Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-22, 20:58
Medlem
Vem0ths avatar
Har generellt lök till allt hemma, har dock en snabbrätt på blandfärs då jag bara tillsätter lökpulver vilket är när jag glömt bort matlagningen hemma och måste bara snabbt få till mig en matlåda inför morgondagen.

Men lök är lite harmoniskt i sig, man hackar upp den och fräser på tills man känner att den där ikoniska lökdoften omvandlas till något sött och lätt bränt. Den doften slår mig varenda gång och älskar att bemöta den.
Citera
2025-12-22, 21:15
Medlem
Ingen lök utan bonde.
Citera
2025-12-22, 21:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Som titeln.

Har lagat efter en del recept från 1800talet där det ibland utenämns lök i recep där vi idag har det som standard.

Finns det klassiska Svenska rätter ni lagar utan lök?

Börjat inse att jag liksom alltid inkluderar lök, och kanske borde backa ett litet steg.

Jag älskar lök!. Varenda en jag känner till.

Följde ett recept (gammalt) för ett tag sen som var som en pytt i panna, med rå äggula, men utan löken.
Jag hade väldigt bra preparerar kött så det kan varit det, men utan löken blev det en liten annan känsla än med,.och allt blev otroligt bra.

Har in några historier där lök är överflödigt?
Kan ni bekräfta att ni som mig ha lök i precis allt,.lite olika behandlad.

Tanken är att det är avsaknaden av lök som formar tråden, inte lök.
I dessert är lök som regel överflödigt.
Citera
2025-12-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har generellt lök till allt hemma, har dock en snabbrätt på blandfärs då jag bara tillsätter lökpulver vilket är när jag glömt bort matlagningen hemma och måste bara snabbt få till mig en matlåda inför morgondagen.

Men lök är lite harmoniskt i sig, man hackar upp den och fräser på tills man känner att den där ikoniska lökdoften omvandlas till något sött och lätt bränt. Den doften slår mig varenda gång och älskar att bemöta den.

Jag trodde länge jag aldrig skulle ha lökpulver i mitt hem men efter jag inhandlade det första gången till något amerikanskt recept för "några " år sen, så har jag faktiskt alltid haft det hemma, och handlat ofta. Vitlökspulver sällan.

/
Inser att jag inte har koll på mage/lök så ska läsa på lite.

Antar att lök rätt mycket med ålder att göra också, jag tror det är en sån grej som blir bättre för varje år.

Skulle vara lite kul om någon annan prövade en pytt utan lök och kom med ett utlåtande, om ni kör äggula! (Jag lär fortsätta med lök men det var trevligt och blev något annat )
Citera
2025-12-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I dessert är lök som regel överflödigt.

Fråga bröderna Olsson 😅

Jag håller annars med!
Citera
2025-12-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det går jättebra att laga mat utan lök.
Jag fick stora problem med lök efter covid och det är först nu 5 år senare jag kan börja äta lök. I mat alltså. Rå lök är fortfarande helt uteslutet. Rödlök är värst.
Men jag får inte längre panikattacker och blir ledsen och arg över lök i mat eller att det ligger en rå lök i köket.

Det har luktat exakt som när man sprider flytgödsel från grisar på åkrar. Så jag antar att det är svaveln som slår igenom och blir förstärkt. Samma med ägg. Kan bara äta jättefärska som köps från en närliggande gård.

Har upptäckt att det är fan lök i ALLT. Ketchup, buljong, snacks, kryddblandningar, dressingar, färdiga såser, färdigmat och t o m i paneringen på vissa chicken nuggets.
Usch.

Vad för problem gav löken under den tiden, fysiska alltså?
Citera
2025-12-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Mjukstekt gul lök är en höjdare. Blir nästan söt ju.

Inte nästan,.den ger sötma efter tillagning!

Mycket av sötman i indisk mat är lök.

Och svenska grytor, moroten sötar också mycket.
Citera
2025-12-23, 00:47
Medlem
Citat:
Vad för problem gav löken under den tiden, fysiska alltså?

Det var helt outhärdligt att andas in det. Smaken vedervärdig. Svårt att förklara om man inte varit inärheten av den typen av gödsel. Men väldigt skarp lukt, det tar över allting.
Men har man åkt förbi åkrar på våren där man precis spridit svinpiss så vet man. Går knappt att andas.
Citera
2025-12-23, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Visst finns det några rätter, exempelvis några av mina favoriter:

Schnitzel med citron, kapris och anjovis (tror vare sig anjovis eller kapris innehåller lök). Pommes till.

Fläskstek med gräddsås. Kokt potatis till.

Raggmunk med fläsk.

Pannkakor med vispad grädde och hallonsylt.

Jag brukar servera några lökringar till schnitzel
Citera
2025-12-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Det var helt outhärdligt att andas in det. Smaken vedervärdig. Svårt att förklara om man inte varit inärheten av den typen av gödsel. Men väldigt skarp lukt, det tar över allting.
Men har man åkt förbi åkrar på våren där man precis spridit svinpiss så vet man. Går knappt att andas.

Smak och lukt alltså, galet det där!

En släkting blev utan luktsinne en lång period efter covid så har lite koll. Jag slapp lyckligtvis den biten.
Citera
2025-12-23, 00:54
Medlem
Citat:
Jag brukar servera några lökringar till schnitzel

Pommes Chateau på er...
Citera
2025-12-23, 01:23
Medlem
Citat:
Inte nästan,.den ger sötma efter tillagning!

Mycket av sötman i indisk mat är lök.

Och svenska grytor, moroten sötar också mycket.
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in