Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 18:04
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Varför har du utelämnat lever i Sverige i andra tabellen?

Därför att jag överlåter åt er läsare att tänka själv och kolla i länkarna.
Citera
2025-12-22, 18:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ju äldre man blir desto fler i bekantskapskretsen faller bort. Duggar tätt häromkring nu.

Man vet ju aldrig när ens liv tar slut, vore dumt att inte spara, bara låna och slösa. En dag står man där med bara garantipension och får äta gröt. Men valet är ju fritt.

Jo och det är väl just efter 50 som detta blir allt mer tydligt. Då börjar leden tunnas ut på riktigt.

Jo men att spara gör väl ingen glad. Bättre att spendera och leva livet fullt ut. För exakt man vet ju aldrig när det är finito.
Citera
2025-12-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår. Jag känner inte till något missbruk bland de jag tänker på.

Du missbrukar ju covid-vacciner.
Citera
2025-12-22, 18:55
Medlem
Citat:
En fråga som jag gått omkring och burit på länge.

Jag är drygt 50 år gammal och lever väl lite som vem som helst.

Senaste åren har flera av mina ungefär jämnåriga vänner gått bort i olika sjukdomar. Cancer är vanligast, men även fall av stroke och ALS. Det är så illa att det faktiskt börjar kännas tunt i leden. Undrar därför hur vanligt det är att dö "ung" i olika sjukdomar. Senaste åren känns lite som att folk dött som käglor.

Har sökt på SCB men inte direkt funnit något svar.

Hur många som föddes år 1970, 1971....(osv), -1978 och 1979 är fortfarande kvar i livet?

Det enda jag lyckas hitta är hur många invånare vi har som är födda respektive år, men det säger mig ju inget eftersom jag inte vet hur många de var från början. Sen har det ju skett invandring och utvandring.

Tycker det är konstigt om inte denna statistik skulle gå att få fram på något vis.

Går och funderar på om och när det blir min tur. När man läser trådar om ekonomi och pensionssparande känns det som att alla förväntar sig att bli 80-90 år. Det pratas om sparande, löneväxlingar och fonder. Sen ligger döden alldeles runt hörnet. Väcker vissa existensiella frågor inom mig, som om man helt enkelt inte borde leva mer medan man kan. Dvs, hur många kommer inte ens att uppnå pensionsåldern i Sverige?

Vill även förtydliga att ingen av de personer jag refererar till ovan har levt direkt ohälsosamt. Ingen har rökt exempelvis eller burit på extrem övervikt osv.
Var inte det typ det du frågade i denna trådstarten?
Citat:
Har en undran.
Har sökt och googlat, men söker info om hur många procent av respektive åldersgrupp som fortfarande är i livet.
Säg födda 1940 -40% kvar i livet
Födda 1945 - 45% kvar i livet, 1950 x% kvar i livet osv. Hittar alltså bara på siffrorna ovan, men är alltså bara exempel.

Finns det någon sida där jag kan hitta denna info?

Där svarade jag:
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Kvarlevande per 100 000 levande födda
https://www.statistikdatabasen.scb.se/sq/163744

För åren du efterfrågade blir ju svaret...
Kod:
Födelseår      Andel av årskullen kvar i livet
1970           96,46 %
1971           96,70 %
1972           96,90 %
1973           97,08 %
1974           97,26 %
1975           97,39 %
1976           97,52 %
1977           97,66 %
1978           97,78 %
1979           97,90 %
1980           98,01 %
Citera
2025-12-22, 18:55
Medlem
Matadhamsters avatar
Jag är såpass isolerad att jag sällan får höra vilka som har gått bort men ett mycket stort antal människor har iallafall avslutat sina liv. Jag är mellan 40-45 så självmord känns spontant som den vanligaste dödsorsaken. Oftare är det människor yngre än mig, än äldre också.

Människors liv fortsätter i deras egna vardagslunk men det finns några enstaka människor jag undrar hur det gick för i livet. Tiden som gått är såpass mycket att jag inte vet om det gör någon skillnad huruvida de lever eller är döda.

Det jag däremot tycker är att en del hade kunnats rensa luften om de bar på saker, åtminstone när det gäller mig samtidigt som jag såklart förstår att det nog var bland det minst viktiga för dem.

Jag har otroligt svårt att släppa en killes död. Tror inte någon lyckats nagla sig så hårt fast i mitt medvetande trots att så många andra ögen varit djupt beklagliga och olyckliga.

Vi ska alla dö och ju längre vi själva lever kvar, ju föer dödsfall får vi uppleva. Man har inte garantier för att man vaknar även imorgon eller om en vecka.
Citera
2025-12-22, 19:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Var inte det typ det du frågade i denna trådstarten?

Där svarade jag:

För åren du efterfrågade blir ju svaret...
Kod:
Födelseår      Andel av årskullen kvar i livet
1970           96,46 %
1971           96,70 %
1972           96,90 %
1973           97,08 %
1974           97,26 %
1975           97,39 %
1976           97,52 %
1977           97,66 %
1978           97,78 %
1979           97,90 %
1980           98,01 %

Tack! Börjar nog bli dement också ! Noterar dock att siffrorna skiljer sig rätt ordentligt åt. Är det någon korrigering för invandring/utvandring som diffar?
Citera
2025-12-22, 20:12
Medlem
Lillarapunzels avatar
Intressant statistik! Håller både med, och inte riktigt. Många blir faktiskt betydligt äldre idag än i tidigare generationer, att bli 90 är exempelvis inte alls ovanligt idag. Jag har exempelvis en hel hög med släktingar som blivit 90 eller 90+. Så var det inte alls i tidigare generationer, även om många blev iaf 75-80 år även där. Samtidigt är det tyvärr många unga som går bort av diverse anledningar också. Apropå det som någon nämnde tidigare i tråden att i snitt 3 personer i varje klass tyvärr skulle ha gått bort vid 50 år, så har det tyvärr passerat redan för mig, och då är jag ändå bara mellan 25-30 år. I mitt fall är det redan uppe i 4 personer. En av en mycket svår och ovanlig typ av cancer redan som tonåring, en av en svår blod/blödarssjukdom i 20 års åldern, och två det senaste året av hjärtsjukdom respektive psykisk ohälsa. Oerhört tragiskt.
Citera
2025-12-22, 20:51
Medlem
Public Enemys avatar
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1jsfiml/sveriges_befolkningspyramid_18602024/
Citera
2025-12-22, 21:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det börjar nog avlidas i mindre skala kring 50 och sedan accelererar det kring 73-75 enligt vad jag noterat i min omgivning, men även rätt skruttiga personer kan enkelt leva till 82-85 numera tack vare medicinering. 90 blir inte särskilt många som blir och 100 är oerhört ovanligt.

Att unga 5-16 dör är extremt ovanligt och jag kan minnas en avliden på mina 9 grundskoleår, i alla skolor jag gick.
Antalet om når 90+ har ökat starkt senaste 50 åren.

Från Gemini AI:
"Antalet 90-plussare i Sverige ökar markant och är den åldersgrupp som växer snabbast procentuellt sett enligt SCB. Det finns nu över 100 000 personer över 90 år, mer än dubbelt så många som för 50 år sedan, en trend som förväntas fortsätta. Denna utveckling drivs av en stadigt ökad medellivslängd."
Citera
2025-12-22, 21:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det börjar nog avlidas i mindre skala kring 50 och sedan accelererar det kring 73-75 enligt vad jag noterat i min omgivning, men även rätt skruttiga personer kan enkelt leva till 82-85 numera tack vare medicinering. 90 blir inte särskilt många som blir och 100 är oerhört ovanligt.
Nu är detta siffror från USA men de bör inte skilja sig alltför mycket från svenska.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Som du ser finns det ingen tydlig brytpunkt utan människor börjar dö redan i unga år och med en ganska jämn acceleration, med ungefär en fördubbling var tionde år.
Citera
2025-12-22, 21:30
Medlem
Invandringen till Sverige är betydligt större än utvandring av personer födda i Sverige.
Statistiken kan därför bli missvisande om man jämför hur många som är födda i Sverige ett visst årtal med hur många som har det som födelseår och fortfarande lever.

Vet dock inte hur statistiken man tog fram var sorterad.
Citera
2025-12-22, 21:45
Medlem
Nu är jag ungefär tio år yngre, men de som dött från 80-talet (som jag vet) är pga överdoser,självmord, mord eller kört ihjäl sig narkotika/alkoholpåverkad. Jag vet två som dött av cancer. Och snart börjar det väl rassla in. Tycker mig se en trend i dödsannonserna, 20-40 talister och 60-70-talister Vi stoppar ju i oss extremt mycket sämre föda än våra äldre släktingar. Hur många 20 åringar är inte tjockisar? Samt hypen från sociala medier så kvinnor botoxar sig till förbannelse och männen dopar sönder sig. Tur man slapp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in