2025-12-22, 17:19
Medlem
Siba, onoff men även B&W och fan vet allt vad de hette hade ju fina mellandagsreor tyckte man DÅ men min fråga är alltså om man blev grundlurad då med då det var omöjligt att jämföra priser, eller åtminstone extremt mycket svårare än vad det är i dag?
Citera
2025-12-22, 17:19
Medlem
Ja.

Jag var tidigt ute en morgon på mellandagsrean när de fortfarande höll på och satte upp rea-skyltar med samma pris som ordinarie. Var nog ungefär 30 år sedan.
Senast redigerad av Typ3 2025-12-22 kl. 17:24.
Citera
2025-12-22, 17:25
Avslutad
Bäst är väl att köpa hemelektronik på sommaren då folk är ute och reser, företrädesvis utomlands. Kolla in lagren i slutet av augusti så ska du nog se en del fynd.
Citera
2025-12-22, 17:32
Medlem
Mycke handlar om att sälja utgående modeller så man plocka in och fokusera på dom nya.
Citera
2025-12-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Siba, onoff men även B&W och fan vet allt vad de hette hade ju fina mellandagsreor tyckte man DÅ men min fråga är alltså om man blev grundlurad då med då det var omöjligt att jämföra priser, eller åtminstone extremt mycket svårare än vad det är i dag?

Jag mins faktiskt inte att hemelektronikbutiker hade mellandagsrea förr.
Jag minns att OnOff hade någon REA men då hade dom plockat bort delar av sortimentet.
Citera
2025-12-22, 17:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Förr var den nog mer ärlig. Sett till att butikern hade ju sina lager. De hade köpt in extra mycket till just innan jul, sedan hade saker över som de alltså reade ut. För det skulle ju kosta för mycket att skicka tillbaka prylarna.

Idag är det ju väldigt mer beräknat. Man köper in extra tom för att kunna ha under Black Friday, och om några dagar mellandagsrean.
Citera
2025-12-22, 17:44
Medlem
Wyrdkins avatar
Klädaffärer hade riktiga mellandagsreor då. Elektronik kan jag inte uttala mig om.
Citera
2025-12-22, 17:49
Medlem
Dorniers avatar
Det var väl framförallt kläder man reade ut på den tiden, tror jag.

Klädaffärer hade stora skyltar med REA i skyltfönstren.

Det fanns inte lika mycket hemelektronik heller för den delen, som ofta skulle bytas ut.

Tjock-tv, videobandspelare, analog kamera, vägg-telefon, sånt byttes inte lika ofta.
Citera
2025-12-22, 18:00
Moderator
Neksnors avatar
Jag har erfarenheter av riktigt ordentliga reor på både kläder och elektronik.
En jacka som jag föll för någon dag innan julafton inhandlades i samma butik för halva priset på juldagen. När jag var liten köptes en TV i mellandagarna, det hade hetsats om ordentlig rea på vissa produkter på helsidor i tidningen och på den stora dagen var det kö utanför butiksentrén, som var försedd med extra biffiga vakter, vid öppning. Lagom många, inklusive farsan (som alltid ska vara tidigt ute), släpptes in (övriga familjen väntade utanför) sedan stängdes entrén ett tag. Tydligen var det mer eller mindre rusning till de olika produkterna där inne.
Citera
2025-12-22, 18:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier

Det fanns inte lika mycket hemelektronik heller för den delen, som ofta skulle bytas ut.

Tjock-tv, videobandspelare, analog kamera, vägg-telefon, sånt byttes inte lika ofta.

På den tiden så höll en TV i 15-20 år utan problem då det helt enkelt inte krävdes något bättre.
Idag måste man byta oftare pga att appar och mjukvaror helg enkelt inte stöds plus att upplösningen på en tio år gammal TV inte är så spännande.
Man blir helt enkelt tvingad att byta ut ok prylar. Se det senaste nu när vissa telefoner blev värdelösa, datorer som duger blir värdelösa då de inte går att uppgradera till win 11 om man nu inte kan lösa det med rufus. Ipads och telefoner där bankID inte längre funkar osv osv.
Snacka om vansinne skulle jag säga.
Citera
2025-12-22, 18:25
Medlem
Graavargs avatar
Inte alls i samma utsträckning, enligt mig.

Mellandagsrean kom ursprungligen till som ett sätt att sälja ut överblivna "julklappslager" och breddades rätt snabbt till att samtidigt göra sig av med andra liknande lager. Huvudtanken var inte att göra en normal ekonomisk vinst på det man sålde, utan att bli av med det till nåt slags "självkostnadspris" (i vilket man förstås kunde räkna in kostnaderna för att fortsättningsvis ha varan i lager). På den tiden var det mera fråga om att man som kund blev lurad "före jul", då populära julklappar såldes med höjda priser.

Mellandagsrean har alltså anor som går tillbaka till 1930-talet, också om det blev ett "julfenomen" först på 1960-talet. Och under "yuppie-decenniet" (dvs. 1980-talet ) så blev det vanligt att företag, framförallt större varuhus, köpte in billiga "restpartier" för att sedan själva sälja dem med vinst på mellandagsrean. Samtidigt gjorde konkurrensen att en del började rean redan på juldagen och att mellandagsrean sträckte sig över hela "mellanperioden" mellan jul & nyår.

Så redan under 80-talet kröp ett slags "bluffrea" in, också om man samtidigt kan anse att det var ett slags "kundservice" som alla vann på: partiförsäljningen och tillverkarna blev av med "rester", minutförsäljningen gjorde +/- normal vinst tack vare lägre inköpspris och den fördelen skickades direkt vidare till kunden i form av reapris.

I dagens konsumtionsstyrda samhälle är 95% av mellandagsrean en bluff. Men visst, vet man vad saker egentligen kostar och vad man egentligen behöver så kan man fortsättningsvis "fynda". Frågan är dock om man inte hittar bättre priser och exakt det man behöver/vill ha bättre på andra sätt än under mellandagsrean...
Citera
2025-12-22, 18:27
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
På den tiden så höll en TV i 15-20 år utan problem då det helt enkelt inte krävdes något bättre.
Idag måste man byta oftare pga att appar och mjukvaror helg enkelt inte stöds plus att upplösningen på en tio år gammal TV inte är så spännande.
Man blir helt enkelt tvingad att byta ut ok prylar. Se det senaste nu när vissa telefoner blev värdelösa, datorer som duger blir värdelösa då de inte går att uppgradera till win 11 om man nu inte kan lösa det med rufus. Ipads och telefoner där bankID inte längre funkar osv osv.
Snacka om vansinne skulle jag säga.

Det är en annan sak dock, att de tvingar folk att byta ut grejer för att det kommer nya operativsystem, osv. Det är tokigt såklart.

Men annars är det bra med mycket ny teknik, det var inte bättre att se en flimmrig VHS i pan o scan på en liten tjock-tv, om man säger så.

Sen finns det ju tomtar som köper nytt bara för att det kommer nya grejer, inte för att de måste. Man kan ha grejerna ett tag även nuförtiden, men en del vill byta ut fast det inte behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in