Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-23, 23:14
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Det finns säkert båda sorter. Latmaskar + de som helt enkelt inte vill + de som utnyttjar våra välfärdssystem.

Jag har varit långtidsarbetslös i perioder. Men då har det varit för jag helt enkelt inte haft lust att jobba. Jag har kapital som kommer in på sidan, så ekonomin är aldrig något jag behövt bekymra mig över. Har mer eller mindre levt så de senaste 20 åren att jag jobbar i några år, sen är jag ledig något år.

Det passar mig finfint. Livet går inte ut på att jobba (om det inte är något man brinner för, då kan det absolut göra det). Plus att jag personligen avskyr chefer och att bli toppriden. Så hamnar jag på ett ställe med en hemsk chef då säger jag hellre upp mig.

Jag borde egentligen starta eget. Det tror jag vore mitt enda sätt att ha en konstant syssla som fungerar i längden. Men det har liksom aldrig blivit av att jag gjort slag i det. Vem vet. Kanske ska jag göra något åt det..

Fint att du har kapital som kommer in från sidan och som du givetvis skattar på.

Så länge man gör vad man kan för att inte ligga andra till last är man värd respekt. Finns många skäl till att man är arbetslös som sagt.
Citera
2025-12-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Levnadskostnaden i USA är mycket högre än i Sverige, så det kan vara motiverat.
Bitter? Nej inte speciellt.
Skulle säga nej såvida du inte bor i NY-city eller liknande. Bil, mat och normalt hem är billigt.
Citera
Igår, 00:04
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fint att du har kapital som kommer in från sidan och som du givetvis skattar på.

Så länge man gör vad man kan för att inte ligga andra till last är man värd respekt. Finns många skäl till att man är arbetslös som sagt.
Jag skattar faktiskt på det. Det är inte svartjobb det handlar om.

Mer som en ”sidohobby”. Låt oss kalla det så.
Citera
Igår, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skulle säga nej såvida du inte bor i NY-city eller liknande. Bil, mat och normalt hem är billigt.

Sjukvård, barnomsorg, skola m.m är väl mycket dyrare än i Sverige, så kostnaderna totalt blir väl ändå mycket högre?
Citera
Igår, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Sjukvård, barnomsorg, skola m.m är väl mycket dyrare än i Sverige, så kostnaderna totalt blir väl ändå mycket högre?
Vilket du bara behöver vid behov. En person kan försörja en familj med ett hyfsat bra arbete plus villa i en förort. Då ingår sjukförsäkring för hela familjen.
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Citat:
Vilket du bara behöver vid behov. En person kan försörja en familj med ett hyfsat bra arbete plus villa i en förort. Då ingår sjukförsäkring för hela familjen.

Men det är ju som en försäkring. Att ha en hemförsäkring är standard i Sverige. Det är t.o.m. ett krav för hyreslägenheter. Men hur ofta använder majoriteten det? Nästan aldrig. Men om husert brinner ner så är det sådan ofantliga kostnader det handlar om att man förlorar hela livet om man inte har en försäkring.

I USA är sjukvård inte standard utan mer som en lyxförsäkring som man får gratis via vissa företag, men inte om du jobbar enklare jobb som städare, Mc Donalds och mycket annat.

Säg att du jobbar för Mc Donalds och inte har försäkring. Ditt barn får Cancer. Då är ditt liv i princip avslutat som du känner det. Räkna med många många miljoner i vårdkostnad på väldigt kort tid.

Finns inte ens chans att du klarar av att hantera ekonomin även om du tar ett lån. Livet är då förstört, troligen för alltid. Så är det inte i Sverige tack och lov.
Citera
Igår, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men det är ju som en försäkring. Att ha en hemförsäkring är standard i Sverige. Det är t.o.m. ett krav för hyreslägenheter. Men hur ofta använder majoriteten det? Nästan aldrig. Men om husert brinner ner så är det sådan ofantliga kostnader det handlar om att man förlorar hela livet om man inte har en försäkring.

I USA är sjukvård inte standard utan mer som en lyxförsäkring som man får gratis via vissa företag, men inte om du jobbar enklare jobb som städare, Mc Donalds och mycket annat.

Säg att du jobbar för Mc Donalds och inte har försäkring. Ditt barn får Cancer. Då är ditt liv i princip avslutat som du känner det. Räkna med många många miljoner i vårdkostnad på väldigt kort tid.

Finns inte ens chans att du klarar av att hantera ekonomin även om du tar ett lån. Livet är då förstört, troligen för alltid. Så är det inte i Sverige tack och lov.
Vad har det ens med tråden att göra?
Citera
Igår, 01:43
Medlem
Citat:
Vad har det ens med tråden att göra?

Svarade på det någon skrev.
Citera
Igår, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Samtidigt kan man summera en massa självklarheter igenom livet, ex jag gick ur facket tidigt, det var jag o en äldre man som valde o stå utanför, det lustiga var på möten osv enda facket jaga var mig o gubben, vi fick besök efter besök under flera år av facket, dvs vi som valt o stå utanför. varför fick jag inte vara ifred, varför skulle vi hängas ut, genom detta visste alla det var bara vi två som inte var med i facket.
Jag hänvisa jag lägger fackavgiften på en pensionsförsäkring, facket skratta o gjorde nar av mig på möten.
Nu 30 år efter har detta pensionssparande vuxit något enormt, själv förvånad hur kan det vuxit så enormt med några hundringar från 20 år till 45 år per månad, helt sjukt hur mycket det blivit.

Man kan lugnt berätta skratta sist som skratta bäst.

Använda a-kassa är även det en livsförmån för den som vet hur den kan användas, jag har byggt ett o ett halvt hus med a-kassa åt mig själv, dvs lön för att bygga själv o köpa material själv handlar om 1.4 milj på ett vanligt hus för arbete under 1 år, dvs det är efter skatt, för det beloppet behöver man låna lägre för man byggde det själv o a-kassan betala lön under tiden.

Frågan är mer varför använder sig inte fler av dessa förmåner staten erbjuder? det handlar om enormt stora belopp på 1 år. dvs om man disponera tiden rätt.
Senast redigerad av hjorten16 Igår kl. 02:02.
Citera
Igår, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samtidigt kan man summera en massa självklarheter igenom livet, ex jag gick ur facket tidigt, det var jag o en äldre man som valde o stå utanför, det lustiga var på möten osv enda facket jaga var mig o gubben, vi fick besök efter besök under flera år av facket, dvs vi som valt o stå utanför. varför fick jag inte vara ifred, varför skulle vi hängas ut, genom detta visste alla det var bara vi två som inte var med i facket.
Jag hänvisa jag lägger fackavgiften på en pensionsförsäkring, facket skratta o gjorde nar av mig på möten.
Nu 30 år efter har detta pensionssparande vuxit något enormt, själv förvånad hur kan det vuxit så enormt med några hundringar från 20 år till 45 år per månad, helt sjukt hur mycket det blivit.

Man kan lugnt berätta skratta sist som skratta bäst.

Använda a-kassa är även det en livsförmån för den som vet hur den kan användas, jag har byggt ett o ett halvt hus med a-kassa åt mig själv, dvs lön för att bygga själv o köpa material själv handlar om 1.4 milj på ett vanligt hus för arbete under 1 år, dvs det är efter skatt, för det beloppet behöver man låna lägre för man byggde det själv o a-kassan betala lön under tiden.

Frågan är mer varför använder sig inte fler av dessa förmåner staten erbjuder? det handlar om enormt stora belopp på 1 år. dvs om man disponera tiden rätt.
Man kan alltid missbruka välfärdssystem, försäkringar och andra förmåner. Det är sådana som du som gör att de försvinner. Du tar det som inte var ämnat åt dig och gör då så att någon annan som skulle överlevt vid behov blir utan. Systemet är bärande för dem som verkligen behöver det men du är tärande och göder bara dig själv utan rätt till det. Du är kriminell.
Citera
Igår, 02:28
Medlem
Citat:
Man kan alltid missbruka välfärdssystem, försäkringar och andra förmåner. Det är sådana som du som gör att de försvinner. Du tar det som inte var ämnat åt dig och gör då så att någon annan som skulle överlevt vid behov blir utan. Systemet är bärande för dem som verkligen behöver det men du är tärande och göder bara dig själv utan rätt till det. Du är kriminell.
Nej du missuppfattar, om jag klara av hela biten, dvs även hyr en grävare jag själv gräver grunden, sedan har gamlingarna på NCC lärt mig o gjuta grunden helt ensam, dvs man får 40-50 års erfarenhet serverat, kan använda det privat. sedan bygga den roliga biten o förhandla priser, räkna ihop allt gå in till olika byggvaruhus , tjena jag ska handla för drygt 1 miljon, jag vill ha pris på allt, vem tror du inte ger en grymma rabatter direkt.

A-kassa är inte uppbundet till o bara gå o rulla tummar, man kan göra något kreativt medans man är arbetslös.

Detta hände just när jag byggde mitt andra hus i Uppsala, arbetsfömedlaren hade fått nys vad jag pyssla med, helt plötsligt ringer han upp mig, jag har jobb åt dig, jaså berätta jag, vilka, du får tre o välja mellan, berätta detta till min polare som även han var arbetslös. har du fått tre jobb av arbetsförmedlingen du måste söka? han nej jag har inte fått något,

Dvs någon hade tippsat arbetsförmedlingen vad jag pyssla med, denna arbetsfömedlaren tog det allvarligt, jag blev tvungen o ta ett av dessa jobb han skicka till mig, på så sätt byggdes huest enbart på halva tiden med a-kassa fat jag hade kalkylera på hela tiden skulle byggas på a-kassa.

När jag tänker på det förstår jag jantelagen trätt i kraft för ma fick vetskap vad jag gjorde med a-kassan.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Misstaget som du gör är att du förmodar att de där tre optionerna skulle fungera heltäckande som potentiella förklaringsmodeller. Svaret är förmodligen betydligt mer komplext än så, och går inte att koka ner till att folk är lata, korkade eller bekväma. Snarare får man se till hur konjunkturen på arbetsmarknaden ser ut, och om det finns ett överflöd av jobb som står till buds eller inte. I sämre tider kan det helt enkelt handla om otur. Sedan finns det personer som är sjuka fysiskt eller psykiskt (depression, bipolaritet, schizofreni, psykos osv) och därmed misslyckas med att leva upp till samhällets krav och förväntningar. En annan förklaring är att folk är desillusionerade av såväl företagen som staten och helt enkelt inte har lust med att dra sina strån till stacken, då man inte sympatiserar med "systemet". Sådana personer hyser ofta anarkistiska eller nihilistiska uppfattningar. De är kapabla till att jobba, men lever efter devisen att "enda sättet att krossa systemet är att bojkotta det" osv. Istället för att jobba så hemfaller denna typen istället inte sällan åt utsvävningar på det kriminella planet och försöker försörja sig som typ langare och dyl.
Senast redigerad av kretinsky7 Igår kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in