2025-08-06, 13:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
När många kvinnor ser möss eller råttor så reagerar de ofta med rädsla, t.ex. hoppar upp på stolen samtidigt som de uttrycker någon slags rädsla eller att det är äckligt. Rädsla för spindlar eller ormar är välkänt och är i min mening en genetisk rädsla.

Rädsla för möss är dock annorlunda. Detta är något som verkar enbart drabba kvinnor medan rädsla för spindlar eller ormar är något som man se hos båda könen. Jag har aldrig sett en man som varit rädd för möss eller råttor. Råttor kanske man ska ha lite mera respekt för eftersom de är större och kan bita till men detta är mera en respekt än rädsla.

Så frågan är, är kvinnors rädsla för möss gentiskt betingat eller något de får lära sig att kvinnor ska bara vara rädda för möss?
Citera
2025-08-06, 13:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Enl den här studien är kvinnor allmänt mer nervösa (bara skumläst abstract, "Women as compared to men gave higher fear ratings for all objects and situations"). Kolla om ev nåt varför avhandlas mot slutet.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8561762/
Citera
2025-08-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
När många kvinnor ser möss eller råttor så reagerar de ofta med rädsla, t.ex. hoppar upp på stolen samtidigt som de uttrycker någon slags rädsla eller att det är äckligt. Rädsla för spindlar eller ormar är välkänt och är i min mening en genetisk rädsla.

Rädsla för möss är dock annorlunda. Detta är något som verkar enbart drabba kvinnor medan rädsla för spindlar eller ormar är något som man se hos båda könen. Jag har aldrig sett en man som varit rädd för möss eller råttor. Råttor kanske man ska ha lite mera respekt för eftersom de är större och kan bita till men detta är mera en respekt än rädsla.

Så frågan är, är kvinnors rädsla för möss gentiskt betingat eller något de får lära sig att kvinnor ska bara vara rädda för möss?

Den enda person jag känt som fått fullkomlig panik av en råtta (och då var det en ganska liten och söt inte ett halvmeters kloakmonster och den var dessutom flera meter bort) var man, så jag vet inte om jag vill säga att det bara drabbar kvinnor.

(Den här kvinnan tycker att möss är jättesöta. Råttor kan också vara söta, men de större kan vara ganska äckliga.)
Citera
2025-08-06, 13:53
Medlem
De sprider smitta framför allt och även bortsett från det är de ju äckliga och smutsiga. Sen är det något med råttors svansar som är extremt äckligt, ju större desto äckligare. Är det verkligen bara kvinnor som tycker så? För min del föredrar jag faktiskt ormar i jämförelse även om jag inte gillar sådana heller. Spindlar, inga problem alls, finns ju inga giftiga i Sverige.

Till största delen inlärt, men finns säkert inslag av att det är nedärvt också.
Senast redigerad av marageo 2025-08-06 kl. 14:04.
Citera
2025-08-06, 14:02
Medlem
Torsuss avatar
Jag tror faktiskt att det är biologiskt. En kvinna med barn måste inte bara skydda sig själv utan också sina barn.

En råtta för en fullvuxen människa kan inte göra så mycket skada men för en liten bebis kan det vara ödesdigert...
Citera
2025-08-06, 14:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
De sprider smitta framför allt och även bortsett från det är de ju äckliga och smutsiga. Sen är det något med råttors svansar som är extremt äckligt, ju större desto äckligare. Är det verkligen bara kvinnor som tycker så? För min del föredrar jag faktiskt ormar i jämförelse även om jag inte gillar sådana heller. Spindlar, inga problem alls, finns ju inga giftiga i Sverige.

Till största delen inlärt, men finns säkert inslag av att det är nedärvt också.

Jag tycket det inte är samma sak. Kunskapen om möss och råttors spridande av smuts och sjukdomar är välkänt och det gör så klart att dessa djur är oönskade bland människor. Få människor tar i möss och råtter med bara händerna pga detta. Detta är ingen rädsla på samma sätt som t.ex. spindar och ormar. Spindlar och ormar orsakar en mycket djup instisnkt så att tom håren reser på kroppen. Detta tror jag inte möss gör.
Citera
2025-08-06, 14:16
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tror faktiskt att det är biologiskt. En kvinna med barn måste inte bara skydda sig själv utan också sina barn.

En råtta för en fullvuxen människa kan inte göra så mycket skada men för en liten bebis kan det vara ödesdigert...

I detta fall, vore inte det genetiska instinkten att kvinnor vill döda dessa djur istället för att fly?
Citera
2025-08-06, 14:17
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
I detta fall, vore inte det genetiska instinkten att kvinnor vill döda dessa djur istället för att fly?
Jo, men då tar men ju en risk. Bättre att ta barnet och fly
Citera
2025-08-06, 14:20
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Jag tycket det inte är samma sak. Kunskapen om möss och råttors spridande av smuts och sjukdomar är välkänt och det gör så klart att dessa djur är oönskade bland människor. Få människor tar i möss och råtter med bara händerna pga detta. Detta är ingen rädsla på samma sätt som t.ex. spindar och ormar. Spindlar och ormar orsakar en mycket djup instisnkt så att tom håren reser på kroppen. Detta tror jag inte möss gör.
Det har med rörelsemönster att göra också. En mus kan man förutspå enklare än en spindel. De jävlarna kan förflytta sig snabbt som attan för att plötsligt stanna upp. Sen röra sig åt motsatt håll lika snabbt som innan. Kackerlackor sen, vilken mardröm när de väl bestämmer sig för att använda sina vingar…
Citera
2025-08-06, 14:24
Medlem
kalkryggars avatar
Det är nog biologiskt. Män är skruvade att skydda kvinnan från sånt medans kvinnan är skruvad att ta skydd och låta mannan skydda. Enkelt förklarat.

Instinkter.
Citera
2025-08-06, 14:43
Medlem
Citat:
Nej möss är ju betydligt mindre obehagliga än råttor, men man vill definitivt ändå inte ha dem där man bor. Som någon annan skrev, det är något med deras rörelsemönster. Och att man inte vet var de varit innan. Och hur många det finns. Om man riskerar att hitta en i sängen..
Citera
2025-08-06, 14:55
Medlem
Jag reser mycket. På flyg och flygplatser ser man ofta folk med munskydd. Kanske en kvarleva från den kinesiska corona-pandemin. Men det är inte bara kineser som bär munskydd, utan väldigt ofta också kvinnor från mellanöstern, ofta med håret täckt. Jag har länge funderat om det är av religiösa skäl (dvs de vill följa sin tro men använder masken som förevändning för att täcka ansiktet) eller om det är så att dom är mer rädda för smitta.
Nyss flög jag och fick en rysk kvinna bredvid mig. Innan hon satte sig tog hon fram våtservetter och torkade av sätet. Inte en gång, utan flera gånger. Sedan satt hon som en pinne, stel och upprätt hela resan. Det var nog inte bara för att det var jag som satt bredvid.

Jag har sällan eller aldrig sett män bete sig på liknande sätt. Jag tror det är som någon redan påpekade: Kvinnor oroar sig mer. Med eller utan anledning. Det syns ju i trafiken också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in