Citat:
Det är fullt möjligt. SJ-växlarens och Gladhs beskrivningar av lastbilen har ju flera beröringspunkter, exempelvis dekalerna på sidan och att det rör sig om en äldre lastbil. SJ-växlaren associerade till en Bedford, medan Gladh mycket riktigt nämnde Opel Blitz.
Kan det ha varit så att det även är samma lastbil som Gladh vittnade om i sitt förhör? Gladh menade på att lastbilen var av modell liknande Opel Blitz från 60-talet och lastbilen tillhörande mannen i spaningsuppslaget var just en Opel Blitz ifrån 60-talet. Dock vittnade Gladh om att bilen var i mycket dåligt skick och hade brädor av trä där bak.
Gladh nämner inte att mannen ifråga ska ha varit kund i hans lumpbod, medan mannen i spaningsuppslaget menar på att han brukade åka runt och anskaffa skrot för att sedan renovera och sälja.
Gladh nämner inte att mannen ifråga ska ha varit kund i hans lumpbod, medan mannen i spaningsuppslaget menar på att han brukade åka runt och anskaffa skrot för att sedan renovera och sälja.
Bilar är inte mitt område alls, men när jag jämför bilder tycker jag mig se likheter mellan de olika märkena.
Bedford från 1965: https://static.blinto.se/object/image/big/big_206876_2476666.jpg?time=1728310174&_gl=1*15lbe 30*_gcl_au*NDI2MTkwMDU4LjE3NjY0MzQyNzY.
Opel Blitz från 1960:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Opel_Blitz_truck_%281960%29_at_Schaffen-Diest_in_2015.JPG
Visserligen finns det även uppgifter som går isär, bland annat färgen på bilen (grön respektive gråblå).
Angående att Gladh menar att bilen var i dåligt skick, medan den bil som anträffades var "uppsnyggad" finns det flera möjliga förklaringar. Antingen kan Gladh ha observerat helt annan lastbil eller så kan lastbilsägaren ha reparerat och snyggat till bilen någon gång under perioden efter början av juni och slutet av november då han anträffas på Malmskillnadsgatan. Det senare vore självklart tänkvärt.
Polisen noterade även att runda dekaler på den upphittade lastbilens dörrar hade målats över. Den detaljen rimmar väl med de runda dekaler som SJ-växlaren berättade om, förutom att de vid hans iakttagelse inte var övermålade.