Citat:
Ursprungligen postat av
DumbleOD
Fattar inte hur ni tänker. Om man inte redan har en diagnos får man väl planera för att få en statistisk livslängd, i mitt fall 83 år. Eller tycker ni man som fullt frisk ska bränna alla pengar så fort som möjligt för man kan ju ändå dö snart?
Sen tror jag den förväntade livslängden är betingad på ett sätt jag tror det sällan pratas om. Så om man uppnått t.ex. 60 så är den förväntade livslängden kanske 87. Anledningen skulle vara att i de 83 åren som gäller för åldersgruppen så ingår alla som faller ifrån redan innan 60 på grund av svår sjukdom, självmord och olyckor?
En sak är säker. Du lever bara en gång. Vad ska du med massvis av miljoner till i 70-80 årsåldern?
Har du inte mer användning av de pengarna i 30-40 årsåldern? Många skaffar barn. Man kanske vill ha schyst boende, fina bilar, semesterresor etc etc. Så jävla tragiskt med alla dessa sparsamma individer som gnetar och sparar hela livet och därefter bara går och dör.
Sen håller jag helt med om att man inte ska stirra sig blind på medellivslängden. Den säger inte att du mest sannolikt blir 83 år. Den säger bara att snittet på dödsdatum är 83 år vilket är något helt annat.
Hade faktiskt varit intressant att se ett diagram över spridningen på alla dödsfall under 1 år.
Den spänner ju mellan 0-110 åringar med ett snitt på 83 år. Men hur spridningen inom intervallet ser ut har jag dålig koll på, men jag tror den är rätt stor. Redan vid 55-60 årsåldern skulle jag tro att en icke oansenlig andel människor av en årskull har fallt ifrån.
Ett exempel. Hur många som föddes år 1965 är fortfarande i livet? Säkert en majoritet, men är det 70%, 80% eller 90%? Jag vet inte. Hade varit intressant att veta.