Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-22, 06:15
Medlem
EpicureNo2s avatar
"Klart grabben ska ha en öl!"

"Klart grabben ska ha moppe!"

Det är ju klassiskt och något man hört i årtionden. När började man säga "klart grabben ska..." egentligen, och var i landet, och hur spred sig uttrycket?
Citera
2025-12-22, 06:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2

Det är ju klassiskt och något man hört i årtionden. När började man säga "klart grabben ska..." egentligen, och var i landet, och hur spred sig uttrycket?

Vet inte vad som var först men på 70-talet listade Kjell Alinge och Janne Forsell fiktiva punkband i radioprogrammet "Hemma hos".

Där fanns det ett band som hette ”Klart grabben ska ha en husvagn”.

Sedan fanns det på riktigt en gammal bandyklubb som hette "Klart grabben ska ha en cykel". Oklart när.
Citera
2025-12-22, 06:51
Medlem
Bandet hette "Ideell rebell".
Bandets medlemmar:
Berra Barikad.
Per Proletär.
Lars Garage.
Karl Radikal.
Lännart.

Gruppen startades 1985, och har sina rötter i Svenska Kyrkan. I Göteborg.

Därav namnen på bandmedlemmarna kanske?😄
Senast redigerad av GalenIPersilja 2025-12-22 kl. 06:54.
Citera
2025-12-22, 07:05
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vet inte vad som var först men på 70-talet listade Kjell Alinge och Janne Forsell fiktiva punkband i radioprogrammet "Hemma hos".

Jag gjorde nu en sökning bland tidningar hos Kungliga Biblioteket och "Klart grabben ska uppmuntras." stod det i Expressen 1966-11-27. "Visst, tänkte jag, det är klart grabben vill tjäna några slantar..." stod det i Arbetet 1956-09-19. "Klart grabben ska ta chansen..." Dagens Nyheter 1958-06-26. "Klart grabben ska ha bilen." Expressen 1967-03-27.

1956 är alltså det tidigaste jag hittade, men frasen är ju talspråk så den har säkert använts tidigare än så.
Citera
2025-12-22, 08:05
Medlem
RFTs avatar
Och det har smugit sig in i reklamen också:
”Klart grabben ska diska”
(Yes)
Citera
2025-12-22, 08:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Och det har smugit sig in i reklamen också:
”Klart grabben ska diska”
(Yes)
Legendarisk. Försöker få sonen att gå över till grannen varje gång vi börjar närma oss slutet på flaskan!
Citera
2025-12-22, 10:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Legendarisk. Försöker få sonen att gå över till grannen varje gång vi börjar närma oss slutet på flaskan!

Ha, ha; bra!
Har du förresten tänkt på att den reklamen, fastän den försöker vara könsrollsneutral, istället befäster könsroller.
Både sonen och den manlige grannen framställs som ”moderna” män, som tar ansvar för hemmets sysslor.
Medan mamman sitter helt handfallen inför avsaknaden av diskmedel.
Istället är det två män, en ung och en äldre som har den lösning som mamman inte kunde komma på.
Slutats: kvinnor kan inte lösa problem, men det kan män.
Citera
2025-12-22, 10:19
Medlem
Citat:
Jag gjorde nu en sökning bland tidningar hos Kungliga Biblioteket och "Klart grabben ska uppmuntras." stod det i Expressen 1966-11-27. "Visst, tänkte jag, det är klart grabben vill tjäna några slantar..." stod det i Arbetet 1956-09-19. "Klart grabben ska ta chansen..." Dagens Nyheter 1958-06-26. "Klart grabben ska ha bilen." Expressen 1967-03-27.

1956 är alltså det tidigaste jag hittade, men frasen är ju talspråk så den har säkert använts tidigare än så.

Snygg research. Dock ett problem med det skrivna ordet i sammanhanget - framgår inte om den självklara lite faderliga tonen (gärna ytterligare förstärkt med en klapp på axeln) gör sig gällande i citaten. Det kan ju vara ett mer trevande och eftertänksamt ”klart… att grabben ska ta chansen” och således är mer slumpmässigt sammanlänkat med TS frågeställning.

Alltså lite som när Hasse&Tage citerade Palme med ”det hade jag ingen aaaaaning om” vilket sannolikt inte var första gången frasen yttrades. (Att det sedan visade sig vara ett falsarium och att Palme inte alls yttrat orden visar kanske ytterligare på det komplexa i att transkribera, oavsett i vilken riktning det sker).
Citera
2025-12-22, 10:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ha, ha; bra!
Har du förresten tänkt på att den reklamen, fastän den försöker vara könsrollsneutral, istället befäster könsroller.
Både sonen och den manlige grannen framställs som ”moderna” män, som tar ansvar för hemmets sysslor.
Medan mamman sitter helt handfallen inför avsaknaden av diskmedel.
Istället är det två män, en ung och en äldre som har den lösning som mamman inte kunde komma på.
Slutats: kvinnor kan inte lösa problem, men det kan män.
Ja det är sant. Den verkar vinklingen hade jag inte tänkt på.
Kom på att det oftast heller aldrig är kvinnor som är roliga. Det är alltid mannen som skojar till det eller är den skämtet handlar om.
Citera
2025-12-22, 10:49
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:

Härstammar från vikingatiden. "Klart grabben ska gå i Viking!"
Citera
2025-12-22, 11:16
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Snygg research. Dock ett problem med det skrivna ordet i sammanhanget - framgår inte om den självklara lite faderliga tonen (gärna ytterligare förstärkt med en klapp på axeln) gör sig gällande i citaten. Det kan ju vara ett mer trevande och eftertänksamt ”klart… att grabben ska ta chansen” och således är mer slumpmässigt sammanlänkat med TS frågeställning.

I så fall hade de nog skrivit något i stil med: "...fast det är klart att grabben skulle kunna ta chansen."

Det är inte heller alltid säkert att grabben vill göra det som man tycker att han ska göra:

-"Jag hade velat ha en gitarr."

-"Klart grabben ska ha gitarr!"

-"Näe, tror inte det. Jag har aldrig smakat."

-"Äsch, klart grabben ska käka älg!"
Citera
2025-12-22, 11:25
Medlem
Känns lite som nåt Loffe Carlsson skulle ha sagt och etablerat. Finns väl några andra komedistjärnor som också uttryckte så i den stilen och på typ 80-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in