2025-10-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
I detta fall, vore inte det genetiska instinkten att kvinnor vill döda dessa djur istället för att fly?
Jo, och det vill de ju också.
Citera
2025-10-25, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag reser mycket. På flyg och flygplatser ser man ofta folk med munskydd. Kanske en kvarleva från den kinesiska corona-pandemin. Men det är inte bara kineser som bär munskydd, utan väldigt ofta också kvinnor från mellanöstern, ofta med håret täckt. Jag har länge funderat om det är av religiösa skäl (dvs de vill följa sin tro men använder masken som förevändning för att täcka ansiktet) eller om det är så att dom är mer rädda för smitta.
Nyss flög jag och fick en rysk kvinna bredvid mig. Innan hon satte sig tog hon fram våtservetter och torkade av sätet. Inte en gång, utan flera gånger. Sedan satt hon som en pinne, stel och upprätt hela resan. Det var nog inte bara för att det var jag som satt bredvid.

Jag har sällan eller aldrig sett män bete sig på liknande sätt. Jag tror det är som någon redan påpekade: Kvinnor oroar sig mer. Med eller utan anledning. Det syns ju i trafiken också.
Munskydd har de ju för att skydda andra, dig t ex. Sig själv skyddar man inte med ett munskydd.

Kvinnor som tvingas klä sig i varma tält ser säkert munskyddet som en välsignelse. De behöver inte skämmas lika mycket för att ha ett munskydd som för att skylta öppet med att de har så låg status att de inte får synas.
Citera
2025-10-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kvinnor oroar sig mer. Med eller utan anledning. Det syns ju i trafiken också.

Ja, och även det är biologiskt och har att göra med att vi är flockdjur. Människobarn är av sällsynt dålig kvalitet och behöver sin mamma i flera år innan de kan klara sig själva. Där är vi som art lite unika. Om mamman dör av en sjukdom för att hon inte förebygger smitta, eller i en olycka för att hon inte ser sig för i trafiken, får det ju konsekvenser för hela flocken eftersom barnen mest sannolikt också dör då.
Citera
2025-10-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Hundra procent biologiskt. Kvinnor måste vara mer alerta och uppmärksamma på sånt som hotar att skada flocken än vad vi måste vara, eftersom de har ansvar för hela flockens överlevnad, inte bara sin egen. Dyker det då upp hot såsom giftiga djur, eller djur som kan förstöra mat, filtar etc eller sprida smittsamma sjukdomar måste de såklart reagera genom att först varna resten av flocken och därefter få bort hotet.

En kvinna som är ouppmärksam eller blase och sitter lugnt tillbakalutad och med cool uppsyn betraktar den gulliga råttan eller musen utan att fatta vad den kan föra med sig, är en katastrof för hela flocken. Hon kommer inte att kunna skydda sina barn, och därmed är det större risk att barnen dör och inte kan föra sina coola och avslappnade gener vidare.

Därför överlever de kvinnor som är uppmärksamma, ligger steget före, ”sover med ena ögat öppet” och har koll åt alla håll. Och de för sina neurotiska/uppmärksamma/flockskyddande gener vidare till nästa generation.

Vi män behöver inte vara uppmärksamma på sånt på samma sätt. Vi har ju inte ansvar för att flockens mat ska vara intakt och fri från smittsamt musskit, eller att filtarna ska vara hela och skydda mot kyla. Sånt sköter ju (eller gjorde i alla fall under åtminstone 95% av vår historia) våra mammor, mostrar och systrar, och deras döttrar.

Därför är det inte lika vanligt att vi är rädda för spindlar, ormar, möss etc.
Bland män är det mycket vanligare att vara rädd för blod. Och det har ju också en biologisk orsak. Blödning är potentiellt farligt. Om kvinnor hade varit rädda för blod hade det ju inneburit stora problem då de hade varit rädda för sin egen mens, sina missfall och förlossningar, samt inte kunnat hantera att stoppa andra flockmedlemmars blödningar.
Ligger säkert mycket i detta, men instinkten är att fly och låta mannen ta hand om dem, om man kan. Blod däremot, inga problem, ens vid stora blödningar.
Citera
2025-10-26, 12:20
Medlem
Duvlorts avatar
Ett naturligt försvar, när kvinnan ser en annan mus en sin egna. Då kickar reptilhjärnan in, bort från min man din j-vel!
Citera
2025-10-27, 19:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Min f.d. är inte det minsta rädd för möss. En morgon när vi hyrde en mycket liten stuga, vaknade hon av att en mus satt och pissade på hennes kudde intill hennes huvud. Jag var ute med roddbåten och fiskade.

Hon reste sig i ursinne och greppade yxan, jagade ut musen.

Nu flög hon ut med yxan i högsta hugg och skrämde förmodligen personerna i husvagnen intill, som också kom från den södra delen i landet

En Gotisk kvinna som rusar med yxan i högsta hugg, det är inget att leka med, även om hon endast jagar en mus, för det kan man ju ej veta.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-27 kl. 20:10.
Citera
2025-10-27, 20:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag fångade massor av möss i kryputrymmet intill vårt sovrum. Jag och hustrun tyckte att slagfällor och andra fällor var jobbiga, så jag köpte en vippbräda agnad med något luktande, som monterades på en hink halvfull med vatten och med en spång från golvet i kryputrymmet.

På en enda natt fångade vi sex möss som frös ihjäl i det kalla vattnet.

Rekommenderad av Göteborgs Hälsovårdsnämnd.

Råttgift, det är värdelöst, för nu kan en eller fler av de djävlarna lägga sig och dö under sovrumsgolvet, så att det stinker död i veckor.

Att de skulle söka sig ut i törst och dö utomhus, det stämmer ej.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-27 kl. 20:51.
Citera
2025-10-27, 20:55
Medlem
Knivur-273s avatar
En mindre manlig man än vi andra, råkade ut för att en mus sprang upp i hans byxben. Det var en lustiger dans att se. Min f.d. skulle nästan skrattat ihjäl sig.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-27 kl. 21:38.
Citera
2025-12-08, 19:29
Medlem
Knivur-273s avatar
Schäfertiken gillade att söka upp deras bon på ängen med nosen och tugga i sig deras deras maskliknande vidriga mus eller råttungar. Vi fick ge Schäferflickan en dos maskmedel om året och det var gott.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-12-08 kl. 19:43.
Citera
2025-12-08, 20:30
Medlem
bogerts avatar
Det finns sjukdomar som kan spridas från mus till mus.
Citera
2025-12-13, 22:18
Moderator
Hamilkars avatar
Sen på bollen, men jag har alltid inbillat mig att den kvinnliga rädslan för möss är kulturell och har tillkommit under den tid då kvinnor bar fotsida kjolar med flera underkjolar men däremot inga trosor under. Lätt för musen att ta sig uppåt längs med kjolar och underkjolar, svårt för kvinnan att få bort den.
Citera
2025-12-21, 16:06
Medlem
448s avatar
Det är en myt , alla jävla tjejer älskar möss,råttor,hamstrar ormar o spindlar.

Det förstnämnda är ok men hur fan kan man ha ha detta som husdjur - typisk amerikansk tjej med sitt husdjur som hon kammar gonatt me tandborste

⚰️

Större än som en handflata på en vuxen

https://i.postimg.cc/RCL1wcr2/Screenshot-20251221-155457-Gallery.jpg

https://i.postimg.cc/8cZr9mDx/Screenshot-20251221-155533-Gallery.jpg
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem