Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 07:30
Medlem
Du får inte glömma att folk invandrar och utvandrar
Citera
2025-12-23, 07:41
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Födda i Sverige 1972:
112 273 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101G/BefUtvKon1749/table/tableViewLayout1/

Antal 52-åringar (födda i Sverige) som lever år 2024:
101 944 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0701/LivslUtbFland/table/tableViewLayout1/

Antal 52-åringar som lever i Sverige totalt år 2024:
134 529 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0701/LivslUtbFland/table/tableViewLayout1/

Av de 112 273 som föddes i Sverige 1972 hade 10 329 hunnit dö till år 2024 = drygt var tionde person (om jag räknat rätt).

Det stämmer inte enligt Sveriges dödbok. Enligt Sveriges dödbok har 5 519 personer, födda 1972, avlidit fram t.o.m. sista december 2024. Tror siffran 10 329 avser döda + utvandrade. Siffran 96,90% kvarlevande 1972, som nämns i ett inlägg, stämmer bättre överens med siffran på döda.

Är medveten om att i siffran 5 519 ingår invandrade personer. Tror inte vi kan få fram den exakta siffran på kvarlevande födda 1972 då många utvandrades vidare öden är okända.
Citera
2025-12-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilpericus
Det stämmer inte enligt Sveriges dödbok. Enligt Sveriges dödbok har 5 519 personer, födda 1972, avlidit fram t.o.m. sista december 2024. Tror siffran 10 329 avser döda + utvandrade. Siffran 96,90% kvarlevande 1972, som nämns i ett inlägg, stämmer bättre överens med siffran på döda.

Är medveten om att i siffran 5 519 ingår invandrade personer. Tror inte vi kan få fram den exakta siffran på kvarlevande födda 1972 då många utvandrades vidare öden är okända.

Så runt 95% av 72`orna still going strong.
Citera
2025-12-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt statistiken ovan dör 98,5% av personerna innan de fyllt 100 år. Är ni flera i kompisgänget är det ungefär lika stor sannolikhet att ni alla blir över 100 år som att någon av er vinner storvinsten på Euro jackpot - inte jättehög...
Oddsen är rätt låga. Synd att jag missar partyt efter jordfästningen.
Citera
2025-12-23, 08:17
Medlem
Inte intressant observation som jag för ett tag gjordes uppmärksam på är att antalet dödsfall i cancer ökade o ökade. Men sen 1992 började det minska. Oklart varför.

Likaså prostata o bröstcancer dog det massor av folk av. Tydligen så dör inte folk av det utan med det. Från att ha varit dödliga sjukdomar är det numera kroniska sjukdomar. Utvecklingen går framåt.
Citera
2025-12-23, 08:23
Medlem
heliotrops avatar
1970 här.Av de jag gick i skolan med i samma klass (grund, gymnasium) ser det ut så här

5 har dött i cancer
1 har dött i hjärtinfarkt (var ute och sprang häromåret, föll bara ner tydligen)
😢😭😢😭😢
En har fått parkinson. 😭

Vi träffas regelbundet ett gäng från högstadiet. Och förra året var det 25års - återträff för gymnasieklassen.
Tyvärr blir samtalsämnena nuförtiden även "Visste du att Henrik dog i julas?"

Fy fan.
Citera
2025-12-23, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
1970 här.Av de jag gick i skolan med i samma klass (grund, gymnasium) ser det ut så här

5 har dött i cancer
1 har dött i hjärtinfarkt (var ute och sprang häromåret, föll bara ner tydligen)
😢😭😢😭😢
En har fått parkinson. 😭

Vi träffas regelbundet ett gäng från högstadiet. Och förra året var det 25års - återträff för gymnasieklassen.
Tyvärr blir samtalsämnena nuförtiden även "Visste du att Henrik dog i julas?"

Fy fan.

Tråkigt. Så cirka 20% av din klass har avlidit redan? Ja, livet är inte rättvist alla gånger.
Har fått en känsla av att många tror de kommer leva till 83+ eftersom medellivslängden är 83 år och anses öka. Det man inte har koll på är spridningen.

När jag som "bara" är 50 plus tycker att mina jämnåriga dör som käglor runt omkring mig är det inte så konstigt som jag först tyckte.
Citera
2025-12-23, 10:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Så runt 95% av 72`orna still going strong.

Nja tror verkliga siffran ligger på drygt 90%. Det andra sättet som anger 95% tar inte hänsyn tillbinvandrade personer som "fyller på" i ålderskategorin.
Citera
2025-12-23, 10:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Den här länken från USA var pedagogisk och enkel att förstå.

Skulle även jag gissa på att de svenska siffrorna är jämförbara.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Tredje kolumnen visar hur många procent som återstår av varje ålderskategori. Vid ungefär 55 år har 10% lämnat in.
Citera
2025-12-23, 11:04
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Den här länken från USA var pedagogisk och enkel att förstå.

Skulle även jag gissa på att de svenska siffrorna är jämförbara.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Tredje kolumnen visar hur många procent som återstår av varje ålderskategori. Vid ungefär 55 år har 10% lämnat in.

Nej, dödlighet i USA är mycket högre bland personer i arbetsför ålder än i andra jämförbara länder.

"Working-age US adults are dying at far higher rates than their peers from high-income countries, even surpassing death rates in Central and Eastern European countries, and midlife mortality rates in the UK are not great either."

https://newatlas.com/health-wellbeing/working-age-us-adults-mortality-rates/
Citera
2025-12-23, 11:41
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
En fråga som jag gått omkring och burit på länge.

Jag är drygt 50 år gammal och lever väl lite som vem som helst.

Senaste åren har flera av mina ungefär jämnåriga vänner gått bort i olika sjukdomar. Cancer är vanligast, men även fall av stroke och ALS. Det är så illa att det faktiskt börjar kännas tunt i leden. Undrar därför hur vanligt det är att dö "ung" i olika sjukdomar. Senaste åren känns lite som att folk dött som käglor.

Har sökt på SCB men inte direkt funnit något svar.

Hur många som föddes år 1970, 1971....(osv), -1978 och 1979 är fortfarande kvar i livet?

Det enda jag lyckas hitta är hur många invånare vi har som är födda respektive år, men det säger mig ju inget eftersom jag inte vet hur många de var från början. Sen har det ju skett invandring och utvandring.

Tycker det är konstigt om inte denna statistik skulle gå att få fram på något vis.

Går och funderar på om och när det blir min tur. När man läser trådar om ekonomi och pensionssparande känns det som att alla förväntar sig att bli 80-90 år. Det pratas om sparande, löneväxlingar och fonder. Sen ligger döden alldeles runt hörnet. Väcker vissa existensiella frågor inom mig, som om man helt enkelt inte borde leva mer medan man kan. Dvs, hur många kommer inte ens att uppnå pensionsåldern i Sverige?

Vill även förtydliga att ingen av de personer jag refererar till ovan har levt direkt ohälsosamt. Ingen har rökt exempelvis eller burit på extrem övervikt osv.

Intressant fråga, och vore roligt att se om det finns några undantag från en förväntad avtagande kurva.

Vi I Sverige har ju inga direkt uppenbara anledningar till det, till skillnad från exempelvis länder som deltog i ww2, som bör haft en tydlig dipp I manliga överlevare födda 1918-1928.

Borde ju kunna gå att hitta, siffran är enkel egentligen om statistiken förs på födelseår på döda, blir ju bara en kvot på levande/födda och ger en procentsats.

Hur tar man hänsyn till invandring här? Antar att man får antingen bortse från utlandsfödda helt eller räkna det som att de vore födda här.
Citera
2025-12-23, 11:47
Medlem
Citat:
Nja tror verkliga siffran ligger på drygt 90%. Det andra sättet som anger 95% tar inte hänsyn tillbinvandrade personer som "fyller på" i ålderskategorin.

Här har du rätt. Jag var själv skeptisk till mina uträkningar då dom inte gick riktigt ihop med mina erfarenheter, tycker ändå 90% låter lite mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in