Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte riktigt det jag är ute efter. Jag är ute efter hur många som fortfarande är i livet av de som föddes för respektive årtal.

Ja men det är ju många
Citera
2025-12-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Börjar närma mig 50 och mina bekanta i samma ålder har dött av att hjärtat slutade slå. Mycket alkohol eller missbruk av diverse skit från apoteken är en gemensam nämnare.

Runt 50? Det är ju extremt tidigt och oroväckande. Jag känner oxå ett gäng under 50. Cancer och självmord
Citera
2025-12-22, 23:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu är detta siffror från USA men de bör inte skilja sig alltför mycket från svenska.

https://www.cdc.gov/nchs/data/vsrr/vsrr031-tables.pdf?utm_source=chatgpt.com

Som du ser finns det ingen tydlig brytpunkt utan människor börjar dö redan i unga år och med en ganska jämn acceleration, med ungefär en fördubbling var tionde år.

Bra och enkel statistik. Den har också bra överensstämmelse med de siffror som presenterades tidigt i tråden 8-9% har dött vid 52 års ålder. 1 av 10 har dött vid 55-56 års ålder ungefär. Jag tycker det är tänkvärda siffror, för jag tror många underskattar risken för att dö "ung". Jag har i alla fall gjort det. Sen förekommer garanterat ett visst mått av slumpen, men när flera personer i ens bekantskapskrets drabbas inom loppet av bara ett par år blir det väldigt påtagligt.
De jag har i åtanke har alltså inte omkommit i trafikolyckor, självmord eller droger, utan enbart sjukdomar.
Citera
2025-12-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Börjar närma mig 50 och mina bekanta i samma ålder har dött av att hjärtat slutade slå. Mycket alkohol eller missbruk av diverse skit från apoteken är en gemensam nämnare.

Diverse skit från apotek?
Citera
2025-12-22, 23:58
Medlem
Citat:
Tack för dina siffror!
Det var faktiskt fler än vad jag trodde. I snitt har alltså 3 i varje skolklass från den tiden avlidit. Kanske inte är så konstigt att jag känner som jag gör då? Att folk i 50-årsåldern coolar i betydande omfattning.

Tänk på att självmord är förutom trafikolyckor en vanlig dödsorsak, så säkert en del självmord i den statistiken.
Citera
2025-12-23, 00:01
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Diverse skit från apotek?
Tabletter som påverkar centrala nervsystemet. En dag stannar bara hjärtat eller andningen upphör. Otroligt många som inte förstår att man inte kan påfresta kroppen år ut, år in. Att man klarade sig i 20-30 år är inte samma sak som att det inte en dag kan ta livet av en.

Det är nog otroligt många som dör till följd av mediciner.
Citera
2025-12-23, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Tabletter som påverkar centrala nervsystemet. En dag stannar bara hjärtat eller andningen upphör. Otroligt många som inte förstår att man inte kan påfresta kroppen år ut, år in. Att man klarade sig i 20-30 år är inte samma sak som att det inte en dag kan ta livet av en.

Vad för mediciner tänker du på? Beror ju på vad för mediciner samt hur man hanterar dem.
Citera
2025-12-23, 00:16
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Vad för mediciner tänker du på? Beror ju på vad för mediciner samt hur man hanterar dem.
Jag vet inte så noga vilka coctails från apoteket folk levt på. Jag har väl endast känt två vad jag kan komma på nu, som dött till följd av mediciner. Den ena bör ha haft mediciner mot epilepsi i systemet. Fok brukar generellt bara säga att folk dött i sömnen eller att de överdoserat.

De som bara dött i sömnen gissar jag gjort det till följd av att de även ätit mediciner och tagit droger även om det inte var exakt när de dog som de hade något specifikt i kroppen.

Människor som äter mediciner regelbundet, lever kortare liv. Samtidigt så är somliga drabbade av sjukdomar som annars hade kunnat förkortat deras liv så att de gått bort tidigare än vad de gjorde, utan läkemedelsbehandlingar.
Citera
2025-12-23, 03:58
Medlem
Citat:
Ja, men att 1 av 10 inte blir mer än 50 år tror jag strider lite mot den allmänna uppfattningen.

Hur många uppnår ens den gamla pensionsåldern på 65 år?

Jag är född 1950. Alla mina kompisar i samma ålder kring den tiden lever fortfarande. Vi siktar samtliga på 100 år.
Citera
2025-12-23, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Så man tar läkemedel för att dö snabbare? Hur går det ihop med vår ökande levnadstid?

Antar att du även vet att 5G dödar oss i förtid, liksom vaccin och kunskap.
Citera
2025-12-23, 06:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag är född 1950. Alla mina kompisar i samma ålder kring den tiden lever fortfarande. Vi siktar samtliga på 100 år.

Enligt statistiken ovan dör 98,5% av personerna innan de fyllt 100 år. Är ni flera i kompisgänget är det ungefär lika stor sannolikhet att ni alla blir över 100 år som att någon av er vinner storvinsten på Euro jackpot - inte jättehög...
Citera
2025-12-23, 07:29
Medlem
Närmar mig 60. Rätt få under min ålder jag känt eller gått skola med har dött. Nästan ingen nära kompis. Kan säga att kanske runt 70% av de jag vet av är män som begått självmord, sen har du några olyckor och ytterst få av sjukdom. Påstås att barnen som är små i dag är överlag riktigt feta, så lär bli mycket fetmasprutor och kanske tidiga dödsfall relaterat till det i framtiden. Har själv kompisar som tar dylika sprutor i dag så det verkar vara lite av en epidemi.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-12-23 kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in