Citat:
Alltså hur kan du argumentera för att taxichauffören är en kostnadsbesparing jämfört med en bil som kör sig själv?
Jag förstår verkligen inte hur du får ihop det. Bilen måste ju ändå köpas in. Matematiken är ju inte raketforskning.
Ett taxibolag har ett antal bilar och ännu fler förare. Målet är att bilen ska rulla för jämnan, vilket många taxibilar gör. En taxi som rullar kontinuerligt med flera förare leder till stora kostnader för löner och sociala avgifter.
Antingen sjunker priset på transport eller så ökar marginalerna. Eller finns det några alternativa utfall som jag missar?
Jag förstår att man av olika skäl kan välja att tro att det inte kommer fungera. Eller kanske ser en framtid där Tesla inte är ledande. Det är såklart upp till var och en att bedöma. Men dina argument för varför är inte särskilt starka. Har du kört taxi själv, eller har din pappa gjort det eller något i den stilen, eftersom dina argument känns så ologiska?
Säg bara att det inte kommer funka. Att argumentera för att ekonomin inte går ihop om det faktiskt fungerar håller ju inte riktigt.
Jag förstår verkligen inte hur du får ihop det. Bilen måste ju ändå köpas in. Matematiken är ju inte raketforskning.
Ett taxibolag har ett antal bilar och ännu fler förare. Målet är att bilen ska rulla för jämnan, vilket många taxibilar gör. En taxi som rullar kontinuerligt med flera förare leder till stora kostnader för löner och sociala avgifter.
Antingen sjunker priset på transport eller så ökar marginalerna. Eller finns det några alternativa utfall som jag missar?
Jag förstår att man av olika skäl kan välja att tro att det inte kommer fungera. Eller kanske ser en framtid där Tesla inte är ledande. Det är såklart upp till var och en att bedöma. Men dina argument för varför är inte särskilt starka. Har du kört taxi själv, eller har din pappa gjort det eller något i den stilen, eftersom dina argument känns så ologiska?
Säg bara att det inte kommer funka. Att argumentera för att ekonomin inte går ihop om det faktiskt fungerar håller ju inte riktigt.
Första steget är som sagt att Tesla får sina självkörande skrothögar att fungera, vilket känns om ett jättestort steg för tjockisen Elon att klara av...
Sen blir det inte gratis pengar för alla bara om man kan ta bort taxiföraren. Man behöver fortfarande en massa hjälpsystem och administration för att få beställningar och sånt att fungera. Säg att jag beställer en robottaxiresa, sen när taxin anländer så är den nedspydd, eller så sitter det en psykopatisk uteliggare och vevar med kniv i bilen. Hur ska det hanteras?
För att inte tala om alla juridiska frågor. Vem är ansvarig om jag får slaganfall och dör under en taxiresa, medan taxin glatt kör på som om ingenting hänt? Och vem får stå för självrisk och städning efter all vandalisering och fyllespyor?
Sen täckning förstås. För att kunna åka robottaxi så behöver det finnas en i närheten, och det känns väldigt optimistiskt att tro att varannan människa i hela världen plötsligt skulle gå och köpa skrothögen i fråga...
Och varför skulle det bli billigare för slutanvändaren??? Givet hur girig och psykopatisk Musk är så tror jag inte en sekund på att han har något intresse av att göra taxiåkande billigare för medelsvensson. Om något kommer han öka priserna OM han lyckas få monopolställning på taxiresande.