Citat:
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.
Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.
Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.
Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.
Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Har vänner som tänker som dig. Säger till dig som till dem, tänk om, tänk rätt. Jag bor i hus och det är fan inte '"nästan" gratis. Du glömmer underhållet, vilket för vissa saker kan röra sig om hundratusentals kronor. Den huvudsakliga fördelen med att bo i hus är större ytor, trädgård, mer privatliv, och att man slipper bo som en jävla myra i en myrstack som man gör i lägenhet. Men nästan gratis är det banne mig inte. Trösten med underhållsutgifterna är väl att de går in i ens eget hus och inte går åt delvis som lön/inkomst till en brf. Du har nog dessutom grovt fel på din värme/el post, det blir nog några gånger mer än vad du skrev. Elförbrukningen är dessutom ofta den mindre kostnaden (med undantag för kalla vintermånader) då den värsta boven är det skamlöst höga elnätsavgifterna som man blir hårt och skoningslöst rumpepullad med.
Med det sagt så ångrar jag inte för en sekund att vi skaffade hus och kunde lämna lägenhetslivet bakom oss. Flyttade från en stor stad till en tätort och kuken vad skönt det var. Hatar storstadslivet.