2025-12-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Grabbar, lev livet nu. Vem vet hur era liv ser ut om 30 år. Ni kanske inte ens existerar.
Det positiva med att bli äldre är väl att man spenderar mindre pengar, så även om pensionen är kass så gör det inte så mkt så länge man inte kvider.
Det där är ändå en aningens naiv synsätt. Även om du spenderar mindre pengar så är den allmänna pensionen extremt låg. Vem vet dessutom om du ens är attraktiv på arbetsmarknaden när du är +60, inte alls ovanligt att man blir utsparkad. Man kan både leva nu och samtidigt planera för en bra pension. Om man dessutom kan gå i pension vid 60 så är det bara bonus.
Citera
2025-12-22, 11:50
Medlem
Är mellan 45 och 50 och har 4,8 miljoner. Löneväxlar och har en bra tjänstepension samt har haft en bra utveckling på börsen. Målet är 10 miljoner, sedan checkar jag ut.
Citera
2025-12-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är mellan 45 och 50 och har 4,8 miljoner. Löneväxlar och har en bra tjänstepension samt har haft en bra utveckling på börsen. Målet är 10 miljoner, sedan checkar jag ut.

Nyfiken på vad du definierar som en bra tjänstepension?
Citera
2025-12-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Nyfiken på vad du definierar som en bra tjänstepension?
Vill inte skriva vilket jag har men exempelvis statligt anställda och bank har 6% upp till brytpunkten och 31-32% efter det. Privatanställda tjänstemän har 4,5% upp till brytpunkten och 30% därefter. Dessa och några till har de högsta avsättningarna.

Många kommun- och handelsavtal däremot har 4,5% och inget extra över brytpunkten. Ligger man på en lön över brytpunkten så blir det ganska stor skillnad på månatliga avsättningar beroende på avtal. Däremot är det givetvis bättre att ha 4,5% än ingenting alls.
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-12-23 kl. 00:52.
Citera
2025-12-23, 16:42
Medlem
Citat:
Vill inte skriva vilket jag har men exempelvis statligt anställda och bank har 6% upp till brytpunkten och 31-32% efter det. Privatanställda tjänstemän har 4,5% upp till brytpunkten och 30% därefter. Dessa och några till har de högsta avsättningarna.

Många kommun- och handelsavtal däremot har 4,5% och inget extra över brytpunkten. Ligger man på en lön över brytpunkten så blir det ganska stor skillnad på månatliga avsättningar beroende på avtal. Däremot är det givetvis bättre att ha 4,5% än ingenting alls.

Har koll på ITP1 nivån, var lite därför jag frågade vad du ansåg bra. Har nämligen vad jag tycker ett hyggligt avtal som ligger bra mycket högre än ITP1 (just nu avsätts 2.5x ITP1 och från nästa år 3x ITP1).
Citera
2025-12-23, 16:44
Medlem
*dubbelpost
Citera
2025-12-23, 18:40
Medlem
Citat:
Har koll på ITP1 nivån, var lite därför jag frågade vad du ansåg bra. Har nämligen vad jag tycker ett hyggligt avtal som ligger bra mycket högre än ITP1 (just nu avsätts 2.5x ITP1 och från nästa år 3x ITP1).
Grattis till en bra tjänstepension! Får man fråga inom vilken bransch du jobbar? Tjänstepensionen är guld värt, de flesta som har den typen av tjänstepension har betydligt mer kapital i den än i den allmänna pensionen. Man kanske inte uppskattar det som nyexad men betydligt mer i min ålder.
Citera
2025-12-23, 19:20
Medlem
Citat:
Grattis till en bra tjänstepension! Får man fråga inom vilken bransch du jobbar? Tjänstepensionen är guld värt, de flesta som har den typen av tjänstepension har betydligt mer kapital i den än i den allmänna pensionen. Man kanske inte uppskattar det som nyexad men betydligt mer i min ålder.

Jobbar på ett mindre konsultbolag utan kollektivavtal och har ett äldre anställningsavtal där pensionsavsättningen är betydligt bättre än de som skulle bli anställda idag. Avsättningen är även progressiv så kommer bara öka med åldern.
Citera
2025-12-23, 20:00
Medlem
Citat:
Jobbar på ett mindre konsultbolag utan kollektivavtal och har ett äldre anställningsavtal där pensionsavsättningen är betydligt bättre än de som skulle bli anställda idag. Avsättningen är även progressiv så kommer bara öka med åldern.
Ok, misstänkte det! Låter som en bra deal iaf, bara att låta pensionskapitalet samlas på hög.
Citera
2025-12-23, 23:51
Medlem
55år

7 521 355kr totalt.
4 835 032kr i allmän

0kr privat.
Citera
2025-12-26, 04:10
Medlem
38 år gammal

Allmän Pension: 998 094
Tjänstepension: 168 247
Privat: 8 913 616

Totalt: 10 079 957

Pga diverse utlandsuppdrag har det blivit att man fått spara mer privat.
Citera
2025-12-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
38 år gammal

Allmän Pension: 998 094
Tjänstepension: 168 247
Privat: 8 913 616

Totalt: 10 079 957

Pga diverse utlandsuppdrag har det blivit att man fått spara mer privat.

Wow och snyggt!

Går ju inte riktigt att jämföra med oss ”vanliga” bara, som enbart tjänat in till pension och sen kommer skatta på det vi har när vi tar ut det.

Du ligger med andra ord bra mycket bättre till än typ alla som skrivit in här hittills.

Sen är ju däremot risken att du bränner dem innan då jag antar att de inte är låsta tills du går i pension?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in