Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-22, 09:30
Medlem
När jag var liten var det julgransplundring tjugondag Knut och grannen stod alltid kvar minst till denna dag. Man satte in granen en eller några dagar innan julafton.

Nu tycks folk ställa in granen allt tidigare och den slängs också ut allt tidigare.

Har läst om att julgranssäljarna vittnar om att granarna säljs allt tidigare. Förr såldes de typ nästan bara två veckor innan jul. Noterar också diverse tjänster som hämtar gamla julgranar. Dessa tjänster är alla innan tjugondag Knut.

Varför värnar vi inte denna tradition? Vissa säger att grannen barrar därför tar vi ut den, men sätt inte in den så tidigt då. Andra säger att det är skönt att julen är över, men det är den ju inte enligt traditionen.

Själv sätter jag in granen idag och den får stå till minst 13/1.

Många säger sig värna svenska traditioner men denna tradition tycks man skita i. Vilken tradition står näst på tur att försvinna?
Citera
2025-12-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
När jag var liten var det julgransplundring tjugondag Knut och grannen stod alltid kvar minst till denna dag. Man satte in granen en eller några dagar innan julafton.
Har inte reflekterat över det, men visst minns jag julgransplundringarna från när jag var liten.

Speciellt kommer jag ihåg godispåsarna man fick med resterna av julens snask och frukt.
Citera
2025-12-22, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har inte reflekterat över det, men visst minns jag julgransplundringarna från när jag var liten.

Speciellt kommer jag ihåg godispåsarna man fick med resterna av julens snask och frukt.

Frågan är varför den tycks försvinna? Vad gör sd i denna fråga som tycker på vikten av traditioner? Eller bryr de sig inte i praktiken utan bara håller sig till floskler?
Citera
2025-12-22, 09:57
Medlem
Citat:
Frågan är varför den tycks försvinna? Vad gör sd i denna fråga som tycker på vikten av traditioner? Eller bryr de sig inte i praktiken utan bara håller sig till floskler?
Om det nu är som du säger, att upphämtning av granar sker innan Tjugondag Knut, så är det väl fastighetsbolagen som ska hållas ansvariga. Och julgranssäljarna som inte kan hålla sig ifrån att börja sälja granar redan i slutet av november.
Citera
2025-12-22, 10:01
Medlem
Citat:
Om det nu är som du säger, att upphämtning av granar sker innan Tjugondag Knut, så är det väl fastighetsbolagen som ska hållas ansvariga. Och julgranssäljarna som inte kan hålla sig ifrån att börja sälja granar redan i slutet av november.

Nu bor jag inte i någon hyresrätt så det är andra aktörer än fastighetsbolag som hämtar. Säljarna lär bara anpassa sig till marknaden. Sp varför ställer marknaden i granen så tidigt?
Citera
2025-12-22, 10:05
Medlem
Flaskpostenss avatar
Plastgran..
Citera
2025-12-22, 10:06
Medlem
Citat:
Nu bor jag inte i någon hyresrätt så det är andra aktörer än fastighetsbolag som hämtar. Säljarna lär bara anpassa sig till marknaden. Sp varför ställer marknaden i granen så tidigt?
Hämtas verkligen granar innan Tjugondag Knut?

Jag fann följande,
Julgranar hämtas från småhusen under vecka 4 (mellan 19-23 januari)
https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/hanteraavfallochatervinning/julgranshamtning#Fragorochsvar

Har du belägg för hämtning innan Knuts namnsdag?
Citera
2025-12-22, 10:32
Medlem
Citat:
Hämtas verkligen granar innan Tjugondag Knut?

Jag fann följande,
Julgranar hämtas från småhusen under vecka 4 (mellan 19-23 januari)
https://www.jarfalla.se/byggaboochmiljo/avfallochatervinning/hanteraavfallochatervinning/julgranshamtning#Fragorochsvar

Har du belägg för hämtning innan Knuts namnsdag?

Ja 9/1 enligt lapp i brevlådan. Lika dan förra året
Citera
2025-12-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ja 9/1 enligt lapp i brevlådan. Lika dan förra året
Det var en himla fin källa ;-)

Antar för övrigt att du bor i bostadsrätt. Kanske du bör lämna in en motion?
Citera
2025-12-22, 11:17
Medlem
Citat:
Det var en himla fin källa ;-)

Antar för övrigt att du bor i bostadsrätt. Kanske du bör lämna in en motion?

Nä i villa.
Citera
2025-12-22, 12:12
Medlem
Citat:
Nä i villa.
I så fall torde det vara en samfällighetsförening som har fixat. Ordna själv, så kan du ha din julgransplundring.
Citera
2025-12-22, 12:39
Medlem
Bret-Harts avatar
Brukar inte ha grannar hemma i flera dagar inte när jag var liten heller och inte behövde vi slänga ut dom heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in