2025-12-21, 23:45
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Alltså hur kan du argumentera för att taxichauffören är en kostnadsbesparing jämfört med en bil som kör sig själv?

Jag förstår verkligen inte hur du får ihop det. Bilen måste ju ändå köpas in. Matematiken är ju inte raketforskning.

Ett taxibolag har ett antal bilar och ännu fler förare. Målet är att bilen ska rulla för jämnan, vilket många taxibilar gör. En taxi som rullar kontinuerligt med flera förare leder till stora kostnader för löner och sociala avgifter.

Antingen sjunker priset på transport eller så ökar marginalerna. Eller finns det några alternativa utfall som jag missar?

Jag förstår att man av olika skäl kan välja att tro att det inte kommer fungera. Eller kanske ser en framtid där Tesla inte är ledande. Det är såklart upp till var och en att bedöma. Men dina argument för varför är inte särskilt starka. Har du kört taxi själv, eller har din pappa gjort det eller något i den stilen, eftersom dina argument känns så ologiska?

Säg bara att det inte kommer funka. Att argumentera för att ekonomin inte går ihop om det faktiskt fungerar håller ju inte riktigt.

Första steget är som sagt att Tesla får sina självkörande skrothögar att fungera, vilket känns om ett jättestort steg för tjockisen Elon att klara av...

Sen blir det inte gratis pengar för alla bara om man kan ta bort taxiföraren. Man behöver fortfarande en massa hjälpsystem och administration för att få beställningar och sånt att fungera. Säg att jag beställer en robottaxiresa, sen när taxin anländer så är den nedspydd, eller så sitter det en psykopatisk uteliggare och vevar med kniv i bilen. Hur ska det hanteras?

För att inte tala om alla juridiska frågor. Vem är ansvarig om jag får slaganfall och dör under en taxiresa, medan taxin glatt kör på som om ingenting hänt? Och vem får stå för självrisk och städning efter all vandalisering och fyllespyor?

Sen täckning förstås. För att kunna åka robottaxi så behöver det finnas en i närheten, och det känns väldigt optimistiskt att tro att varannan människa i hela världen plötsligt skulle gå och köpa skrothögen i fråga...

Och varför skulle det bli billigare för slutanvändaren??? Givet hur girig och psykopatisk Musk är så tror jag inte en sekund på att han har något intresse av att göra taxiåkande billigare för medelsvensson. Om något kommer han öka priserna OM han lyckas få monopolställning på taxiresande.
Citera
2025-12-22, 00:20
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Mumbojumbo, Tesla är kartberoende, punkt slut.
Waymo m.fl. är inte beroende av en 100% korrekt karta. Bra försök.

Hur förklarar vår autonomi-expert cybertrucken som gasade runt på Tjeckiska stadsgator hur galant som helst? Med kartfunktionen helt avstängd…
Citera
2025-12-22, 00:22
Medlem
wwrs avatar
Det är fram och tillbaka med Musks avtal. En biljon kronor har han i alla fall fått ut hittills av Teslas aktieägare, säger Google. Det motsvarar 6-7% av det totala företagsvärdet idag. Han äger ungefär 12-13% av företaget. (Som mest ägde han runt 22% av Tesla, 2021, men har som bekant sålt av.)
Citat:
Elon Musk primarily receives compensation from Tesla in the form of performance-based stock awards, not a traditional salary. The actual amount he has received in the form of these fully vested and exercised options is over $100 billion (as of late 2025), which has largely contributed to his status as the world's richest person.
Senast redigerad av wwr 2025-12-22 kl. 00:32.
Citera
2025-12-22, 00:56
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Hur förklarar vår autonomi-expert cybertrucken som gasade runt på Tjeckiska stadsgator hur galant som helst? Med kartfunktionen helt avstängd…
Det är, som man brukar säga, fake news. Ett skräddarsytt PR-jippo i tidsenlig Tesla-anda.
Citera
2025-12-22, 06:41
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Första steget är som sagt att Tesla får sina självkörande skrothögar att fungera, vilket känns om ett jättestort steg för tjockisen Elon att klara av...

Sen blir det inte gratis pengar för alla bara om man kan ta bort taxiföraren. Man behöver fortfarande en massa hjälpsystem och administration för att få beställningar och sånt att fungera. Säg att jag beställer en robottaxiresa, sen när taxin anländer så är den nedspydd, eller så sitter det en psykopatisk uteliggare och vevar med kniv i bilen. Hur ska det hanteras?

För att inte tala om alla juridiska frågor. Vem är ansvarig om jag får slaganfall och dör under en taxiresa, medan taxin glatt kör på som om ingenting hänt? Och vem får stå för självrisk och städning efter all vandalisering och fyllespyor?

Sen täckning förstås. För att kunna åka robottaxi så behöver det finnas en i närheten, och det känns väldigt optimistiskt att tro att varannan människa i hela världen plötsligt skulle gå och köpa skrothögen i fråga...

Och varför skulle det bli billigare för slutanvändaren??? Givet hur girig och psykopatisk Musk är så tror jag inte en sekund på att han har något intresse av att göra taxiåkande billigare för medelsvensson. Om något kommer han öka priserna OM han lyckas få monopolställning på taxiresande.

Du kan ta alla dina frågor och jämföra med ett hotellrum och snabbt inse att just dina funderingar står och faller rätt fort.

Det kommer bli inte bli snorbilligt i starten, det är konkurrens som sänker priset. Så vi får be till gudarna att ni har rätt att alla andra kommer ha bra billiga konkurrerande tjänster.

Alla är inte lika skeptiska som du utan när det blir oundvikligt att det funkar och börjar skala så ändrar investerarna sina modeller och värderar upp TSLA på ganska kort tid.
Tror ni glömmer att detta är ett aktieforum ibland, man borde vara här för man vill tjäna pengar kan man tycka.
Citera
2025-12-22, 06:54
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
En elektrisk bil som med rätta kommer att vandaliseras och punktbeskattas, och som dessutom tävlar mot andra/bättre bilar.

Industrirobotar har väl hittills inte punktbeskattas? Men hoppas dom beskattas på sikt, det skadar inte så länge det görs på rätt sätt.

Vandalism, jo tack det har vi ju iofs sett en del innan, kanske inte just i Sverige men i USA.

Vi säger inte emot varandra, jag tror konkurrens kommer komma. Men tror också Tesla fortsätter ha sin premiumvärdering men med viss volatilitet i överskådlig framtid.
Jag gillar pengar, så tackar och tar emot 😊
Citera
2025-12-22, 08:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är fram och tillbaka med Musks avtal. En biljon kronor har han i alla fall fått ut hittills av Teslas aktieägare, säger Google. Det motsvarar 6-7% av det totala företagsvärdet idag. Han äger ungefär 12-13% av företaget. (Som mest ägde han runt 22% av Tesla, 2021, men har som bekant sålt av.)

Han har som bekant köpt fler aktier.
Citera
2025-12-22, 09:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Fniss

https://youtu.be/eq4MUutAe_w?si=OUh2nD4jsdAdV1hR

FSD är den enda tekniken som fungerar.
Citera
2025-12-22, 10:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
En elektrisk bil som med rätta kommer att vandaliseras och punktbeskattas, och som dessutom tävlar mot andra/bättre bilar.

Varför?
Citera
2025-12-22, 10:30
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Det är, som man brukar säga, fake news. Ett skräddarsytt PR-jippo i tidsenlig Tesla-anda.

PR-jippo säger du? Med en gråimporterad CT? Samtidigt som Tesla kör officiella FSD drive-alongs så har man också planterat snubben med Cybertrucken...?
Citera
2025-12-22, 10:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
PR-jippo säger du? Med en gråimporterad CT? Samtidigt som Tesla kör officiella FSD drive-alongs så har man också planterat snubben med Cybertrucken...?

Oj... logik? Funkar det här?

TSLAQ sitter förmodligen och filar på sina manus efter den senaste Waymo-katastrofen.
Hur tror du mer exakt att Waymos teknik fungerar eftersom de tydligen behöver en direktlänk med en central som övervakar och dirigerar trafiken? Jag har sett hur t.ex Zoox använder ett TeleGuidance system där en person som övervakar resan ritar ut rutten i realtid. https://youtu.be/NKQHuutVx78?si=IkLe1cBfMrRgDU4H

Frågan är hur många personer de måste ha som sitter och övervakar per 1000 bilar. För med vetskapen att även Waymos bilar behöver guidning med jämna mellanrum så har vi ju absolut noll uppfattning om hur bra eller dålig deras AI är. Deras system kanske rent utav är ett utökat Level 2+, och kamerorna samlar endast in träningsdata och förser bemannade centraler med visuell information? Jag menar, skall verkligen en bruten direktlänk med centralen resultera i ett tvärstopp? Pinsamt!
Citera
2025-12-22, 11:40
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Oj... logik? Funkar det här?

TSLAQ sitter förmodligen och filar på sina manus efter den senaste Waymo-katastrofen.
Hur tror du mer exakt att Waymos teknik fungerar eftersom de tydligen behöver en direktlänk med en central som övervakar och dirigerar trafiken? Jag har sett hur t.ex Zoox använder ett TeleGuidance system där en person som övervakar resan ritar ut rutten i realtid. https://youtu.be/NKQHuutVx78?si=IkLe1cBfMrRgDU4H

Frågan är hur många personer de måste ha som sitter och övervakar per 1000 bilar. För med vetskapen att även Waymos bilar behöver guidning med jämna mellanrum så har vi ju absolut noll uppfattning om hur bra eller dålig deras AI är. Deras system kanske rent utav är ett utökat Level 2+, och kamerorna samlar endast in träningsdata och förser bemannade centraler med visuell information? Jag menar, skall verkligen en bruten direktlänk med centralen resultera i ett tvärstopp? Pinsamt!

Waymo är ett välfinansierat examensarbete i jämförelse. Svårt att sia om exakt vad som gjorde att bilarna stannade men min gissning är att failsafe-läget som går in när internetuppkopplingen bryts gör bilarna så pass handikappade att de vägrar utföra annars väldigt basic funktioner som att svänga vänster i trafikerade korsningar?

Samtidigt har vi som sagt Tesla där vi kan släppa en bil i ett helt annat fucking land och den kör utan problem. Utan kartor, GPS eller internet. Bara....intelligens. För att liknande saker ska hända med Tesla måste man tejpa över kameror. Vilket ju någon snubbe testade för länge sedan med en tidig FSD-version, och den överlevde förvånansvärt bra - har för mig den endast tokstrejkade när frontkameran var helt täckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in