Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hur "vet" du det?

Jag såg ett program om det.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15299732.2022.2028219
Citera
2025-12-21, 13:38
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
Ok? Det har inte hänt! Kvinnor kan få för sig massa saker om sin sexualitet. Hon inbillar sig.

Din farsa är ett creep. För det första! Man skall inte vara grovt full inför sina barn. För det andra så har din syster all rätt att bryta kontakten med honom. Man tafsar inte på sina barn. Nu tror jag inte att din farsa är pedofil. Då hade han gjort mycket värre saker mot er. Men ett creep är han.

Vad din syster tycker om honom får stå för henne. Vill du umgås med din farsa gör det. Hon har ingen rätt att försöka kontrollera dig genom att få dig att känna dig skyldig.

"A creep of tortoises: Only one of them is a creep but the others are defending him."

Jag försvarar inte handlingarna han utförde. Det handlar om att han är pensionär med sviktande hälsa. Han har hållit ihop det, varit ödmjuk, och vi har pratat om de här sakerna. Det gjorde jävligt ont att han inte kunde komma ihåg det, men tiden kunde läka det. En pedofil hade kunnat göra väldigt mycket värre saker, och han är inte peddo. Gubben var lite incestuös.
Citera
2025-12-21, 13:40
Medlem
kalkryggars avatar
Du vet själv att ni båda har blivit utsatta så när din syster säger att hon blivit utsatt som treåring så kan väl mycket väl det stämma. Varför skulle det inte kunna stämma för?

Men det du vill är att laga familjen så den fungerar och att du samtidigt ska kunna bjuda in din pappa på julafton. Att du vill bjuda pappa kan ha olika anledningar för dig och kan vara en viktig sak för dig för att göra upp och ha avslut på vissa saker.

Så jag tycker att du ska ta ett samtal med din syster där ni sitter ner tillsammans och pratar om saker. Lyssna på syrran och säg inte emot saker som hon berättar om sina upplevelser. Du behöver inte ens ifrågasätta henne. Det kan hon vända sig till andra som kan göra.

Sen berättar du för henne att du har ett behov av att göra detta med din pappa för att du ska kunna känna av och avsluta konflikter i ditt huvud som du har om situationen. Det måste hon förstå. Så be henne om mentalt stöd för att göra detta. Sen ger du henne mentalt stöd för det hon berättar för dig.
Citera
2025-12-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salt5491
"A creep of tortoises: Only one of them is a creep but the others are defending him."

Jag försvarar inte handlingarna han utförde. Det handlar om att han är pensionär med sviktande hälsa. Han har hållit ihop det, varit ödmjuk, och vi har pratat om de här sakerna. Det gjorde jävligt ont att han inte kunde komma ihåg det, men tiden kunde läka det. En pedofil hade kunnat göra väldigt mycket värre saker, och han är inte peddo. Gubben var lite incestuös.

Ja, det verkar som att du har förlåtit honom och vill fira jul med honom. Case closed!
Citera
2025-12-21, 13:44
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Nu är måttet rågat, jag klarar inte av att bära på den här konflikten ensam längre. Därför delar jag den nu med er här på flashback, och hoppas väl att någon barmhärtig själ kan ha något gott råd att dela.

Bakgrunden till mitt dilemma ligger i pedofilianklagelser inom familjen. Det förstör relationen mellan mig och min syster.
Hon "känner" nu att vår pappa våldtagit henne som treåring.

En sak är sann - att han ska ha begått ett övertramp när han var tungt alkoholiserad när hon var 12 - vid det tillfället var jag 10 år gammal och han gjorde ett vårdslöst närmande där han ska ha lagt handen över hennes könsorgan (med kläderna på) i köket. Mot mig gjorde han något vårdslöst också, och det vill jag inte gå närmare in på, men det kan snarare klassas som ett allvarligt misstag och blev inte sexuellt. Vid den här tidpunkten hade han fått hembränt av en granne och drack 1l sprit om dagen under en period. Han var inte tung alkoholist innan, och är inte tung alkoholist idag trots att hans spärrar är lite låga och det att han supit bort en del av minnet. Det är tungt, men jag och han har en relation som fungerar. Han och min mamma har också en kommunikation, men mest för min skull.
Mina föräldrar höll under den här tiden "gömda" på liten ort runt västkusten - det här var över 21 år sedan. Som vuxen idag, kan jag ha ett vuxet perspektiv och därför förstå den psykologiska händelseutvecklingen när pappa föll efter skilsmässan. Han var på en plats där han trodde att han inte hade något mer att förlora.

Men! För att försöka ha en fungerande relation med min syster har jag tagit avstånd från pappa men beslöt ändå att bjuda in honom till mig på julafton eftersom han idag är pensionär och spenderat de sista tre jularna ensam. Jag kommer inte att ha honom i livet för alltid och vill inte gå miste om den tiden som finns. Min mamma har tidigare haglat anklagelser mot honom, blev polisanmäld, men är idag förlåten. Det var hon som begick ett tjänstefel och bröt mot lagen när hon tog med sig jobbet hem och pressade våra familjeomständigheter de åren. Att smuggla människor från myndigheter är grogrund för konflikter och blir nästan en kriminell miljö för barnen. Med den detaljen ur luften vill jag gå vidare till konflikten den här julen, för idag finns inte några barn involverade i vår vuxna familj, och när den dagen kommer att det blir ungar i leden så vill jag inte att det här ska gå vidare och bli en familjemyt som försätter oss i utsatthet.

Idag ringde min syster. Hon berättade att mamma berättat för henne att jag skulle fira julafton med pappa (något jag inte berättat för min syster eftersom vi beslutat att inte prata om honom) och hon anklagar mig för att ha ljugit om detta. Hon gick vidare med att angripa mitt goda ord, alltså att påstå att jag inte håller saker som jag har lovat. (I detta fallet, att jag inte tagit tillräckligt avstånd ifrån pappa.) Senare påstod hon att han skulle ha våldtagit henne som treåring, fullständigt saklig på rösten och lugn (nästan kall) samtidigt som hon började gaslighta mig med att slutligen säga "Hoppas du har en så bra dag som du kan ha" - hon har ofta anspelat på att jag ska lida av psykisk ohälsa. Jag sade något om att hon låter sinnessjuk när hon påstår sig blivit våldtagen som treåring. Hela resonemanget är för mig ganska avsmakligt och det vänder sig i gnupen av att behöva ta i det här ämnet.
Hon lider ju uppenbarligen av vanföreställningar - också min mamma tror att min mormor blivit sexuellt utnyttjad som (spädbarn) men hon var krigsöverlevare från nazityskland så på den fronten får man ha lite överseende med vad som försiggick i huvudet på människor då. Jag ber om ursäkt för den bilden och hoppas att min kära läsares filter sitter där de ska sitta. Det här är grova saker att bära på.

Är det här det sociala arvet?
Och framför allt, jag som är lite socialdiplomatiskt lagd: Hur får jag mina nära relationer att fungera trots detta? Och hur låter jag bli att bli stigmatiserad av min syster, som tidigare velat göra mig till "pappas offer" eftersom hans övertramp mot mig 2003 ska ha varit lite, lite värre än hennes.

Till dig som tagit dig igenom texten, tack, och till dig som har något bra att säga: tack på förhand.

Varma hälsningar
salt5491

Finns ett seriöst företag som erbjuder lögndetektortest för bland annat sånna här saker, borde lösa frågan ganska smidigt.
Citera
2025-12-21, 13:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Gubben var lite incestuös.

Är osäker på om du trollar faktiskt.
Men om du inte gör det, hur har du tänkt göra när du får egna barn? Kommer du låta dom sitta i farfars knä? Mitt råd är att bryta kontakten med din pappa så att du kan få leva i en normal familj utan pedofili och incest. Ja, detta innebär en sorg som du behöver bearbeta men det är bättre än alternativet. Du vill väl inte att du ska få ryktet som någon som står bakom pedofili.
Citera
2025-12-21, 14:01
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Åh vad bra att han inte kommer ihåg det, det gör ju det hela sååå mycket bättre.
Din syrra gör helt rätt, alkis gubben förtjänar inte en enda minut med sina barn, jag hade skitit fullständigt i hur mycket han ångrar sig eller hur ensam han är efter det lilla du berättar så förtjänar han att vara ensam tills han dör.

Att du förlåter honom är ditt egna val, jag förstår din syrra helt att hon blir sur på dig när du umgås med gubben och tycker synd om honom när han förstört eran barndom genom att vara en vidrig peddo alkis och det är helt sjukt att du ens vill ha något med honom att göra.
Citera
2025-12-21, 14:34
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du misstror din egen syster för att hitta på att hon blivit våldtagen som barn, hur kan du göra så mot henne? Det kanske har tagit henne en hel livstid att våga berätta. Och du skyddar en pedofil till varje pris. Vad sysslar du med egentligen?

Lol. Du är naiv och efterbliven, det är uppenbart i den kontexten att det var något hon hittade på rakt i stunden.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du vet själv att ni båda har blivit utsatta så när din syster säger att hon blivit utsatt som treåring så kan väl mycket väl det stämma. Varför skulle det inte kunna stämma för?

Är du verkligen så efrerbliven att du inte ser att det var en sjuk lögn och härskarteknik för att sätta dit TS för stunden?

Det verkar som att du och Sophia har autism, fast svenskar överlag är otroligt dåliga på att tyda sociala händelser. Pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av eenok
Finns ett seriöst företag som erbjuder lögndetektortest för bland annat sånna här saker, borde lösa frågan ganska smidigt.

Nej. Lögndetektorer är pseudovetenskap. De är inte bättre än slumpen.
Senast redigerad av Fojos 2025-12-21 kl. 14:40.
Citera
2025-12-21, 14:42
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Lol. Du är naiv och efterbliven, det är uppenbart i den kontexten att det var något hon hittade på rakt i stunden.

Är du verkligen så efrerbliven att du inte ser att det var en sjuk lögn och härskarteknik för att sätta dit TS för stunden?

Det verkar som att du och Sophia har autism, fast svenskar överlag är otroligt dåliga på att tyda sociala händelser. Pinsamt.

Nej det är du som försöker rättfärdiga våldtäkt, pedofili och incest med alla medel du kan. Det är uppenbart att hon talar sanning, särskilt med tanke på vad som hänt
Citera
2025-12-21, 14:59
Medlem
Du ska ta din systers parti och se till att hon vet att du litar på henne och älskar henne. En pedofilgubbe som lagt händerna på era könsorgan i tidiga tonår är inget att skydda. Din relation med din syster är det enda viktiga här. Jag förstår dilemmat, men pedofiler hör hemma tre meter under jord oavsett vilken relation man har med dem.
Citera
2025-12-21, 15:13
Medlem
Jag är övertygad att du trollar med tanke på dina tidigare trådar som är extrema dom också.

Men det är ju rätt sjukt att man minns något när man var 3 år.
Citera
2025-12-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag är övertygad att du trollar med tanke på dina tidigare trådar som är extrema dom också.

Men det är ju rätt sjukt att man minns något när man var 3 år.

Det är inte sjukt. Jag har kristallklara minnen från exakt 3 års ålder. Inget jag fantiserat ihop, utan saker jag i vuxen ålder berättat att jag minns och fått bekräftat av närvarande vuxna. Mina är dock inte sexuella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in