Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 13:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack för dina siffror!
Det var faktiskt fler än vad jag trodde. I snitt har alltså 3 i varje skolklass från den tiden avlidit. Kanske inte är så konstigt att jag känner som jag gör då? Att folk i 50-årsåldern coolar i betydande omfattning.

Jag är född -73 och än så länge har jag bara hört att en av mina gamla klasskompisar som gått bort och det var inte en naturlig död på något sätt då personen valde det helt själv.

Ska tilläggas att jag inte har FB och bor heller inte kvar i orten jag föddes i men har fortfarande vänner och släkt kvar där så borde ha fått info om så var fallet.
Citera
2025-12-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
drygt var tionde person (om jag räknat rätt).

Nej inte över.. under ~9.2%
Citera
2025-12-22, 14:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tack för dina siffror!
Det var faktiskt fler än vad jag trodde. I snitt har alltså 3 i varje skolklass från den tiden avlidit. Kanske inte är så konstigt att jag känner som jag gör då? Att folk i 50-årsåldern coolar i betydande omfattning.
Det börjar nog avlidas i mindre skala kring 50 och sedan accelererar det kring 73-75 enligt vad jag noterat i min omgivning, men även rätt skruttiga personer kan enkelt leva till 82-85 numera tack vare medicinering. 90 blir inte särskilt många som blir och 100 är oerhört ovanligt.

Att unga 5-16 dör är extremt ovanligt och jag kan minnas en avliden på mina 9 grundskoleår, i alla skolor jag gick.
Citera
2025-12-22, 15:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är född -73 och än så länge har jag bara hört att en av mina gamla klasskompisar som gått bort och det var inte en naturlig död på något sätt då personen valde det helt själv.

Ska tilläggas att jag inte har FB och bor heller inte kvar i orten jag föddes i men har fortfarande vänner och släkt kvar där så borde ha fått info om så var fallet.

Ja, det blir väl inte direkt jämnt fördelat men i i snitt då cirka 10% har gått bort i 50-årsåldern. Räknar man en normal skolklass med drygt 30 elever betyder det då att cirka 3 elever lämnat livet bland de som föddes 1973.

Jag trodde inte att det var fullt så många faktiskt. Svårt att kolla upp hur det gått för alla. Dels finns det ju många son-namn, men sen har ju framförallt många gånger tjejerna bytt efternamn när de gift sig.
Citera
2025-12-22, 15:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det börjar nog avlidas i mindre skala kring 50 och sedan accelererar det kring 73-75 enligt vad jag noterat i min omgivning, men även rätt skruttiga personer kan enkelt leva till 82-85 numera tack vare medicinering. 90 blir inte särskilt många som blir och 100 är oerhört ovanligt.

Att unga 5-16 dör är extremt ovanligt och jag kan minnas en avliden på mina 9 grundskoleår, i alla skolor jag gick.

Tja om nu 10% anses vara i mindre skala?
Kommer inte riktigt på hur jag ska ändra variablerna på scb-sidan. Hur många föddes år 1965 och hur många är fortfarande kvar i livet? 60-åringarna alltså.
Citera
2025-12-22, 15:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tja om nu 10% anses vara i mindre skala?
Kommer inte riktigt på hur jag ska ändra variablerna på scb-sidan. Hur många föddes år 1965 och hur många är fortfarande kvar i livet? 60-åringarna alltså.
10% uppdelat på 50 år är ju bara 0.2% av varje årskull som dör ett normalt år.
Citera
2025-12-22, 15:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
10% uppdelat på 50 år är ju bara 0.2% av varje årskull som dör ett normalt år.

Ja, men att 1 av 10 inte blir mer än 50 år tror jag strider lite mot den allmänna uppfattningen.

Hur många uppnår ens den gamla pensionsåldern på 65 år?
Citera
2025-12-22, 16:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, det blir väl inte direkt jämnt fördelat men i i snitt då cirka 10% har gått bort i 50-årsåldern. Räknar man en normal skolklass med drygt 30 elever betyder det då att cirka 3 elever lämnat livet bland de som föddes 1973.

Jag trodde inte att det var fullt så många faktiskt. Svårt att kolla upp hur det gått för alla. Dels finns det ju många son-namn, men sen har ju framförallt många gånger tjejerna bytt efternamn när de gift sig.

Jo, hade man varit smart hade man sparat telefonkatalogen från lågstadiet, där fanns alla kommunens elever med och givetvis fanns även personnummer plus de fyra sista utskrivna. Allt hade varit enklare att kolla upp då även om personer bytt namn😁

Personen jag vet gått bort var nog klassens innekille och vad jag vet och hittat om honom så var han även lyckad inom jobb och familj men tydligen var det andra problem som satte stopp så han valde att självmant avsluta allt.
Hade ingen kontakt med honom sen vi slutade högstadiet då han flyttade från orten men man blir ändå alltid chockad när man hör om sånt.
Citera
2025-12-22, 16:32
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Tack för dina siffror!

Undrar om SCB har koll på personer som flyttat utomlands och bytt medborgarskap. Men det är väl troligen så få att det inte gör någon större skillnad.
Citera
2025-12-22, 17:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Födda i Sverige 1972:
112 273 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101G/BefUtvKon1749/table/tableViewLayout1/

Antal 52-åringar (födda i Sverige) som lever år 2024:
101 944 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0701/LivslUtbFland/table/tableViewLayout1/

Antal 52-åringar som lever i Sverige totalt år 2024:
134 529 https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0701/LivslUtbFland/table/tableViewLayout1/

Av de 112 273 som föddes i Sverige 1972 hade 10 329 hunnit dö till år 2024 = drygt var tionde person (om jag räknat rätt).
Varför har du utelämnat lever i Sverige i andra tabellen?
Citera
2025-12-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Undrar om SCB har koll på personer som flyttat utomlands och bytt medborgarskap. Men det är väl troligen så få att det inte gör någon större skillnad.
Klart som fan att de har, men allt de vet kan inte publiceras på deras sida.

Maila dem och fråga innan du kommer med dina konspirationsteorier. Tack.
Citera
2025-12-22, 17:40
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
En fråga som jag gått omkring och burit på länge.

Jag är drygt 50 år gammal och lever väl lite som vem som helst.

Senaste åren har flera av mina ungefär jämnåriga vänner gått bort i olika sjukdomar. Cancer är vanligast, men även fall av stroke och ALS. Det är så illa att det faktiskt börjar kännas tunt i leden. Undrar därför hur vanligt det är att dö "ung" i olika sjukdomar. Senaste åren känns lite som att folk dött som käglor.

Har sökt på SCB men inte direkt funnit något svar.

Hur många som föddes år 1970, 1971....(osv), -1978 och 1979 är fortfarande kvar i livet?

Det enda jag lyckas hitta är hur många invånare vi har som är födda respektive år, men det säger mig ju inget eftersom jag inte vet hur många de var från början. Sen har det ju skett invandring och utvandring.

Tycker det är konstigt om inte denna statistik skulle gå att få fram på något vis.

Går och funderar på om och när det blir min tur. När man läser trådar om ekonomi och pensionssparande känns det som att alla förväntar sig att bli 80-90 år. Det pratas om sparande, löneväxlingar och fonder. Sen ligger döden alldeles runt hörnet. Väcker vissa existensiella frågor inom mig, som om man helt enkelt inte borde leva mer medan man kan. Dvs, hur många kommer inte ens att uppnå pensionsåldern i Sverige?

Vill även förtydliga att ingen av de personer jag refererar till ovan har levt direkt ohälsosamt. Ingen har rökt exempelvis eller burit på extrem övervikt osv.

Är också drygt 50 år gammal, 2023 dog 4 jag kände i olika sjukdomar. 2 av cancer, en fick nån autoimmun sjukdom och dog av det, den 4:e hade missbrukarbakgrund så där vet jag inte orsaken till dödsfallet men just hans historik kan haft inverkan. Klart man började fundera på vad det var som hände, men ibland blir helt enkelt inte livet som man hade tänkt sig! Inte värt att gå och fundera på, du kan bli 100 år gammal (vill man det egentligen?) och du kan ha oturen att bli påkörd när du korsar en gata och dö på fläcken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in