Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Det mest rättvisa kanske vore att göra en jämförelse med att bo i bostadsrätt istället för hyresrätt?

Även den kalkylen är positiv för de flesta i en välskött BRF, även om de kan vara svåra att identifiera.
Citera
2025-12-24, 10:17
Medlem
Det är billigare att bo i villa om man jämför med liknande hyresobjekt.

Många idioter jämför ju med helt andra objekt.

"Ja bo i villa på 100 m2 boarea - sen har jag 100 m2 källare som räknas som biarea med tvättstuga, förråd, tv-rum, hobbyrum, gästrum osv. Jag har 1000 m2 tomt och ett garage med dubbla parkeringsplatser utanför. Det kostar xxxx kr/månad."

"Fy fan va dyrt!!!! Jag ska aldrig skaffa hus. Jag bor mycket billigare i min hyresätt!!!!" - säger personen som bor i en hyresrätt på 53 m2, ingen parkeringsplats, ingen tomt, inget garage, jobbiga grannar till höger och vänster och nedanför och ovanför.
Citera
2025-12-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Detsamma. Att det skulle vara billigare att äga sitt boende och att man ser amortering som ett sparande istället för utgift/kostnad är nog det yttersta bevisat på svenskens naivitet. Man har blivit totalt grundlurade av bankerna och politikerna att belåna sig upp över öronen när det egentligen är betydligt billigare att hyra sitt boende. Jag beklagar att du också gått in i fällan.

Givetvis kan vi inte veta något om framtida värde men…

Du har tokfel. Just boendet har gjort mina far- och morföräldrar till miljonärer några gånger om. Detsamma gäller mina föräldrar och även jag själv. Jag skulle egentligen inte behöva jobba en dag till i mitt liv (är strax under 50 år) om jag inte vill med tanke vad dessa bostäder genererat och som jag har i pengar idag och vad kommande arv sannolikt ger mig.
Citera
2025-12-24, 10:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Om man lånar ja.
Vilket en överväldigande majoritet av svenska bostadsägare gör, i synnerhet förstagångsköpare.
Citera
2025-12-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jo TS siffror är såklart rena glädjekalkyler bara för att flexa.

Billigare blir det knappast med tanke på underhåll, behov av bil och alternativkostnaden.
Jag har baserat mina siffror på fakturor.
Har inte behov av bil men har bil.
Väldigt lite underhåll då det är nyrenoverat.
Alternativkostnaden nämnde jag i mitt inlägg.
Citera
2025-12-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Du har glömt fastighetsavgift (ca 800-1000 kr/mån) samt underhåll - obligatoriskt om du vill ha den där värdeökningen som du kvittar mot alternativkostnaden på kapitalet.

Sotning och brandskyddsinspektion saknas också, men det är rätt små poster om man slår ut det månadsvis. Även slamtömning om du inte har kommunalt avlopp.

Tänk också på att räntorna just nu är de lägsta de kommer vara på mycket länge. Räntekostnaden kan lätt dubbleras.

Sedan som någon skrev behöver du bil, och det är inte billigt.

I gengäld slipper du betala vinstmarginal till en hyresvärd.

De flesta flyttar nog till hus för friheten, inte för att få ekonomisk vinning på det, men det krävs att man har intresse och kunskap (eller vilja att skaffa sig det) och inte har något emot att lägga minst en halvdag per helg på att sköta om tomt och hus.
Läs inlägget igen så ser du fastighetsskatt där.
Har inget behov av bil men har bil. Har ingen sotning.
Citera
2025-12-24, 10:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Givetvis kan vi inte veta något om framtida värde men…

Du har tokfel. Just boendet har gjort mina far- och morföräldrar till miljonärer några gånger om. Detsamma gäller mina föräldrar och även jag själv. Jag skulle egentligen inte behöva jobba en dag till i mitt liv (är strax under 50 år) om jag inte vill med tanke vad dessa bostäder genererat och som jag har i pengar idag och vad kommande arv sannolikt ger mig.
Problemet är att värdestegringen på bostadsmarknad inkluderar i princip alla bostäder. Att en bostad går upp med 1 mkr när alla andra bostäder (per kvadratmeter) också går upp med motsvarande innebär att man i praktiken inte gjort någon vinst. Det är lite som att inflationen slår ut värdestegringen.

Det är därför jag förespråkar att dessa miljoner borde ligga på börsen. Då kan man faktiskt använda pengarna till att betala hyra, mat och andra utgifter och därmed på riktigt "bo gratis". Så länge pengarna är låsta i sitt egna boende däremot är detta inte möjligt.
Citera
2025-12-24, 10:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Ett hus slits och behöver underhållas så du bör även lägga upp en realistisk underhållsbudget.

Precis, räkna med 2-3k / månad.

Ny fjärrvörmepump. Nytt tak, målning, dra om elen, asfaltera uppfarten. Osv.

Och trädgården..lite nya buskar är dyrt.
Citera
2025-12-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vilket en överväldigande majoritet av svenska bostadsägare gör, i synnerhet förstagångsköpare.

Såklart, på vilken annan investering kommer du undan med 1-3% i finansieringskostnad.

Men ärligt. Att likställa bankens räntenetto med vad förvaltaren, städ, sop, trädgårdsfirman, styrelsen etc. skall ha emellan är tramsigt. Så vänligen sluta tramsa och försök vara saklig.
Citera
2025-12-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Har du inte ett nytt hus och tänkt bo länge så är det ju en hel del underhåll du får spara till: dränering ommålning,byte tak, fönster mm mm.
AI säger så här: För husunderhåll bör du spara mellan 2 000–4 000 kr per månad i en separat buffert, vilket motsvarar ca 1-2% av husets värde eller 150–300 kr per kvadratmeter årligen, beroende på husets ålder och skick, för att täcka allt från löpande småfix till större renoveringar som takbyte och värmepump, säger experter och banker.

Utgår från att de utgår från nytt, nästan nytt hus. Lägga om tak kostar väl ca 200t om du anlitar firma.

Att inte ha nån buffert och inte ha kontinuerligt sparande till buffert är rätt vansinnigt om du köper hus. Speciellt om du inte får ta några mer lån. På sätt och vis så måste man förstå att bostadsrätters avgifter kan höjas pga att man står inför renoveringar och haft för lågt sparande i många år. Det är verkligen inte gratis att renovera eller åtgärda skador.
Mitt hus är i toppskick och kräver väldigt lite underhåll närmsta 20 åren. Det mesta gör jag själv och buffert finns så det blir över.
Citera
2025-12-24, 10:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Såklart, på vilken annan investering kommer du undan med 1-3% i finansieringskostnad.

Men ärligt. Att likställa bankens räntenetto med vad förvaltaren, städ, sop, trädgårdsfirman, styrelsen etc. skall ha emellan är tramsigt. Så vänligen sluta tramsa och försök vara saklig.
Bankens ränta är sannolikt en betydligt högre kostnad än allt det du räknas upp tillsammans. Detta beror på ett fenomen som kallas för economy of scale, men på mikronivå.
Citera
2025-12-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
Oj det var billigt, vi betalar runt 13 000 kr för drift och ränta + amortering. Vi hade nog haft svårt att hitta en lägenhet i samma storlek och pris. Dessutom blir huset långsamt billigare ju mer vi betalar av medans hyresrätt stiger någon procent per år
Ja, även med amortering och högre driftkostnad så blir det prisvärt.
Mitt hus ligger också i stan med gångavstånd till det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in