2025-08-06, 14:57
Medlem
MrDonutss avatar
Det gör jag också.

/man
Citera
2025-08-06, 15:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
På flyg och flygplatser ser man ofta folk med munskydd ... länge funderat ... om det är så att dom är mer rädda för smitta.
Asiater har munskydd för din skull, så fort de är lite förkylda. Från mellanöstern mer oklart.
Citera
2025-08-06, 15:07
Medlem
jag är van med dom eftersom båda min katter tar in både möss och råttor.

Råttor är rätt äckliga faktiskt, jag relaterar det till smuts/äckel/sjukdom, inget jag vill ha att göra med alls, blä.
Möss är ju väldigt söta däremot.

Dom rör sig blixtsnabbt, de kan hoppa, de kan ta sig in precis överallt, de är lika flexibla som en orm. Tror det är det de flesta reagerar på faktiskt, man vet inte vart man har dom. Har haft dom precis överallt, inuti skrivare, inne i dator, bakom element, långt uppe i gardiner osv.

Har dock börjat komma på ett trick för att göra så dom inte tar in dom, så det har blivit mindre med tiden som tur är.
Citera
2025-08-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
När många kvinnor ser möss eller råttor så reagerar de ofta med rädsla, t.ex. hoppar upp på stolen samtidigt som de uttrycker någon slags rädsla eller att det är äckligt. Rädsla för spindlar eller ormar är välkänt och är i min mening en genetisk rädsla.

Rädsla för möss är dock annorlunda. Detta är något som verkar enbart drabba kvinnor medan rädsla för spindlar eller ormar är något som man se hos båda könen. Jag har aldrig sett en man som varit rädd för möss eller råttor. Råttor kanske man ska ha lite mera respekt för eftersom de är större och kan bita till men detta är mera en respekt än rädsla.

Så frågan är, är kvinnors rädsla för möss gentiskt betingat eller något de får lära sig att kvinnor ska bara vara rädda för möss?

Jag saknar alla former av vetenskapliga referenser? T ex till denna:

"It is apparent that men do lie when responding to fear surveys as they are typically administered (as in the first survey condition of this study). The fears of mice, rats and roller coasters were targeted as fears which men would lie about to preserve a macho image. The men in our sample did, indeed, significantly raise their estimates of the intensity of those three fears in the second survey condition when confronted with instructions that raised the possibility that lying about those specific fears might be detected. "
Citera
2025-08-06, 15:42
Medlem
glockenreins avatar
Hmm… finns ju ett råttempel i Indien dit indierna går för att dyrka råttor som de tror är deras förfäder. Tyder på att det är kulturellt snarare än biologiskt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Karni_Mata_Temple
Citera
2025-08-06, 17:39
Medlem
Steinarrs avatar
Biologiskt.

Vad skulle det annars vara?

Även om det skulle vara kulturellt så måste det ändå ha haft en biologisk orsak från början eftersom allt är en produkt av biologiska faktorer.
Citera
2025-08-07, 18:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
När många kvinnor ser möss eller råttor så reagerar de ofta med rädsla, t.ex. hoppar upp på stolen samtidigt som de uttrycker någon slags rädsla eller att det är äckligt. Rädsla för spindlar eller ormar är välkänt och är i min mening en genetisk rädsla.

Rädsla för möss är dock annorlunda. Detta är något som verkar enbart drabba kvinnor medan rädsla för spindlar eller ormar är något som man se hos båda könen. Jag har aldrig sett en man som varit rädd för möss eller råttor. Råttor kanske man ska ha lite mera respekt för eftersom de är större och kan bita till men detta är mera en respekt än rädsla.

Så frågan är, är kvinnors rädsla för möss gentiskt betingat eller något de får lära sig att kvinnor ska bara vara rädda för möss?

Vad jag vet finns inga belägg för medfödda tendenser till (att lätt utveckla) specifik rädsla för råttor och liknande djur, på samma sätt som det finns för kryp, ormar och höjder.

Däremot finns medfödd rädsla, eller avsky är ett i sammanhanget mer träffande begrepp, för smitta, smuts och kontaminering. Råttor representerar detta i vår kultur och i och med det väcks avskyn. Typen av aversion är alltså "förberedd", men objektet råtta är inlärt.

Kvinnor har lägre tröskel än män för att uppleva sådan avsky, för att känna äckel. Man kan kalla sådana äckelkänslor för en del av immunförsvaret (samma system används delvis för att uppbåda moralisk vämjelse).

Här tror jag att grunden för kvinnors större benägenhet än män för att känna avsky vid åsynen av möss och råttor återfinns. Skillnaden förstärks emellertid av den kulturella stereotyp som utvecklats, med kvinnan som står på en stol och skriker när det kilar en mus över köksgolvet.
Citera
2025-08-07, 18:13
Medlem
zombie-nations avatar
Själv ligger jag stencoolt kvar i sängen när katten släpper en mus som spelar död i kattens mun, rakt ned på mig. Hoppar inte alls till och undrar vad det där var söm börjar krypa på täcket.
Citera
2025-08-08, 02:23
Bannlyst
Kvinnor tycker bara möss är söta
Citera
2025-08-10, 22:29
Bannlyst
Nej då, kvinnor är inte rädda för möss
Citera
2025-08-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bedano
Nej då, kvinnor är inte rädda för möss
Bra, då vet jag att den kvinna jag var arbetskamrat med, och i stort sett dog vid åsynen av en mus, egentligen var trans.
Citera
2025-10-25, 09:43
Medlem
Hundra procent biologiskt. Kvinnor måste vara mer alerta och uppmärksamma på sånt som hotar att skada flocken än vad vi måste vara, eftersom de har ansvar för hela flockens överlevnad, inte bara sin egen. Dyker det då upp hot såsom giftiga djur, eller djur som kan förstöra mat, filtar etc eller sprida smittsamma sjukdomar måste de såklart reagera genom att först varna resten av flocken och därefter få bort hotet.

En kvinna som är ouppmärksam eller blase och sitter lugnt tillbakalutad och med cool uppsyn betraktar den gulliga råttan eller musen utan att fatta vad den kan föra med sig, är en katastrof för hela flocken. Hon kommer inte att kunna skydda sina barn, och därmed är det större risk att barnen dör och inte kan föra sina coola och avslappnade gener vidare.

Därför överlever de kvinnor som är uppmärksamma, ligger steget före, ”sover med ena ögat öppet” och har koll åt alla håll. Och de för sina neurotiska/uppmärksamma/flockskyddande gener vidare till nästa generation.

Vi män behöver inte vara uppmärksamma på sånt på samma sätt. Vi har ju inte ansvar för att flockens mat ska vara intakt och fri från smittsamt musskit, eller att filtarna ska vara hela och skydda mot kyla. Sånt sköter ju (eller gjorde i alla fall under åtminstone 95% av vår historia) våra mammor, mostrar och systrar, och deras döttrar.

Därför är det inte lika vanligt att vi är rädda för spindlar, ormar, möss etc.
Bland män är det mycket vanligare att vara rädd för blod. Och det har ju också en biologisk orsak. Blödning är potentiellt farligt. Om kvinnor hade varit rädda för blod hade det ju inneburit stora problem då de hade varit rädda för sin egen mens, sina missfall och förlossningar, samt inte kunnat hantera att stoppa andra flockmedlemmars blödningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in