Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 12:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Nej, dödlighet i USA är mycket högre bland personer i arbetsför ålder än i andra jämförbara länder.

"Working-age US adults are dying at far higher rates than their peers from high-income countries, even surpassing death rates in Central and Eastern European countries, and midlife mortality rates in the UK are not great either."

https://newatlas.com/health-wellbeing/working-age-us-adults-mortality-rates/

Låter som fake news från demokraterna.
Citera
2025-12-23, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Intressant fråga, och vore roligt att se om det finns några undantag från en förväntad avtagande kurva.

Vi I Sverige har ju inga direkt uppenbara anledningar till det, till skillnad från exempelvis länder som deltog i ww2, som bör haft en tydlig dipp I manliga överlevare födda 1918-1928.

Borde ju kunna gå att hitta, siffran är enkel egentligen om statistiken förs på födelseår på döda, blir ju bara en kvot på levande/födda och ger en procentsats.

Hur tar man hänsyn till invandring här? Antar att man får antingen bortse från utlandsfödda helt eller räkna det som att de vore födda här.

Borde vara enkelt att räkna ut ja, men måste förstås korrigeras för invandring och utvandring. Annars blir det missvisande. Gör man det inte underskattas dödligheten eftersom invandringen varit långt högre än utvandringen. Dvs många av de levande födda ett visst årtal är inte födda i Sverige.
Citera
2025-12-23, 12:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Här har du rätt. Jag var själv skeptisk till mina uträkningar då dom inte gick riktigt ihop med mina erfarenheter, tycker ändå 90% låter lite mycket?

Jag vet inte. Drygt 8% döda fram till 50. Cirka 10% döda vid 55. Kanske inte så orimligt ändå då det inkluderar alla dödstal ackumulerat. Sjukdom, olyckor, självmord etc.

Skulle vara intressant att veta hur många i min gamla högstadieklass som fortfarande lever. Men har jag ju bytt umgänge sen den tiden. Har väl morsat på en del, men också allt.
Citera
2025-12-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet inte. Drygt 8% döda fram till 50. Cirka 10% döda vid 55. Kanske inte så orimligt ändå då det inkluderar alla dödstal ackumulerat. Sjukdom, olyckor, självmord etc.

Skulle vara intressant att veta hur många i min gamla högstadieklass som fortfarande lever. Men har jag ju bytt umgänge sen den tiden. Har väl morsat på en del, men också allt.

Nu går jag of topic men här är du inne på något riktigt intressant. Har också till och från undrat vad det blev av alla man gick i grundskolan med? Sista minsta livstecken från någon i grundskolan var när det visade sig att en vän till mig hade stött på en person från min klass. Men det var många långa år sedan.
Citera
2025-12-23, 12:48
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Är detta riktiga eller uppskattade siffror? Låter ju sjukt att 2 per skolklass redan är döda vid 50. Men å andra sidan, när jag tänker på det, vet jag väl om 5 döda från min årgång I högstadiet, och vi var 6 klasser. 1 självmord, 2 sjukdom, 2 olyckor.
Jag är inte 50 och kan ha missat någon så kan ju stämma.
Citera
2025-12-23, 12:57
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Det stämmer inte enligt Sveriges dödbok. Enligt Sveriges dödbok har 5 519 personer, födda 1972, avlidit fram t.o.m. sista december 2024. Tror siffran 10 329 avser döda + utvandrade. Siffran 96,90% kvarlevande 1972, som nämns i ett inlägg, stämmer bättre överens med siffran på döda.

Är medveten om att i siffran 5 519 ingår invandrade personer. Tror inte vi kan få fram den exakta siffran på kvarlevande födda 1972 då många utvandrades vidare öden är okända.

Gick inte att söka på Sverige som födelseland i dödsboken, men däremot födelselän. Så jag sökte länsvis för födda 1972 och summerade. Siffran blir då 4 796 svenskfödda döda fram till och med 2024.

Med 101 944 svenskfödda levande och 4 796 svenskfödda döda med födelseår 1972 ger 4,5% avlidna. Borde komma väldigt nära det exakta värdet i %.
Citera
2025-12-23, 12:59
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Tråkigt. Så cirka 20% av din klass har avlidit redan? Ja, livet är inte rättvist alla gånger.
Har fått en känsla av att många tror de kommer leva till 83+ eftersom medellivslängden är 83 år och anses öka. Det man inte har koll på är spridningen.

När jag som "bara" är 50 plus tycker att mina jämnåriga dör som käglor runt omkring mig är det inte så konstigt som jag först tyckte.
3 fr högstadiet, 3 fr gymnasiet 😭
Citera
2025-12-23, 13:06
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Har fått en känsla av att många tror de kommer leva till 83+ eftersom medellivslängden är 83 år och anses öka. Det man inte har koll på är spridningen.

När jag som "bara" är 50 plus tycker att mina jämnåriga dör som käglor runt omkring mig är det inte så konstigt som jag först tyckte.

Hur är spridningen runt medellivslängden?
Gissar att vi har en rätt hög peak mellan 70-90 med en snabbt avtagande kurva uppåt (få blir 100) och en långsammare avtagande kurva nedåt. (folk kan dö när som helst i livet nedåt)

Vore intressant med en graf.

Edit: hittade en. Den var för världen men var precis som förväntat, minus att när vi räknar hela världen får vi en jättespik på nyfödda. Antar att den spiken finns i Sverige med men är klart lägre.
https://ourworldindata.org/grapher/annual-deaths-by-age
Senast redigerad av negerbarn 2025-12-23 kl. 13:10.
Citera
2025-12-23, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur är spridningen runt medellivslängden?
Gissar att vi har en rätt hög peak mellan 70-90 med en snabbt avtagande kurva uppåt (få blir 100) och en långsammare avtagande kurva nedåt. (folk kan dö när som helst i livet nedåt)

Vore intressant med en graf.

Edit: hittade en. Den var för världen men var precis som förväntat, minus att när vi räknar hela världen får vi en jättespik på nyfödda. Antar att den spiken finns i Sverige med men är klart lägre.
https://ourworldindata.org/grapher/annual-deaths-by-age

Denna är för USA och innehåller det du efterfrågar. https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Har man långtråkigt kan man göra ett excel-diagram.
Citera
2025-12-23, 15:46
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så man tar läkemedel för att dö snabbare? Hur går det ihop med vår ökande levnadstid?

Antar att du även vet att 5G dödar oss i förtid, liksom vaccin och kunskap.
Nej det gör jag inte, din jävla idiot.

Jag och många andra har känt människor som dött till följd av läkemedel.

Du har huvudet i arslet som inte förstår något kring de andra sjukdomar, olyckor mm som orsakade dödsfall förr. Att de tagits bort innebär inte att mediciner är ofröiga mirakelpiller.
Citera
2025-12-23, 15:55
Medlem
Citat:
Är detta riktiga eller uppskattade siffror? Låter ju sjukt att 2 per skolklass redan är döda vid 50. Men å andra sidan, när jag tänker på det, vet jag väl om 5 döda från min årgång I högstadiet, och vi var 6 klasser. 1 självmord, 2 sjukdom, 2 olyckor.
Jag är inte 50 och kan ha missat någon så kan ju stämma.

Finns ju även, sorgligt nog, de som dör innan skolålder, och som man därför troligen inte blir medveten. Inte många förstps, men första året i livet är barn extra känsliga, och var ännu mer så för 40-50 år sedan. Hade t.ex. en klasskamrat som skulle haft en storebror, men som dött något år gammal.
Citera
2025-12-23, 16:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu är detta siffror från USA men de bör inte skilja sig alltför mycket från svenska.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Som du ser finns det ingen tydlig brytpunkt utan människor börjar dö redan i unga år och med en ganska jämn acceleration, med ungefär en fördubbling var tionde år.
Då är det USA du talar om, där opioidkrisen och corona dödat 100.000-tals yngre.

Oavsett så dubblas USAs dödssiffra efter 70, sedan dubblas den vid 80, sedan dubblas den vid 87, sedan dubblas den vid 93.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in