Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-01, 20:14
Medlem
nej tänker mig mobilens ögonscanner eller fingeravtryck för bankinlogg t.ex.

eller så föds vi med nfc chip inom kort
Citera
2025-12-01, 20:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Tills banken får för sig att du inte är en lönsam kund för att du kanske inte har några lån eller många miljoner på sparkontot. Då upphör din identitet att existera och ditt liv blir som om du dödförklaras felaktigt.

Om vi över huvud taget måste vara beroende av ett digitalt ID så bör det vara en rättighet för alla medborgare, det ska skötas av staten, inte kosta nåt för individen, samt vara plattformsoberoende så att du inte blir beroende av utländsk programvara för att kunna identifiera dig, speciellt inte från fientligt inställda nationer, så som BankID fungerar.

Ja, på båda.

Det kommer bildas en underklass som har en slags underklassbank.
Citera
2025-12-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta, köer, etc. Allt där identifikation kan avgöra och avhjälpa fusk av ngt slag. Betalningen är självklar; man vill inte att någon annan handlar för dina pengar. Köer likaså att man inte vill att det fuskas. Skiffra används för videosamtal med sekretess i min bransch; även där är det nödvändigt att logga in med BID och jag förstår såklart meningen med det.

Det enda jag inte vill se BID på är saker som Storbritannien gjort; internetsidor. Bara för att besöka en sida. Så fort de använder argumentet "tänk på barnen" är det 99% bullshit och enbart kontroll. Det ska absolut inte stödjas. Finns säkert fler exempel andra kan ta fram där det gått åt fanders.

Är det något där din identitet faktiskt spelar roll för att en funktion ska fungera så ser jag inget problem med det. Än så länge har jag iaf inte stött på ett tillfälle där det varit felaktigt använt i mina ögon men ja, man ska vara vaksam och agera när det väl sker.

Min huvudpoäng är att ja, det kan gå för långt och nej, vi ska inte vara anti allt bara för att det finns risk för missbruk. Nyanser finns i allt i livet.
Jag undrar... Vad exakt ar det Storbritannien har gjort? Jag bor i England. Vi har inget Bankid, det ar svenskt, och vi kommer att motsatta oss digitala idkort om var regering forsoker infora det.
Citera
2025-12-01, 22:54
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora problemed med BankID är väl att det ägs av bankerna utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Vi har alltså myndigheter som kräver att din bank går i god för vem du är och bankerna kan ju säga upp kundrelationer lite hur de vill om man inte behagar dem. Det skulle vara mycket bättre med ett nationellt eID som utfärdas av en statlig myndighet istället för att sitta i bankernas knä när det gäller en så viktig sak som identitetskontroller.

Ja, hellre ett nationellt id än att bankerna ska ha den makten över oss.

Och vem har gett dem den makten?
Citera
2025-12-02, 02:02
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Jag undrar... Vad exakt ar det Storbritannien har gjort? Jag bor i England. Vi har inget Bankid, det ar svenskt, och vi kommer att motsatta oss digitala idkort om var regering forsoker infora det.

Nej det kan inte stämma! Foliehattarna här på Flashback vet bäst! Ni är övervakade till 100% på nätet!!! ☝️😅
Citera
2025-12-02, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Jag vill inte att DU eller någon annan ska kunna agera i mitt namn utan MIN vetskap. Så jag är nöjd. Där emot borde man kunna få svar på enkla allmäna frågor utan att behöva uppge sin identitet.

Förstår detta argument, men i de flesta fall är det inte aktuellt - och det jag ser ofta nu är att det inte egentligen har något med ID att göra, utan att det lite slentrianmässigt används som inloggningsmetod.
Citera
2025-12-15, 15:41
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.

Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.

Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?

Det är förlängningen på Sveriges tidigare fixeringnvid att "visa leg" och uppge personnummer.

Har man bott länge utanför Sverige så blir allt legitimerande som sker nästan dagligen i Sverige, väldigt obehagligt då det är ganska unikt för Sverige eller Norden.

Folk i andra länder accepterar det inte. Ett land som hade detta, var Sovjetunionen. Folk gick omkring med motsvarande ID på sig, hela tiden.

Ja och det är helt ABSURT att Åhlens ska ha leg för att använda deras medlemskap, Clas Ohlsson, gymmet ALLA ska veta EXAKT vem du är!

Vad spelar det gymmet för roll vem jag är? Så länge jag betalar medlemskapet så är jag medlem - om inte, avsluta medlemskapet. Missköter jag mig; avsluta medlemskapet eller ring polisen.

I mitt tidigare hemland hade gymet stavat mitt efternamn fel - ledde inte till några problem öht.
Citera
2025-12-18, 23:33
Avstängd
Muskback-forums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.

Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.

Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?
jag kommer sluta med mobilt bankid efter att de blockar min smartphone android8.
jag tänker då inte köpa en ny mobil för detta
Citera
Igår, 06:54
Medlem
Ninjus avatar
Enklare att få bostäder med hjälp av Bank-id, ställa sig i kö och få bostäder direkt nästan.
Vad är problemet?

https://www.fortinova.se/

Är ett sådant företag, där man använder Bank-id och kan få lägenheter så fort man ansökt, ganska smidigt, dvs om man är först som sökande och har bra presentation.

Bank-id är roligt, gratis och dessutom och gynnar en, ser inga problem med det.

Med Bank-id kan du även köpa grejer på tradera, amazon, onlineshopping också. Vad fan är problemet? Bra saker sker med teknologins framgång.
Citera
Igår, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
EU håller på att införa ”plånböcker” där man som individ kan samla sin information och endast lämna ut delar av den vid en specifik begäran, enligt EUDI-W. Det kallas selektivt avslöjande (selective disclosure) även om jag tycker att ”selektiv delning” vore en bättre term.

Med detta kan man kontrollera vem som har tillgång till vilken information, och man kan dela ut och ta tillbaka rätten för en annan part att lagra denna information. Plånboken kommer att finnas i olika skepnad; tex statlig, kommersiell eller oberoende - och man kan själv välja utifrån behov och krav.

Så i framtiden kommer du kunna lämna ut viss information (tex ålder) utan att avslöja vem du är, eller bekräfta att du är en person (dvs inte en bot) men fortfarande kunna vara anonym. Så Bank-ID kommer att fungera på ett annat sätt, och det kommer inte att behövas en identifiering om man bara behöver verifiera en viss sak eller ge ut viss delinformation.

Ganska vettigt faktiskt.

Kan hålla med dig här. Grundtanken är rätt. Man ska inte behöva dela med sig av mer information än nödvändigt.

Speciellt så tänker jag på rätten att få vara anonym, alltså anonym såsom om man betalar med kontanter. Man ska inte behöva dela med sig av personnr, bankkonto, telefonnr för en så enkel grej som att köpa en vara i en butik.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan hålla med dig här. Grundtanken är rätt. Man ska inte behöva dela med sig av mer information än nödvändigt.

Speciellt så tänker jag på rätten att få vara anonym, alltså anonym såsom om man betalar med kontanter. Man ska inte behöva dela med sig av personnr, bankkonto, telefonnr för en så enkel grej som att köpa en vara i en butik.
Det är ju det som är poängen med den elektroniska plånboken; du ska inte behöva ge ut lika mycket information som idag. Om du lämnar över ditt ID så kan mottagaren se ditt personnummer och alla dina namn, när det enda h*n egentligen behöver veta är om du har åldern inne för att köpa något; dvs inte hur gammal du är, utan bara att du är tillräckligt gammal. Med plånboken kan du bevisa att du har åldern inne utan att ange din faktiska ålder eller ditt namn. Och så vidare.

Detta är förstås inte okomplicerat eller perfekt, men det är en förbättring.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in