2025-12-22, 18:29
Avstängd
Paris24s avatar
Äkta REA försvann med internet. Nu kan alla alltid sälja alla varor, behöver inte REAs ut för att sälja, man sänker priserna lite i taget på hemsidan.

Black Friday är ju ett totalt skämt i Sverige. Så mycket bättre att gå in på hemsidor och kolla "Utförsäljning", när som helst på året.

På min tid 70/80-talet var bokrean en absolut höjdpunkt varje februari, massor med böcker östes ut för 10% av ordinarie priser. Köpte Jag Kalle Anka för 19 kr, den kostade 79 kr annars, absolut underbar. Sedan började även detta vattnas ur: de tryckte helt enkelt upp billigare upplagor och låtsades REA och då slutade jag köpa.

Vi som varit med om äkta REA, när folk springer in i butiken när den öppnar för att hitta äkta fynd, har bara glada minnen av detta.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-22 kl. 18:33.
Citera
2025-12-22, 18:31
Medlem
Mellandagsrean har rötter betydligt längre tillbaka än många tror, och den etablerades i Sverige redan under första hälften av 1900-talet. Mina första minnen från mellandagsrean härrör från sena 60-talet.
Citera
2025-12-22, 18:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Sen finns det ju tomtar som köper nytt bara för att det kommer nya grejer, inte för att de måste. Man kan ha grejerna ett tag även nuförtiden, men en del vill byta ut fast det inte behövs.
Om man mest tittar på sin TV som en TV så att säga, så blir man inte så mycket gladare av 4K än 1080p i ärlighetens namn. Det går alldeles utmärkt att ha en 10 år gammal TV idag. Det är som du säger mer villhöver än något annat.
Citera
2025-12-22, 20:46
Medlem
JustTrollings avatar
Klart det var fake förr också. Siba var ökända för att höja priserna på allt före jul. Sedan sänka priset på allt till mellandagsrean.

Det blev avslöjat när Prisjakt och Pricerunner och den typen av sidor började spåra prishöjningar och sänkningar.

Sedan har vi en kultur mer nu där folk vill köpa på erbjudande, och inte vill handla till ordinarie pris. Med tillverkare som sätter ordinarie priser så högt att inget säljs till ordinarie pris utan allt säljs på rea. Och med höga ordinariepriser blir rabatterna i procent mycket högre. Nästan inga TV-apparater säljs väl till ordinarie pris. Nu är det reor ganska ofta och man blir lite "blåst" om man köper vissa typer av varor när det inte är erbjudande. Förut var priserna stabilare och gick inte upp och ner så mycket har jag för mig.
Citera
2025-12-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Klart det var fake förr också. Siba var ökända för att höja priserna på allt före jul. Sedan sänka priset på allt till mellandagsrean.

Det blev avslöjat när Prisjakt och Pricerunner och den typen av sidor började spåra prishöjningar och sänkningar.

Sedan har vi en kultur mer nu där folk vill köpa på erbjudande, och inte vill handla till ordinarie pris. Med tillverkare som sätter ordinarie priser så högt att inget säljs till ordinarie pris utan allt säljs på rea. Och med höga ordinariepriser blir rabatterna i procent mycket högre. Nästan inga TV-apparater säljs väl till ordinarie pris. Nu är det reor ganska ofta och man blir lite "blåst" om man köper vissa typer av varor när det inte är erbjudande. Förut var priserna stabilare och gick inte upp och ner så mycket har jag för mig.
Förr hade man ofta ett ex av TVn som snabbt gick åt sedan när man hade kunden inne så lyckades man sälja på en dyrare med "fler finesser", t ex 3D eller HD TV när inget sändes i det.
Citera
2025-12-22, 20:56
Moderator
tobess avatar
Jag tror det var mer ärligt endast tack vare att det var färre reor. Då när dom en gång hade reor kanske det fanns någon form av intresse av att bli av med det som dom hade i lager, men numera är det ju så att den ena rean knappt hinner ta slut före det blir nästa.

För några decennier sedan var det ju i stort sett bara jul/mellandagsrea och sedan någon form av vår/sommar-rea.

Nu är det mellandags/julrea, vinterrea, vårrea, valborgsrea, sommarrea, midsommarrea, back to school-rea, höstlovsrea, singles day, black (friday) day/week/month o.s.v. o.s.v. så det som inte säljer kan de bara lägga upp på nästa.
Citera
2025-12-22, 21:24
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Tråden handlar väl dock om tiden före internet, eller när internet inte var så utvecklat, när prisjakt och såna sidor inte fanns ännu, mitten/slutet 90-talet.

Hade man mellandags-rea på hemelektronik på den tiden?
Citera
2025-12-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Bäst är väl att köpa hemelektronik på sommaren då folk är ute och reser, företrädesvis utomlands. Kolla in lagren i slutet av augusti så ska du nog se en del fynd.

Varför skulle man göra fynd då?
Citera
2025-12-23, 04:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Förr var den nog mer ärlig. Sett till att butikern hade ju sina lager. De hade köpt in extra mycket till just innan jul, sedan hade saker över som de alltså reade ut. För det skulle ju kosta för mycket att skicka tillbaka prylarna.

Idag är det ju väldigt mer beräknat. Man köper in extra tom för att kunna ha under Black Friday, och om några dagar mellandagsrean.
Instämmer, förr reade man ut det som var planerat till julen men inte blivit sålt, säkert slank det med ett och annat som blivit stående på lagret sedan tidigare eller med skadade förpackningar också.

Men generellt så var det mer ärligt förr, som jag minns det.
Senast redigerad av sykkelpump 2025-12-23 kl. 04:19.
Citera
2025-12-23, 08:13
Medlem
för runt 30 år sen när de körde 50% tog de flesta affärer bort godbitarna
men domus körde halva priset på allt
Citera
2025-12-23, 08:19
Medlem
Ja förr hade klädbutikerna riktig mellandagsrea och sålde ut allt dom inte fått sålt inför nya året. Teknikbutiker existerade knappt på den tiden i den bemärkelsen.
Citera
2025-12-23, 16:20
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Siba, onoff men även B&W och fan vet allt vad de hette hade ju fina mellandagsreor tyckte man DÅ men min fråga är alltså om man blev grundlurad då med då det var omöjligt att jämföra priser, eller åtminstone extremt mycket svårare än vad det är i dag?

Tja, det är en budgetstrategi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in