Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 16:07
Medlem
Mitt senaste köp är bikarbonat som jag ska testa att möra kyckling med
Citera
2025-12-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Kryddar blir dåliga fort. Ganska snart efter öppnande så börjar det växa allehanda organismer i kryddburkar.

Man bör rensa bort kryddor var 6e månad.
Torra kryddor håller många år utan problem
Citera
2025-12-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-bra
Som rubriken säger, hur många kryddburkar har ni hemma?
Själv har jag, håll i er nu, 47 burkar. kryddor för mig, ju mer desto bättre .
Fast jag har flera dubbletter eller trippletter.
Kryddor som jag samlat på mig är:
persilja, 3x paprika hot, vitlökspeppar, chillipulver, 2x oregano, citronpeppar, 3x torkad dill,
vitpeppar, 3x chilliflakes, cayennepeppar, dragon, 2x vitlökspulver, 2x aromat, chilliexplosion,
grillkrydda, pastakrydda, pommesfrittskrydda, 3x cayennepeppar, basilika, grönpeppar, 2x spiracha 2x grovmalen svartpeppar, örtsalt svartpeppar (hel), pizzakrydda, kryddpepper, gurkmeja, spiskummin, 2x curry, piffi, hel vitpeppar och rosepeppar.
Jag vet ju att kryddor är färskvara men jag kan inte låta bli att köpa när jag ser nåt intressant.
Så vilka kryddor har ni samlat på er?
Du saknar uppenbart t ex muskot och paprikapulver.
Citera
2025-12-21, 16:13
Medlem
15 ish.

Blir väl lite mer om man ska räkna in chili o örter jag fått av vänner som fått landa i frysen för att det varit för mkt o ta hand om eller använda i närtid.
Citera
2025-12-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Du saknar uppenbart t ex muskot och paprikapulver.
Nja, paprikapulver har jag 3st av. Paprika hot. Men muskot har jag missat, ska visst va gott på stuvade makaroner.
Citera
2025-12-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
15 ish.

Blir väl lite mer om man ska räkna in chili o örter jag fått av vänner som fått landa i frysen för att det varit för mkt o ta hand om eller använda i närtid.
Jag har chili och curry pasta eller vad det är i frysen.
Citera
2025-12-21, 19:32
Medlem
Salt,svartpeppar,grillkrydda.
Citera
2025-12-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag hade en del förr men har rensat bort det mesta. Har kvar salt och peppar. Behöver inte mer.
Behövs inte mer? Vad lever du på för mat?
Citera
2025-12-21, 20:58
Medlem
Ichwills avatar
Salt, svartpeppar, grillkrydda och vitlökspulver. Det är allt som behövs för mig.
Citera
2025-12-21, 21:16
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Jag har exakt TVÅ.

En för salt, och en för peppar. Mer behövs inte.
Citera
2025-12-21, 22:26
Medlem
klybans avatar
Ska se om jag orkar räkna, men har säkert någonstans mellan 75-100 olika kryddor, var av ett par är egna blandningar.
Jag ser burk och påse som samma här, och räknar man några dubbletter så är väl det någon till.
Citera
2025-12-21, 22:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Behövs inte mer? Vad lever du på för mat?
Jag lever på ganska okomplicerad mat. Mest vilt, nötkött, ägg och kyckling.

Okej, jag använder färsk vitlök ibland men det är ju ingen "krydda" som förvaras i burk. Sen steker jag det mesta i rikligt med smör. Exempelvis nötfärsbiffar. Salt och nymalen vitpeppar räcker. Gnider in en hjortsadel med salt och peppar. När jag steker kyckling kan jag pressa i en vitlöksklyfta i stekskyn. Grönsaker tycker jag samma sak om. På med olivolja, salt o peppar. Gör jag köttfärssås slänger jag i en buljongtärning (räknas det som krydda?).

Skulle aldrig falla mig in att laga falukorv, kassler eller fläskkotletter med oregano och paprikapulver eller vad man nu har till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in