Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Tja, Schweiz och Sverige ligger bägge i topp när det gäller hushållsskulder. Om jag inte minns fel ligger Schwiez dessutom högre.
Total skuld per capita korrelerar ganska väl med BNP/Capita. Så Schweiz ligger troligen aningen högre när det gäller total skuld/capita.
Total skuld fördelas på:
* Offentlig skuld. Stat, kommun etc.
* Företags upplåning.
* Hushållens upplåning.
Sedan är det bara en fråga om hur total skuld fördelas på dessa 3.
Själv ser jag ingen som helst fördel med att det offentliga är mycket skuldsatt. Utan det är bättre att företag och hushåll sitter på skulderna. Dom är mer ansvarstagande.
Och företagen kan inte vara hur skuldsatta som helst. Och då trillar det mesta av skulderna i samhället på hushållen.
Men som jag brukar lyfta fram så är hushållens ganska lågt belånade i relation till tillgångarna. Ca 17% "belåningsgrad". Sedan sprider detta mellan olika hushåll. Dels har vi storsparare med stora tillgångar. Dels har vi patologiska slösare som bara kan bo i HR och gör slut på vartenda öre innan nästa lön/bidrag betalas ut.
Det är få hushåll som är på negative equity. Det begränsar sig till studenter och nyexade med CSN-lån som inte ännu sparat ihop till positiva tillgångar. Det brukar ta något år. Så nästan alla hushåll har skulder som är klart mindre än tillgångarna. Långivare med undantag av CSN går inte med på att låna ut annars. Av okänd anledning brukar de som ojar sig över hushållens skulder ha föreställningar om att hushåll sitter med negative equity.
Att hushållen har hög skuldsättning i kr är inte ett problem, så länge belåningsgraden är låg. Och under de kriser som varit de senaste 30 åren har det inte heller märkts att hushållen haft nämnvärda problem. Långivarnas kreditförluster för utlåning till hushåll är också närmast försumbar. Även vid kriser.
Den riskabla utlåningen är till företag. Det är där kreditförlusterna uppstår. Men så åker dom på högre ränta också. Som jag visat exempel på kan bostadsbyggprojekt åka på 12% ränta. Stor skillnad mot hushållens boräntor som är 2-3%.
Det med att en del ojar sig över att svenska hushållen är så skuldsatta är nog bara en känslobaserat ojande. Jag har inte sett någon som gjort en rationell analys och kunna peka på något bekymmer.
Här är en genomgång av prof Lars EO Svensson:
https://ekonomistas.se/2025/11/17/svenska-hushalls-skulder-ar-inte-for-hoga-se-pa-soliditet-och-likviditet-inte-skuldkvoten/
Den som har uppfattningen att hushållens skulder är för höga kan ju läsa igenom denna och se om ni hittar något FEL. Inte att det känns fel utan att det finns ett fel.