Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag har funderat på om lösningen på drönarproblemet kanske bara är mer pansar än vad drönare klarar av?
Ju större måltavla du bygger desto mer resurser kan fienden lägga på att slå ut den. Smart målsökning på drönare kan slå ut radarantenner och allt annat som oundvikligen måste sticka upp ur detta pansar. I värsta fall får man använda kärnvapen som Sovjet avsåg göra mot USA:s hangarfartyg.
Citera
2025-12-23, 08:04
Medlem
proconsuls avatar
100 gånger bättre? Eller hur. Jävla idiot.
Citera
2025-12-23, 08:08
Medlem
PungiMunninens avatar
Är det verkligen så smart med stora skepp längre? Jag hörde av en militär expert att Kina och Rysslands supersoniska missiler (jag utgår från att Ryssland fått tekniken av Kina, no way att Ryssland lyckats utveckla dem själva) gör hangarfartyg och enorma skepp till flytande måltavlor.

Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Påminner mig om någon intervju med Trump för en tid sedan, där han sedvanligt ordbajsade om sin beundran för de stora slagskeppens tid.

Med tanke på hur inavlade houtirebeller i öknen med hjälp av drönare och missiler lyckas skapa panik på Hangarfartyg och få flygplanen att störta ned i vattnet och det ovan så tror jag deras tid är över.

Med tanke på moderna missiler och drönare tror jag mer på ubåtar och drönare. Min teori är att framtidens krig kommer bestå av mini-hangarfartyg för drönare och drönar-baserad stridsföring med speciella teknikerförband. Saab snickrar på iden om att nya flygplan skall vara flygande drönarkommando-centraler.
Senast redigerad av PungiMunninen 2025-12-23 kl. 08:15.
Citera
2025-12-23, 08:09
Medlem
Barbus avatar
Kommer vara nya Ticonderogas, inte slagskepp. Dvs cruisers med stor missil, laser och drönarkapacitet.
Citera
2025-12-23, 08:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Stora projekt planeras för under årtionden, precis som du skriver, så Frågan är väl snarare hur du tänker.

Varför skulle just Trump, av alla andra presidenter fungera annorlunda, han gör exakt samma projektering som alla andra.
Exakt samma…? Knappast. Det byggs inga gigantiska slagskepp av goda anledningar. Man insåg nämligen redan för 80 år sen att dessa kolosser tvingas ägna det mesta av slagkraften till att försvara det egna fartyget mot angrepp. Jagare, korvetter, u-båtar och små snabbrörliga fartyg är det som efterfrågas vid sidan av hangarfartygen. Inom kort är enorma slagskepp på 40-50 tusen ton än mer otidsenliga, svärmar av hundratals obemannade undervattensdrönare är snart verklighet i sjöstrider.

Trump är en fjant som förtvivlat gärna vill uppkalla en fartygsserie efter sig själv. Troligtvis i vetskap om att det sannolikt aldrig blir några krigsskepp som bär namnet USS Donald Trump annars.
Citera
2025-12-23, 08:12
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Nu när det går så snabbt med AI är väl frågan snart om den här typen av fordon kommer vara relevanta för krig när de är klara.
Det är väl en tidsfråga innan det finns supersnabba AI styrda ubåtar som sänker dessa bjässar i ett nafs?
Finns inte risken att det blir som med zeppelinare? Enorma dyra projekt som blev stora pricktavlor.

Är väl skitsamma hur de effektiva eller aktuella de är sålänge försvarsindustrin får cash.
Citera
2025-12-23, 08:34
Medlem
Salcinns avatar
Trump lever fortfarande i dåtiden. Slagskeppens tid är förbi. Totalt bortkastade pengar då det räcker med 1-2 välinriktade torpeder/undervattensdrönare för att göra dem odugliga. Fungerar säkert utmärkt emot okvalificerade motståndare som venezuela men mot andra länder är det bara en dödsfälla för alla ombord.
Citera
2025-12-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Lovade inte den orangea clownen att sänka USAs galopperande statsskuld? Genom att köpa en massa nya vapen, till världens redan starkaste militär, så ökar han skulden ännu snabbare.

Jag antar att han finansierar detta genom tullar + avskaffande av subventioner för medicinsk vård åt 70 miljoner amerikaner....

Angående frågan så är det väl svårt att ha åsikter om något som inte finns utan bara är en fantasi inuti Trumps huvud. Men jag delar din uppfattning att stora extremt dyra fartyg är sårbara för ukrainska havs drönare...

Den Amerikanska militärens tid är förbi, förfallet har pågått länge. Det är mest en potemkinkuliss vid det här laget.

Sedan är ju frågan hur Trump skall finansiera dessa skepp.
Citera
2025-12-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
USA kommer att bygga nya enorma krigsfartyg vars like aldrig tidigare skådats:

https://www.nytimes.com/live/2025/12/22/us/trump-news

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxRMg0/trump-ska-bygga-slagskepp?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Vad tror vi om den här nya fartygstypen? Vilka förmågor kommer den att få? Laser har nämnts! Hur mycket adderar den till USA:s dominans över världshaven?

Är inte de stora slagskeppens tid förbi?

Och vad tror vi om prislappen för ett skepp? Jämfört med jagare av Zumwalt-klass (typ 75 miljarder kronor) så borde styckepriset landa nivåer av BNP för ett bättre afrikanskt land.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zumwalt-klass?wprov=sfti1#

https://en.wikipedia.org/wiki/Zumwalt-class_destroyer?wprov=sfti1#

(Ja, Rysslands sorgesamma försök att ge lite attityd till ett svunnet imperium behöver vi inte diskutera här. Den flottan har fullt sjå att freda sig från ukrainska vattenskotrar.)

Jag kan inte så mycket om slagskepp men det känns väldigt gammaldags, och måste binda upp resurser.
Citera
2025-12-23, 08:58
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Klassen heter TRUMP CLASS

Och båten kommer vara lika flexibel i strid som trump är på dansgolvet. Det kommer bli bra det här
Citera
2025-12-23, 09:00
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Den Amerikanska militärens tid är förbi, förfallet har pågått länge. Det är mest en potemkinkuliss vid det här laget.

Sedan är ju frågan hur Trump skall finansiera dessa skepp.

Som han finansierat hela sin "karriär". Genom lögner, bedrägerier och stjäla från de svagare.
Citera
2025-12-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Trumpen vill alltså satsa på bemannade farkoster samtidigt som övriga världen satsar på obemannade farkoster. Trump är enbart ute efter att hans namn ska stå med i historieböckerna.

Kina bygger moderna skepp: "Haha, Kina slår Trump på fingrarna!"
Trump bygger ännu modernare skepp "Haha, skepp behövs ju inte!.."

https://www.businessinsider.com/china-outpacing-us-shipbuilding-top-indopacom-admiral-says-2025-4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in