Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-21, 14:50
Medlem
Som rubriken säger, hur många kryddburkar har ni hemma?
Själv har jag, håll i er nu, 47 burkar. kryddor för mig, ju mer desto bättre .
Fast jag har flera dubbletter eller trippletter.
Kryddor som jag samlat på mig är:
persilja, 3x paprika hot, vitlökspeppar, chillipulver, 2x oregano, citronpeppar, 3x torkad dill,
vitpeppar, 3x chilliflakes, cayennepeppar, dragon, 2x vitlökspulver, 2x aromat, chilliexplosion,
grillkrydda, pastakrydda, pommesfrittskrydda, 3x cayennepeppar, basilika, grönpeppar, 2x spiracha 2x grovmalen svartpeppar, örtsalt svartpeppar (hel), pizzakrydda, kryddpepper, gurkmeja, spiskummin, 2x curry, piffi, hel vitpeppar och rosepeppar.
Jag vet ju att kryddor är färskvara men jag kan inte låta bli att köpa när jag ser nåt intressant.
Så vilka kryddor har ni samlat på er?
Senast redigerad av Inge-bra 2025-12-21 kl. 14:52.
Citera
2025-12-21, 14:55
Medlem
Rensa bland kryddorna. Vem behöver tre av varje.

Du bör genast införskaffa Berbere och Ingefära.
Citera
2025-12-21, 15:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag hade en del förr men har rensat bort det mesta. Har kvar salt och peppar. Behöver inte mer.
Citera
2025-12-21, 15:09
Medlem
Onanikrems avatar
Har runt 30 st. Curry, chili chipotle, svartpeppar är väl de som går mest av. Vitlökspulver bland de det går minst av då jag föredrar färsk alla dagar i veckan.

Brukar köpa på mig när det är bra erbjudande typ 5 för 50kr som det var i höstas. Mangocurry är en höjdare.
Citera
2025-12-21, 15:15
Medlem
Kryddar blir dåliga fort. Ganska snart efter öppnande så börjar det växa allehanda organismer i kryddburkar.

Man bör rensa bort kryddor var 6e månad.
Citera
2025-12-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rensa bland kryddorna. Vem behöver tre av varje.

Du bör genast införskaffa Berbere och Ingefära.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag hade en del förr men har rensat bort det mesta. Har kvar salt och peppar. Behöver inte mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har runt 30 st. Curry, chili chipotle, svartpeppar är väl de som går mest av. Vitlökspulver bland de det går minst av då jag föredrar färsk alla dagar i veckan.

Brukar köpa på mig när det är bra erbjudande typ 5 för 50kr som det var i höstas. Mangocurry är en höjdare.

Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kryddar blir dåliga fort. Ganska snart efter öppnande så börjar det växa allehanda organismer i kryddburkar.

Jag vet, jag borde rensa men jag gillar kryddstark mat och kan inte kasta bort. När jag smakar på dom så smakar det som dom fortfarande fungerar och dom som jag har två, tre stycken av är oöppnade utom en av varje.
Senast redigerad av Inge-bra 2025-12-21 kl. 15:24.
Citera
2025-12-21, 15:37
Medlem
Har endast svartpepparkvarn. Pepprar endast laxen.
Citera
2025-12-21, 15:37
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Räknade nyss 35 stycken kom jag upp i.
Citera
2025-12-21, 15:40
Medlem
Saltkatts avatar
42 burkar. Därutöver en jävla massa påsar.
Citera
2025-12-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
42 burkar. Därutöver en jävla massa påsar.
Har också flera påsar i skåpet mest pga felköp.
Citera
2025-12-21, 15:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-bra
Jag vet, jag borde rensa men jag gillar kryddstark mat och kan inte kasta bort. När jag smakar på dom så smakar det som dom fortfarande fungerar och dom som jag har två, tre stycken av är oöppnade utom en av varje.
De håller väldigt länge, men smaken avtar efterhand, rätt sällan jag slänger kryddor, jag gillar kryddor.
Citera
2025-12-21, 16:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Kanske det, eller ja jag vet men gör man köttet på hög värmen brukar inget hända. Jag blir VÄLDIGT sällan magsjuk. Mest blandkryddorna som drabbas typ grillkrydda, piffi, många kryddor har en självatiseptisk grej. Växtens försvar mot ohyra och försvaret ligger kvar länge efter torkning. Kanel och saffran är tex rent giftigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in