
Igår, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Hur kan nån ha missat den lätt plastiga "hamburgerosten", skivad och klar för den kräsnaste av ost-gommar?
Bland hamburgar-kretsar så anses ”Väddö cheddar” vara den bästa osten. Tillverkas då alltså på Väddö. Jag tror de flesta topp-burgarhaken i Sverige kör Väddö cheddar.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
De ska vara gräddis eller Hushållsost eller port salut ..de måste vara mild smak på osten...smakar de som präst ost elr liknande åker den direkt i soptunnan ..
Citera
Igår, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
De ska vara gräddis eller Hushållsost eller port salut ..de måste vara mild smak på osten...smakar de som präst ost elr liknande åker den direkt i soptunnan ..

En ost som dessvärre inte finns längre då Skåne mejerier inte klarade av att tillverka den, var Söderåsen Krydd. Jävligt god anser jag varje fall.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Imnshos avatar
Gevalia MellanR - Ost
Citera
Igår, 13:48
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner

Du menar "American cheese", tror inte den är svensk, låter inte så på namnet i alla fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_ost
Citera
Igår, 13:56
Medlem
Kenpos avatar
Har inte så stort urval där jag bor, men Västerbotten funkar alltid. Lite syrlig, kanske nötaktig.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
MyJustices avatar
Wernerssons Har bra ost
olika sorter där alla är bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem