Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-24, 07:38
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.

Har vänner som tänker som dig. Säger till dig som till dem, tänk om, tänk rätt. Jag bor i hus och det är fan inte '"nästan" gratis. Du glömmer underhållet, vilket för vissa saker kan röra sig om hundratusentals kronor. Den huvudsakliga fördelen med att bo i hus är större ytor, trädgård, mer privatliv, och att man slipper bo som en jävla myra i en myrstack som man gör i lägenhet. Men nästan gratis är det banne mig inte. Trösten med underhållsutgifterna är väl att de går in i ens eget hus och inte går åt delvis som lön/inkomst till en brf. Du har nog dessutom grovt fel på din värme/el post, det blir nog några gånger mer än vad du skrev. Elförbrukningen är dessutom ofta den mindre kostnaden (med undantag för kalla vintermånader) då den värsta boven är det skamlöst höga elnätsavgifterna som man blir hårt och skoningslöst rumpepullad med.

Med det sagt så ångrar jag inte för en sekund att vi skaffade hus och kunde lämna lägenhetslivet bakom oss. Flyttade från en stor stad till en tätort och kuken vad skönt det var. Hatar storstadslivet.
Citera
2025-12-24, 07:38
Medlem
Göteborg hus, hyfsat centralt, renoverat ruckel vill de ha 12-13M för. Så man får nog rätt många mil utanför för hitta hus för 3.5 inkl renovering här. Bor du typ i Töreboda? Det är bara gratulera, snyggt spelat!! Njut av livet i pensionsåldern med värdighet och nöje.
Citera
2025-12-24, 07:45
Medlem
talcsofts avatar
Mycket jobb att sköta ett hus, som kan bli stora kostnader om det inte finns underhållsplan. Det behöver finnas intresse och händighet, eller stor plånbok :P
Nu blir rotavdraget bara 30% igen !

Men visst, ett hus är ett hus. Jag vill inte bo i lägenhet hela mitt liv.
Citera
2025-12-24, 07:50
Medlem
Har haft hus i 40 år å snacket o. Mycket jobb är just bara snack,
Citera
2025-12-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jo TS siffror är såklart rena glädjekalkyler bara för att flexa.

Billigare blir det knappast med tanke på underhåll, behov av bil och alternativkostnaden.

Nej det är inte för att rören är gamla, det blir sådär när någon spolar ner fett i vasken. Men nog finns det jourbilar som spolar avlopp sju dagar i veckan?

Mitt problem slutade återkomma efter att fd sambon flyttade ut, f ö.

Jag spolar inte ner fett i vasken
Har ocd på källsortering och se till att allt fett hamnar i komposten
Citera
2025-12-24, 07:58
Medlem
Varför jämför man bo i villa på 130kvm å garage med en sunkig lägenhet på 55kvm. Plus svindyr parkering?
Citera
2025-12-24, 08:01
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.

Var bor du? I ett ödehus djupt inne i skogen?
Citera
2025-12-24, 08:09
Medlem
Som pensionär behöver man inte bo där jobben finns, så det är ett ganska gott tips att flytta till en ort som saknar arbetsmarknad och där hitta ett relativt billigt och oftast ett äldre hus istället för att bo i en hyresrätt.

Enda nackdelen kan vara att det blir lite långt till mataffär, men har man en bil så spelar det mindre roll.
Citera
2025-12-24, 08:19
Medlem
Såhär ser mina boendekostnader ut på rullande 12 månader enligt Swedbanks ”utgiftskollen”. Inga lån.

Två personer. Villa 140 kvadratmeter. Solpaneler på taket. Luftvärmepump och direktverkande el. Försäkring ca. 4500kr och skatt saknas.

Genomsnitt per månad

Totalt: -4 908,54

Per underkategori
• El och värme: -2 152,06
• Underhåll och reparation: -956,23
• Heminredning: -571,57
• Streamingtjänster, internet och tel…: -552,52
• Vatten och sophämtning: -545,00
• Hem övrigt: -131,17
Citera
2025-12-24, 08:22
Medlem
AlfaQhards avatar
Såvida du ska bo där i 30 år så är det inte lönsamt med villa.
Citera
2025-12-24, 08:29
Medlem
När det gäller hyresrätter har vi en hyresreglering som gör att det inte skillnader så mycket i hyra över landet.

När det gäller villaboendet kan man diskutera det i evigheten då det beror på läget, typ av hus, uppvärmningssystem, hur finansieringen ser ut, va och renhållning kostar olika i olika kommuner. Underhåll och renoveringar har många gånger varit en investering som höjt värdet men inte alltid. Lägg till att vi historiskt haft en kraftig värdeökning vilket i vissa fall gjort att ökningen varit större än driftkostnaden. Tar vi bara de tre senaste åren har priserna gått ner i snitt ca 15 procent det gör att denna värdeminskning på en villa på 5 miljoner blir över 20 000 per månad.

Med andra ord i princip omöjligt att räkna ut om man inte bara isolerar kostnaden till driftskostnaderna men även här spelar vädret in vilket ger olika uppvärmingskostnader.
Citera
2025-12-24, 08:33
Medlem
Lilaovves avatar
Vi bor i hus i storstad och i populärt område. Litet hus dock (87 kvm) vi betalade 3,5 miljoner. Belånat 85%. Det är nyrenoverat nästan, spabad, trädgård, garage med elbildsladdare. Vi betalar med lån och amortering 12000:- nu har jag börjat plugga så vi amorterar ingenting just nu. Så runt 6000:- i ränta i månaden. Min syster ex betalar 8000:- för sin trea i flerfamiljshus i en förort så jag tycker man får mer för pengarna helt klart än att hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in