2025-12-22, 20:56
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu är jag inte den som sätter upp påskfärger direkt efter julafton (men du kanske överdrev ), men jag tänker så här, att det är Julafton som är höjdpunkten på julen. Därför är allting - 1 Advent och Lucia, juldekorationer, julmarknader, julmusik, julgodis, julmust, glögg, ev. kyrkobesök - som BYGGER UPP till Julafton intressant. Men efter Julafton och till viss del Juldagen, så finns det inget mer att se fram emot. Så då är alla de där sakerna inte så spännande längre, då är det ju passé.

Fast här sitter julsakerna ändå uppe till Trettondagen, då brukar jag ta ner dem! Och sedan blir det inte heller påsksaker ( ), utan då brukar jag brygga över mörkret som blir när man tar ner julbelysningen och allt det glittriga och röda, med "vinterprydnader". Typ "is" och "snö"-ljuslyktor, vitaktiga, isblåaktiga, havsgrönaktiga, och även vackra glasföremål och dukar i sådana färger. Detta behövs tills soltimmarna blir fler!
Tack för ditt svar.

Jag anser att man ska hålla hårt på traditionen.

Annars är det ingen tradition.

Frugan bakar safransbullar och pepparkakor långt innan jul. Vet inte vad gränsen går. Men minst vid Lucia.

Om man startar för tidigt så tröttnar man tidigt. Man förlänger inte. Man tidigarelägger. Vilket leder till tröttnad när högtiden väl är där.

En ”stressig” syn på högtider.
Citera
2025-12-22, 21:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Tack för ditt svar.

Jag anser att man ska hålla hårt på traditionen.

Annars är det ingen tradition.

Frugan bakar safransbullar och pepparkakor långt innan jul. Vet inte vad gränsen går. Men minst vid Lucia.

Om man startar för tidigt så tröttnar man tidigt. Man förlänger inte. Man tidigarelägger. Vilket leder till tröttnad när högtiden väl är där.

En ”stressig” syn på högtider.
Vilken av traditionerna håller du hårt vid?

Saffran och pepparkaksgubbar?
Dessa kom till Sverige på 1300 talet.
Så du har bara valt en tradition som passar dig. Men du håller inte hårt i någonting annat.
Du är ju patetisk
Citera
2025-12-22, 21:53
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
När jag var liten var det julgransplundring tjugondag Knut och grannen stod alltid kvar minst till denna dag. Man satte in granen en eller några dagar innan julafton.

Nu tycks folk ställa in granen allt tidigare och den slängs också ut allt tidigare.

Har läst om att julgranssäljarna vittnar om att granarna säljs allt tidigare. Förr såldes de typ nästan bara två veckor innan jul. Noterar också diverse tjänster som hämtar gamla julgranar. Dessa tjänster är alla innan tjugondag Knut.

Varför värnar vi inte denna tradition? Vissa säger att grannen barrar därför tar vi ut den, men sätt inte in den så tidigt då. Andra säger att det är skönt att julen är över, men det är den ju inte enligt traditionen.

Själv sätter jag in granen idag och den får stå till minst 13/1.

Många säger sig värna svenska traditioner men denna tradition tycks man skita i. Vilken tradition står näst på tur att försvinna?

Du känns som en pensionär och har därmed inga barn hemmavarande. Vad spelar det för roll om du då lägger in grannen i oktober eller 2 minuter innan Kalle?

Vi med barn lägger in granen tidigt för att fira så mycket jul som möjligt! Vi vill inte vänta tills julen mer eller mindre är över.
Citera
2025-12-22, 22:23
Medlem
Jazkers avatar
Gran in = dagen före julafton, kläds också då.
Gran ut = Tjugondedag Knut. strippas på kulor och skit och hivas ut.
Citera
2025-12-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Brukar inte ha grannar hemma i flera dagar inte när jag var liten heller och inte behövde vi slänga ut dom heller

Bra att slippa ha grannarna hemma.
Citera
2025-12-22, 22:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
När jag var liten var det julgransplundring tjugondag Knut och grannen stod alltid kvar minst till denna dag. Man satte in granen en eller några dagar innan julafton.

Nu tycks folk ställa in granen allt tidigare och den slängs också ut allt tidigare.

Har läst om att julgranssäljarna vittnar om att granarna säljs allt tidigare. Förr såldes de typ nästan bara två veckor innan jul. Noterar också diverse tjänster som hämtar gamla julgranar. Dessa tjänster är alla innan tjugondag Knut.

Varför värnar vi inte denna tradition? Vissa säger att grannen barrar därför tar vi ut den, men sätt inte in den så tidigt då. Andra säger att det är skönt att julen är över, men det är den ju inte enligt traditionen.

Många säger sig värna svenska traditioner men denna tradition tycks man skita i. Vilken tradition står näst på tur att försvinna?

Du har nog rätt i att begreppet/traditionen julgransplundring är på väg att försvinna, varför vet jag inte.
Det är väl som med den gamla traditionen med ungar utklädda till påskkärringar som gick runt hos folk med egengjorda påskkort, och som då fick godis i utbyte. Detta verkar dock vara historia, det är minst 20 år sedan en påskkärring ringde på hos mig!
Citera
2025-12-22, 22:59
Medlem
Citat:

ett problem är ju granen i sig... den huggs ju numera månader innan jul och har knappt barr på julafton, än mindre 20:a knut. Förr höggs granen mycket senare vilket gjorde att den stod mycket längre. Parat med städnoja som många lider av numera är det en utdöende tradition.
Citera
2025-12-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Du har nog rätt i att begreppet/traditionen julgransplundring är på väg att försvinna, varför vet jag inte.
Det är väl som med den gamla traditionen med ungar utklädda till påskkärringar som gick runt hos folk med egengjorda påskkort, och som då fick godis i utbyte. Detta verkar dock vara historia, det är minst 20 år sedan en påskkärring ringde på hos mig!
För att vi numera har lampor, kulor och glitter i granen - varav inget är ätbart. Det var ju lit poängen mdd plundringen att man åt upp de livsmedel som granen pyntades med, knäck, pepparkakor osv.
Förr var det ju hemgjort julpynt som gällde. Små korgar med godsaker, levande ljus (som gav rätt många brinnande hus) och annat.
Idag när allt är plast är poängen med plundringen borta.
Citera
2025-12-22, 23:49
Medlem
Är det verkligen nån som bryr sig om detta?
Förutom nån småskev pingstfabror eller nån tvångskonverterad missionär från typ Philippinerna
Citera
2025-12-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ett problem är ju granen i sig... den huggs ju numera månader innan jul och har knappt barr på julafton, än mindre 20:a knut. Förr höggs granen mycket senare vilket gjorde att den stod mycket längre. Parat med städnoja som många lider av numera är det en utdöende tradition.

Vet inte var du köper din gran men jag köper den nyhuggen hos odlaren.
Citera
2025-12-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du känns som en pensionär och har därmed inga barn hemmavarande. Vad spelar det för roll om du då lägger in grannen i oktober eller 2 minuter innan Kalle?

Vi med barn lägger in granen tidigt för att fira så mycket jul som möjligt! Vi vill inte vänta tills julen mer eller mindre är över.

Du är det problem jag påpekar. Fira julen när den är istället för långt innan så löser det sig. Tar du in granen i anslutning till julafton är den också som finast just på julhelgen och inte långt tidigare
Citera
2025-12-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Gran in = dagen före julafton, kläds också då.
Gran ut = Tjugondedag Knut. strippas på kulor och skit och hivas ut.

Helt rätt och då har man en fin gran på julafton och inte en barrande rishög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in