Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
När många kvinnor ser möss eller råttor så reagerar de ofta med rädsla, t.ex. hoppar upp på stolen samtidigt som de uttrycker någon slags rädsla eller att det är äckligt. Rädsla för spindlar eller ormar är välkänt och är i min mening en genetisk rädsla.
Rädsla för möss är dock annorlunda. Detta är något som verkar enbart drabba kvinnor medan rädsla för spindlar eller ormar är något som man se hos båda könen. Jag har aldrig sett en man som varit rädd för möss eller råttor. Råttor kanske man ska ha lite mera respekt för eftersom de är större och kan bita till men detta är mera en respekt än rädsla.
Så frågan är, är kvinnors rädsla för möss gentiskt betingat eller något de får lära sig att kvinnor ska bara vara rädda för möss?
Den enda person jag känt som fått fullkomlig panik av en råtta (och då var det en ganska liten och söt inte ett halvmeters kloakmonster och den var dessutom flera meter bort) var man, så jag vet inte om jag vill säga att det bara drabbar kvinnor.
(Den här kvinnan tycker att möss är jättesöta. Råttor kan också vara söta, men de större kan vara ganska äckliga.)